۱۷ شهریور ۱۳۹۹، ۱۳:۴۳
کد خبرنگار: 1222
کد خبر: 84028714
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پخت نان کامل در خراسان شمالی فراگیر می‌شود

۱۷ شهریور ۱۳۹۹، ۱۳:۴۳
کد خبر: 84028714
پخت نان کامل در خراسان شمالی فراگیر می‌شود

بجنورد- ایرنا- استقبال شهروندان خراسان شمالی از طرح آزمایشی پخت نان کامل، سبب شد تا این طرح به صورت فراگیرتر در نانوایی‌های این استان به اجرا درآید.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با مصوبه کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان قرار است پخت نان کامل در خراسان شمالی اجرا و تا ۲ ماه دیگر نان ها از آرد کامل و سبوسدار تهیه شود.

دکتر حسن براتی زاده با اشاره به مقاومت هایی که در این مورد دیده می شد و لزوم فرهنگ سازی در استفاده از نان سبوس دار، اظهار داشت: در قرارداد با قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه و با همکاری معاونت غذا و داروی دانشگاه، پخت آزمایشی نان کامل در ۵ واحد نانوایی بجنورد و اسفراین به اجرا درآمد که با استقبال زیاد شهروندان مواجه شد.

کارشناسان تغذیه، نقش سبوس را در سلامت بدن بسیار مهم دانسته و بر این باورند که برای حفظ سلامت باید از نان سبوس دار استفاده کرده و یا این نیاز بدن را با مصرف سبزی هایی نظیر کاهو تامین کرد.
آنها علت کاهش استفاده از سبوس در آرد گندم را زمانبری بیشتر فرآوری و تخمیر،  دشواری پخت و کدر شدن ظاهر نان می دانند و حال آنکه نان سبوسدار کدر به لحاظ ارزش غذایی بسیار مفیدتر از نان روشن و خوش ظاهر بدون سبوس است.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با بیان این که نگرانی هایی در خصوص مقاومت برخی بخش ها در برابر پخت نان کامل وجود داشت، افزود: کارشناسان این دانشگاه به همراه برخی از اعضای اتحادیه خبازان و مدیران کارخانه ها در سفری به استان اصفهان با فرآیند این کار آشنا شدند و به طور عملی کارگاه آموزشی تولید نان کامل را گذراندند و همین امر موجب علاقه مندی این افراد به اجرای این طرح شد.  

دکتر براتی زاده، فرآیند آزمایشی پخت نان و اجرای آن را در نانوایی های پایلوت مطلوب خواند و افزود: کارخانه های آرد استان نیز تمایل خود را برای تولید آرد کامل اعلام کرده اند و یکی از آنها تجهیرات تولید آرد را خریداری کرده است و علاوه بر آن قرار شده که یک واحد تولیدی آرد کامل در شهرک صنعتی بیدک بجنورد راه اندازی شود.

وی تنها دغدغه کنونی در این بخش را اختصاص سهمیه آرد ذکر کرد و افزود: با مذاکراتی که با شرکت غله و خدمات بازرگانی استان داریم این مشکل نیز به زودی برطرف خواهد شد.

اکنون هزار و ۱۱۲ واحد نانوایی یارانه پز و حدود ۳۰۰ واحد آزادپز در خراسان شمالی دایر است و ماهانه به طور میانگین ۷ هزار تن آرد بین نانوایی های استان توزیع می شود.
خراسان شمالی با جمعیت بیش از ۸۶۳ هزار نفر،  ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار کشتزار است و بخش عمده آن به کشت غلات اختصاص دارد.
خراسان شمالی برای ذخیره ۳۰۰ هزار تن گندم ظرفیت سازی کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha