۲۶ اسفند ۱۳۸۳، ۰:۰۱
کد خبر: 8402520
T T
۰ نفر

ایران و اروگوئه، آغاز راهی نو (3 و پایانی )

۲۶ اسفند ۱۳۸۳، ۰:۰۱
کد خبر: 8402520
ایران و اروگوئه، آغاز راهی نو (3 و پایانی ) # مادرید، خبرگزاری جمهوری اسلامی 26/12/83 خارجی.داخلی.سیاسی.ایران.اروگوئه. س : ارزیابی جنابعالی از نقش اروگوئه در منطقه آمریکای جنوبی و جهان چیست ؟ ج : اروگوئه یکی از کشورهای کوچک آمریکای جنوبی است که بین دو قدرت برتر منطقه یعنی برزیل و آرژانتین واقع شده است، اما این کشور که به دروازه ورود به بازار مرکوسور شهرت دارد دارای پتانسیلهای زیادی نیز می باشد. وجود دبیرخانه مرکوسور و آلادی در این کشور نشان از اهمیت آن دارد. اروگوئه یکی از چهار کشور موسس مرکوسور است که درزمان حاضر به عنوان یک بلوک اقتصادی و تجاری مهم منطقه ای مطرح می باشد. اروگوئه از نقطه نظر کشاورزی و دامپروری، کشوری غنی و مستعد است که درصورت فراهم شدن عوامل دیگر می تواند بار دیگر سوییس آمریکای لاتین شود. همچنین حضور رهبران 6 کشور منطقه، شاهزادگان اسپانیا و انگلیس وبیش از 130 هیات سیاسی از اقصی نقاط جهان در مراسم تحلیف رییس جمهوری جدید اروگوئه نشان دهنده اهمیت این کشور در معادلات منطقه ای و حتی بین المللی است. س : آیا برنامه هایی برای سفرهای متقابل مقامهای دو کشور ایران و اروگوئه در آینده وجود دارد؟ ج : همانطور که اشاره شد روابط دو کشور روبه رشد است و تاکنون سفرهای متعددی از سوی مقامهای دو کشور به کشورهای متقابل انجام گرفته است که از عمده ترین آنها می توان به سفر رییس مجلس نمایندگان، وزیر روابط خارجی، وزیر کشاورزی اروگوئه به تهران و همچنین سفر وزیر بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در تابستان سال گذشته به مونته ویدئو اشاره کرد. در زمان حاضر، سفر رییس مجلس شورای اسلامی و وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به اروگوئه و متقابلا وزیر فرهنک و آموزش اروگوئه به تهران در دستور کار قرار دارد. اما همانطور که می دانید به لحاظ جابجایی قدرت هنوز زمان این سفرها مشخص نشده است ولی مطمئنا در آینده نزدیک انجام خواهد شد. همچنین چهارمین کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور براساس برنامه زمانبندی شده قرار است در تابستان آینده در مونته ویدئو برگزار شود. ریاست کمیسیون به عهده معاونین وزرای خارجه دو کشور است و تابستان گذشته معاون وزیر روابط خارجی اروگوئه در تهران سومین دوره آن را با طرف ایرانی برگزار کرد. س : از نظر فرهنگی، روابط دو کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟ مردم اروگوئه چقدر با ایران و فرهنک آن آشنا هستند؟ ج : خوشبختانه از نقطه نظر فرهنگی زمینه های فراوانی برای کاردر اروگوئه وجود دارد. تاکنون همکاری خوبی با سینما، تئاتر، کتابخانه ملی ، دانشگاهها و سایر مراکز علمی و فرهنگی این کشور برقرار شده است. نمایشنامه ده داستان ایرانی هزار و یک شب و نیز زندگی حکیم عمرخیام امسال با همکاری این نمایندگی روی صحنه رفت. با موسسه سینمایی مونته ویدئو همکاری خوبی داریم و در شش ماه گذشته سه فیلم "آینه"، "گبه" و "سیب" از کارگردانان بنام عرصه سینمای ایران به روی پرده رفته است. با دانشگاه فیلم و سینمای اروگوئه نیز همکاری خوبی داریم. یک نمایشگاه دائمی ایران شناسی نیز در محل سفارت ایران دایر است. شرکت در نمایشگاه مهاجرین سالتو، نمایشگاه کتاب مونته ویدئو و دیگر برنامه های فرهنگی از دیگر زمینه های مورد توجه ما است. با جراید، رادیو و تلویزیون همکاری خوبی داریم و مطالب و فیلمهای مورد نظر آنان در اختیارشان قرار می گیرد.مقامهای فرهنگی این کشور به ویژه رهبران چپگرا بارها بر توسعه روابط دو کشور در ابعاد فرهنگی وعلمی تاکید کرده اند.
پیش نویس موافقتنامه همکاریهای علمی - فرهنگی دو کشور مبادله شده و قرار است در سفر آتی وزیر فرهنک و آموزش عالی اروگوئه به تهران امضا شود.
س: چه پیشنهادهایی برای بهبود روابط ایران و اروگوئه در عرصه های مختلف به ویژه فرهنگی و اقتصادی دارید؟ ج : متاسفانه اروگوئه برای اهالی علم و هنر و اندیشه به همان اندازه ناشناخته است که برای تجار و صاحبان سرمایه ایران می باشد. تلاشهای زیادی از سوی این نمایندگی وبا همکاری ادارات تابعه وزارت امور خارجه بویژه بخش های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی برای آشنایی بیشتر طرفین صورت گرفته است. اما روند امور چندان روان و عادی نیست و به نظر می رسد این امر بیشتر به خاطر بعد مسافت و توجه وافر مسئولین امر به منطقه و نهایتا اروپااست. امیدوارم نگاه فرامنطقه ای اهالی علم ،هنر ، تجار و موسسات تجاری و اقتصادی ایران بیشتر و عمیق تر گردد. در همین جا، دست کمک و یاری بسوی مسئولین و متولیان بخشهای فرهنگی و هنری کشور به منظور تهیه و ارسال فیلم های قابل بهره برداری برای معرفی پیشرفتهای صنعتی، علمی، دانشگاهی، سطح رفاه عمومی و دیگر زمینه هایی به مردم اروگوئه و آمریکای لاتین که از سوی دشمنان قسم خورده ملت بزرک ایران دائما هدف بمباران و تبلیغات مسموم خبری قرار دارند، دراز می کنیم. /350/2231/1439/1392 پایان
۰ نفر