عفو رهبران مخالف، گام‌های عملی دولت ونزوئلا به سوی آشتی ملی

تهران - ایرنا -دولت مادورو در بحبوحه بحران اقتصادی ناشی از تحریم‌های کاخ سفید علیه ونزوئلا، با نزدیک شدن به زمان انتخابات پارلمانی، به عفو رهبران مخالف سیاسی و همچنین دعوت از سازمان ملل و اتحادیه اروپا برای نظارت بر انتخابات اقدام کرده و کارشناسان این اقدام را نمونه ای از تلاش‌های دولت بولیواری در مسیر ثبات،‌آشتی ملی و امنیت در این کشور آمریکای لاتین عنوان کردند.  

به گزارش ایرنا،  روزنامه اسپانیایی ال پائیس گزارش داد؛  اقدام روز دوشنبه (دهم شهریور) مادورو در عفو بیش از ۱۰۰ مخالف سیاسی و رهبران اپوزیسیون با پرونده‌های کیفری نمونه ای از تلاش‌های دولت ونزوئلا برای ایجاد وحدت و شکست تحریم مخالفان علیه انتخابات آتی کنگره به شمار می‌رود.
این روزنامه افزود: دولت ونزوئلا که در سال‌های اخیر تحت فشار حداکثری تحریم‌های یکجانبه آمریکا با شدیدترین بحران اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند، در حالی با نزدیک شدن به انتخابات پارلمانی شش دسامبر (۱۶ آذر) به سوی وحدت و آشتی ملی قدم نهاده است که این اقدام به مذاق بسیاری از مخالفان خوش نیامده و از هر راهی به دنبال زیر سوال بردن آن هستند.

به گزارش ایرنا، کمتر از چهار ماه مانده تا انتخابات پارلمانی ونزوئلا  کشمکش‌ها و نگرانی‌ها از چند و چون روند برگزاری این رویداد سیاسی هر روز داغتر می‌شود؛ تلاش‌های دولت «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهوری این کشور از برگزاری این همه پرسی در موعد مقرر همزمان با تضمین صحت اجرای آن به دور از هرگونه تقلب از یک سو و دست و پا زدن های «خوان گوایدو» رهبر مخالفان و حامیانش بر عدم برگزاری انتخابات و تحریم آن از سوی دیگر، به تیتر نخست رسانه‌های این کشور آمریکای لاتین تبدیل شده است.

در ژانویه سال ۲۰۱۹ (دی ۱۳۹۷) خوان گوایدو، رئیس مجمع ملی ونزوئلا با شروع مجدد دولت مادورو، صحت انتخابات ریاست جمهوری را زیر سوال برد و خود را به عنوان رئیس‌جمهوری موقت ونزوئلا معرفی کرد، از آن زمان تاکنون بحران سیاسی بر این کشور حاکم شده است.

مادورو به عنوان عالیترین مقام سیاسی دولت ونزوئلا که از دور پیشین انتخابات ریاست جمهوری در این کشور پیامدها و تبعات سنگینی را متحمل شده در تلاش است تا از تکرار این دست توطئه ها علیه کشورش که موجب به مخاطره افتادن ثبات آن به عنوان اصلی ترین رکن حاکم بر هر نظام سیاسی می‌شود، جلوگیری کند.

واشنگتن که در سال‌های اخیر از هیچ تلاشی علیه دولت کاراکاس مضایقه نکرده است نسبت به اقدام عفو مادورو نیز موضعی مشابه در پیش گرفت؛ «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا دیروز پنج شنبه در صفحه توییترش نوشت: ترفند آخر مادورو در آزاد و عادلانه جلوه دادن انتخابات آینده کنگره نه تنها راه حل بحران سیاسی در ونزوئلا نیست بلکه سیاستی مسخره است.

رسانه ها گزارش داده اند،  در حالی که احزاب مخالف دولت ونزوئلا در تلاشند تا انتخابات پارلمانی پیش رو را غیر قانونی جلوه دهند، «خورخه ارئاسا» وزیر امور خارجه ونزوئلا نیز با ارسال نامه ای به «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل و «جوسپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از این دو نهاد بین المللی، نظارت بر انتخابات شش دسامبر را خواستار شد.

دولت کاراکاس که همزمان در دو جبهه فشارهای آمریکا و فعالیت‌های مخالفان در داخل مبارزه کرده، همواره طی این سال‌ها بر مقاومت و ایستادگی در برابر زورگویی‌های آمریکا و همچنین استقلال ونزوئلا تاکید داشته که به نظر می‌رسد نتایج مطلوبی در این مسیر بدست آورده است.

آمریکا پس از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۸ ونزوئلا،  با  حمایت از «خوان گوایدو» رهبر حزب مخالفان این کشور نفت خیز حوزه آمریکای لاتین و ایجاد اختلاف و مداخله  در امور داخلی این کشور،  همواره در پی سرنگونی دولت مادورو بوده است.  

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha