۱۹ شهریور ۱۳۹۹، ۱۵:۵۷
کد خبرنگار: 1498
کد خبر: 84029481
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تجارت خدمات؛ راهکار  جدید چین برای کمک به اقتصاد جهان

پکن- ایرنا-نمایشگاه تجارت خدمات سال ۲۰۲۰ چین که هفته گذشته به مدت ۶ روز و با حضور ۱۴۸ کشور و منطقه جهان در پکن برگزار شد یکی از تازه رتین راهکارهای این کشور برای احیا اقتصاد زمین گیر جهان بعد از شیوع ویروس کرونا است.

کارشناسان معتقدند رشد تجارت خدمات در آسیا سریعتر از مناطق دیگر جهان است و یکی از عوامل مهم آن نیز چین است در سال‌های اخیر، تجارت خدمات چین به سرعت توسعه یافته، تا جایی که در سال ۲۰۱۹، چین با اختصاص ۷۸۵ میلیارد دلار از تجارت خدمات جهان (در دو بخش واردات و صادرات) به خود، از این نظر در رده دوم جهان قرار گرفته و از نظر صادرات خدمات نیز با ۲۸۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار، رده چهارم جهان را به خود اختصاص داد.

اهمیت تجارت خدمات برای چین و همین طور نقش مهم نمایشگاه تجارت خدمات ۲۰۲۰ تا آنجا است که "شی جین پینگ" رییس جمهوری خلق چین در نشست بین المللی تجارت خدمات گفت که چین از بسترهایی مانند نمایشگاه بین المللی تجارت خدمات و نمایشگاه بین المللی واردات برای رایزنی در مورد سیاست ها و تبادل تجربیات با دیگر کشورها، توسعه فعالیت سازمان‌های دولتی و بین‌المللی و گسترش روابط مشارکتی شرکت‌ها بهره می‌برد.

نمایشگاه تجارت خدمات ۲۰۲۰ چین بزرگترین رویداد تجاری و اقتصادی است که پس از همه‌گیری کرونا در جهان برگزار می‌شود و از این نظر برای اقتصاد چین و جهان اهمیت بسیار دارد.

در شرایطی که کرونا باعث شده بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی متوقف شود و کشورهای بی‌شماری با رکود اقتصادی دست و پنجه نرم کنند، چین با مدیریت مناسب و در پیش گرفتن تدابیر درست توانست بر همه‌گیری کرونا غلبه کند اکنون نیز با برگزاری نمایشگاه تجارت خدمات، پیام «جهانی شدن خدمات و بهره‌مندی مشترک از مزایای آن» را برای کشورهای دیگر ارسال می‌کند.

در واقع پکن با آگاهی از ظرفیت‌های گسترده و در حال رشد تجارت خدمات به درستی بر این باور است که افزایش همکاری کشورهای مختلف برای کمک به توسعه و نوآوری در زمینه تجارت خدمات می‌تواند راهی برای خروج جهان از بحران کنونی و تداوم رشد اقتصادی جامعه بین‌المللی باشد.

"پیتر باک" از کارشناسان حوزه اقتصادی گفت که نمایشگاه تجارت خدمات چین در یک مقطع مهم برگزار می‌شود و به رشد تجارت جهان کمک خواهد کرد.

وی ابراز امیدواری کرد که چین با استفاده از نوآوری‌ها و فناوری‌های شرکت‌های فعال در زمینه تجارت خدمات خود بتواند به پیشرفت دیگر کشورها در صنایع خدماتی کمک کند.

به گفته "چائی شیائولین" مدیر بخش تجارت خدمات و سرمایه‌گذاری سازمان تجارت جهانی، پیش‌بینی‌های اولیه سازمان تجارت جهانی نشان از آن دارد که شیوع کرونا به صنایعی مانند گردشگری و حمل و نقل به شدت آسیب رسانده اما در عین حال از سوی دیگر تقاضای برای دریافت خدمات آنلاین در زمینه‌های خرده فروشی، پزشکی، آموزش و سرگرمی را افزایش داده است.

او گفت: «توسعه صنایع خدماتی و ایجاد شرایط مناسب برای تجارت خدمات، کلید مقابله جهان با رکود و تداوم رشد اقتصادی است.»

در واقع تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که حضور گسترده و ارائه خدمات نوآورانه شرکت‌های فعال در زمینه تجارت خدمات می‌تواند بستری را برای تداوم مصرف به خصوص در بازار بزرگ مصرف‌کنندگان چینی و رشد اقتصادی ایجاد کند که در مرحله اول تاثیرات منفی ناشی از شیوع کرونا را کنترل می کند و به تدریج کاهش خواهد داد و پس از آن نیز در صورت اتخاذ سیاست‌های درست و گسترش همکاری‌های بین المللی به عاملی برای بازگشتن به مدار رشد اقتصادی در جهان تبدیل خواهد شد.

در بخش تجارت الکترونیک چین ۲۰۲۰ که یکی از بخش های مهم  نمایشگاه بین المللی تجارت خدمات ۲۰۲۰ به شمار می رود اعلام شد که از ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹، میزان خرده فروشی آنلاین پکن از ۱۲ میلیارد یوان به ۳۳۶.۶۳ میلیارد یوان افزایش یافته و بیش از ۲۸ برابر افزایش یافته است تجارت الکترونیک در حال حاضر یک نیروی محرکه جدید برای تحریک توسعه و ارتقا مصرف در چین به شمار می رود.

در زمینه تجارت الکترونیکی فرامرزی نیز، پکن با ایجاد ۱۵ منطقه تجارت الکترونیکی فرامرزی،  ۶۰ فروشگاه تجارت الکترونیکی بین المللی و ۱۰۸ انبار در سراسر جهان گام هایی بلند را برداشته است در ۶ ماه نخست سال جاری، ارزش واردات خرده فروشی تجارت الکترونیکی فرامرزی پکن در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته ۵۵ درصد افزایش یافته است.

از سوی دیگر مقیاس بازار خدمات مالی چین به ۴۷ تریلیون دلار رسیده که با توجه به این میزان کلان، اگر نهادهای سرمایه های خارجی بتوانند سهم خود را در بازار چین افزایش دهند، سود کلانی به دست خواهند آورد بازار مالی چین برای این شرکتهای خارجی دارای جذابیت ویژه ای است و این جذابیت مهمی در رشد است.

چین روند الحاق به سازوکار مالی جهان را سرعت بخشیده و تعداد زیادی از نهادهای مالی آمریکا نیز در این روند حضور دارند که بدین ترتیب به اصطلاح «قطع ارتباط مالی چین و آمریکا» غیرممکن خواهد شد.

در مقابل تاثیرات منفی شیوع همه گیری کرونا و افزایش گرایش حمایتگرایی تجاری، ادامه گسترش گشودن صنایع مالی بار دیگر ثابت می کند که چین در حال پیشبرد نظام توسعه نویین و چرخش دوگانه داخلی و خارجی است و نه سرگرم توسعه پشت درهای بسته.

صنایع مالی ستون اصلی اقتصاد واقعی است بازتر بودن بازار مالی چین باعث می شود تا حرکات مالی چین و سراسر جهان روانتر می شود و خدمات بهتری در اختیار اقتصاد واقعی قرار می دهد با ترمیم زنجیره تأمین صنعتی «آسیب دیده»، به اقتصاد جهانی بر اساس اصل برد – برد کمک می شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha