کرونا در مسیر روستاهای کهگیلویه و بویراحمد

یاسوج- ایرنا- آن طور که مسئولان بهداشتی می گویند کهگیلویه و بویراحمد در حال عبور از پیک اول شیوع کرونا است و شمار مبتلایان به کووید ۱۹ در استان روزانه در حال افزایش بوده و مناطق روستایی هم آهنگ با شهرها در حال گسترش و شیوع این بیماری است.

به گزارش ایرنا، بررسی آخرین آمارهای مبتلایان به کرونا در کهگیلویه و بویراحمد نشان از خیز فزاینده موارد مبتلا به این بیماری است و برخی مناطق شهرستان بویراحمد از وضعیت قرمز هم عبور کرده است.

شمار قربانیان کرونا در استان به حدود ۱۰۰ نفر رسیده و زنگ خطر در استان به صدا درآمده است اما برخی همچنان حساسیت موضوع و خطرناک بودن این شرایط را باور نکرده اند.

به گفته مسئولان بهداشتی از سوی دیگر این آمارها از روند گسترش بیماری کرونا از شهرها به روستاهای استان حکایت دارد و نکته اصلی اینجاست که دلایل افزایش موارد ابتلا به کرونا در روستا های استان چه بوده است.

به گفته معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد روند شیوع بیماری در استان به ویژه شهرستان بویراحمد فزاینده است و احتمال افزایش فوتی ها در این شهرستان ظرف سه هفته آینده وجود دارد.

احد جمالی با اشاره به احتمال شیوع کرونا در روستاهای استان، عنوان کرد: بخشداران و دهیاران و شوراها باید همکاری های لازم را برای کنترل این بیماری با دستگاه های متولی داشته باشند.

مردم روستاها بیشتر مواقع در کنار هم زندگی می کنند و بیشتر اوقات با بهانه های کوچک همچون بردن وسیله در خانه همسایه، همدیگر را می بینند و با هم می نشینند.

برخی از هم استانی ها در تعطیلات به ویژه پایان هفته به روستاها سفر می کنند و امکان انتقال بیماری در آنجا افزایش می‌یابد.

یک کارشناس بهداشت محیط در باره دلایل شیوع گسترده کرونا در روستاها، گفت: مراجعه روستاییان به مراکز بهداشتی و درمانی، آمد و شد روستاییان برای خرید اقلام مورد نیازشان در شهرها و در نهایت بازگشت آن ها به روستاها و استفاده ان ها از وسایل حمل و نقل عمومی از دلایل افزایش شمار مبتلایان به کرونا در روستاها است.

علی قوامی افزود: بسیاری از روستاییان برای خرید و فرش محصولات دامی و کشاورزی به شهر سفر می کنند و آن چنان که باید مسائل بهداشتی را رعایت نمی کنند.

وی تاکید کرد: ساکنان شهر ها نیز برای تفریح و گذراندن اوقات شان در تعطیلات، اعیاد، مناسبت ها به زادگاه خود در روستاها سفر می کنند و این مهم عاملی دیگر در این باره به حساب می آید.

این کارشناس تصریح کرد: مراسمات جشن و ترحیم در روستاها و تبادلات جمعیتی بدون رعایت پروتکل های بهداشتی به طور پی در پی برگزار می شود و این خیل جمعیت سلامت شان تهدید می شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد هشدار داد که روند شیوع بیماری کرونا در استان به سمت روستاها در حال گسترش است و چنانچه این بیماری وارد روستاها شود وضعیت بسیار خطرناک خواهد شد.

پرویز یزدان پناه افزود: سازمان جهانی بهداشت طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که شست وشوی مداوم دست‌ها با آب و صابون یا مایع از ابتلا به ویروس کرونا جلوگیری می‌کند، بنابراین اگر هر کسی دست های خود را بشوید شانس ابتلا به کرونا را تا درصد زیادی کاهش خواهد داد.

وی تصریح کرد: رعایت موارد بهداشتی دیگر مانند استفاده از ماسک و دستکش، پرهیز از روبوسی و دست دادن، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و دیگر موارد برای تمامی افراد الزامی است.

کارشناس مرکز بهداشت مادوان بویراحمد گفت: می توان با ارائه راه حل هایی از قبیل رعایت پروتکل های بهداشتی و روش های حفاظت فردی به ویژه ماسک زدن و رعایت فاصله گذاری، تهویه هوا در وسایل حمل و نقل در مسیر رفت و آمد انجام و تعداد سرنشین مجاز (حداکثر سه نفر)، ضدعفونی ترمینال ها و وسایل نقلیه عمومی به طور مرتب و استفاده نکردن از پول نقد تا حد زیادی می توان مانع از انتقال ویروس کرونا به روستاها شد.

وی افزود: روستاییان بیشتر از شهرنشینان دورهمی و مراسم های مختلف برگزار می کنند که می توانند این مراسمات را در فضای باز و با حداقل افراد شرکت کننده برگزار کنند و یا در صورت امکان برگزار نکنند.

وی تاکید کرد: تجمع نکردن ساکنان روستاها  در اماکن مذهبی و ضد عفونی به موقع درهای ورودی و سرویس های بهداشتی و توزیع نکردن مواد غذایی پخته شده و مواد خوراکی مورد نظر آن ها قرار گیرد.

کارشناس مرکز بهداشت مادوان ابراز داشت: افرادی که دارای علایم تنگی نفس ،تب و سرفه هستند باید به نزدیک ترین مرکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: حدود ۷ هزار نفر از ساکنان استان تاکنون به بیماری کووید ۱۹مبتلا شده اند که بیشتر مبتلایان به ترتیب در شهرستان های بویراحمد، کهگیلویه و گچساران بوده اند.

پرویز یزدان پناه اظهار داشت: شمار قربانیان ویروس کرونا در کهگیلویه و بویراحمد از ۹۷ نفر گذشته است که بیشترین تعداد فوتی در شهرستان بویراحمد با ۳۶ نفر فوتی، گچساران ۳۰ نفر، کهگیلویه ۱۶ نفر و دنا یک مورد فوتی بوده است.

وی افزود: از ابتدای زمان شیوع کرونا در استان ۷۶ هزار نفر به مراکز درمانی استان مراجعه کرده اند و به طور میانگین روزانه ۵۰۰ نفر به مراکز درمانی مراجعه کرده اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در مدت مذکور ۵ هزار و ۱۵ نفر در بیمارستان های استان بستری شده و تاکنون ۴ هزار و ۷۴۰ نفر ترخیص شده اند.

یزدان پناه ابراز داشت: هم اینک ۲۷۵ بیمار مشکوک و قطعی کرونایی در بیمارستان های استان بستری بوده که از این تعداد ۱۰۸ بیمار کرونایی قطعی و ۲۲ بیمار در بخش های ویژه تحت درمان هستند.

وی عنوان کرد: تعداد بهبود یافتگان کرونایی تا امروز در استان ۵ هزار و ۴۰۰ نفر بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: از ابتدای زمان شیوع کرونا تا امروز ۳۰ هزار و ۵۰۰ نمونه در استان گرفته شده و شاخص نمونه گیری در کشور ۱۱.۳ درصد و در استان ۲۳.۲ درصد بوده است.

میانگین سنی مبتلایان به کرونا در کهگیلویه و بویراحمد ۴۱ سال بوده است.

بیشتر شهرستان های کهگیلویه و بویراحمد بدلیل شیوع ویروس کرونا در وضعیت قرمز این بیماری به سر می برند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha