۱۰ شهریور ۱۳۹۹، ۱۶:۰۶
کد خبرنگار: 2254
کد خبر: 84022026
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پایان ۳۰ سال حکومت حزب «دموکراتیک سوسیال» در مونته‌نگرو

اروپا|بلگراد-ایرنا- احزاب اپوزیسیون پس از شمارش 100 درصد رای دهندگان در انتخابات پارلمانی این کشور پیروزی خود را پس از نزدیک به سی سال بر حزب حاکم دمکراتیک سوسیال اعلام کردند.

به گزارش ایرنا، شمارش کامل آرای مردم در انتخابات پارلمانی نشان می دهد که لیست ائتلافی اپوزیسیون تحت عنوان «جبهه برای آینده مونته نگرو» ۳۲.۵۵ درصد (۲۷ کرسی) و دیگر لیست ائتلافی اپوزیسیون به نام «صلح برای ملت ما» ۱۲.۵۳ درصد (۱۰ کرسی) و ائتلاف سیاه و سفید از دیگر احزاب اپوزیسیون ۵.۵۳ درصد (۴ کرسی) را در ترکیب جدید پارلمان کسب کردند.

سه لیست انتخاباتی بالا از احزاب اپوزیسیون مجموعا از حمایت ۴۱ نماینده در ترکیب جدید پارلمان برخوردار خواهند بود که برای تشکیل دولت جدید نیاز است.

«زدراوکو کریووکاپیچ» رهبر اپوزیسیون ائتلاف جبهه برای آینده مونته نگرو یکشنبه شب پس از اعلام اولین نتایج انتخابات پارلمانی خطاب به عموم مردم ضمن سپاس و قدردانی و استقامت و عزت مردم از پیروزی اپوزیسیون و شکست حزب حاکم دمکراتیک سوسیال خبر داد و از مردم خواست که در خانه بمانند و پیروزی را با دوستان و خانواده خود جشن بگیرند.

ائتلاف تازه تاسیس تحت عنوان «برای آینده مونته نگرو» به رهبری (جبهه دموکراتیک) از اپوزیسیون یکی از بزرگترین رقبای حزب حاکم دموکراتیک سوسیالیست در انتخابات پارلمانی به شمار می رفت که در این انتخابات ۲۸ کرسی را از آن خود کرد و در ائتلاف با دیگر احزاب مخالف دولت کنونی قادر به حمایت اکثریت نمایندگان در ترکیب جدید پارلمان برای تشکیل دولت جدید است.

از طرف دیگر لیست ائتلافی (قاطعانه برای آینده مونته نگرو) که در صدر آن حزب حاکم  به رهبری رئیس جمهور کنونی مونته نگرو قرار دارد در انتخابات پارلمانی روز گذشته ۳۵.۰۶ درصد (۳۰ کرسی) را در ترکیب جدید پارلمان بدست آورد.

همچنین در این انتخابات احزاب سوسیال دموکرات ها با ۴.۱۰ درصد و حزب بوشنیاک ها با ۳.۹۸ درصد (هرکدام ۳ کرسی)، حزب سوسیال دموکراتیک - مونته نگرو قوی با ۳.۱۴ درصد (۲ کرسی)، لیست آلبانیایی تباران با ۱.۵۸ درصد و ائتلاف آلبانیایی تباران با ۱.۱۴ درصد (هر کدام یک کرسی) را در این انتخابات در ترکیب جدید پارلمان مونته نگرو بدست آوردند.

مجموع احزاب ذکر شده در بالا که از شرکای ائتلافی حزب حاکم به شمار می روند و مجموعا ۱۰ کرسی را در انتخابات پارلمانی یکشنبه بدست آورده اند نمی توانند از حمایت اکثریت در مجلس برخوردار شوند.

نتایج اعلام شده براساس شمارش صد درصد آرای رای دهندگان نشان می دهد که ائتلاف حزب حاکم دموکراتیک سوسیالیست به رغم کسب ۳۰ کرسی و با حمایت ۱۰کرسی دیگر با شرکای ائتلافی که مجموعا از حمایت ۴۰ نماینده در پارلمان برخوردار می شود قادر به کسب حمایت اکثریت در پارلمان که ۴۱ کرسی دارد، نیست.

پارلمان مونته نگرو ۸۱ نماینده دارد. برای تشکیل دولت جدید به حمایت حداقل ۴۱ نماینده در پارلمان نیاز است.

در صورتیکه حزب حاکم دموکراتیک سوسیال نتواند دولت جدید را تشکیل دهد که این امر شکستی بزرگ برای این حزب پس از سی سال حکومت به شمار خواهد رفت اما با این حال «میلو جوکانوویچ» رهبر این حزب و رئیس جمهور کنونی مونته نگرو قدرت سیاسی را ترک نخواهد کرد، زیرا که وی برای سه سال دیگر در سمت ریاست جمهوری که در انتخابات سال ۲۰۱۸میلادی انتخاب شد انجام وظیفه خواهد کرد.

پنجمین انتخابات پارلمانی در مونته نگرو از زمان استقلال این کشور از صربستان در سال ۲۰۰۶ و یازدهمین انتخابات از هنگام نظام چند حزبی با رعایت مقررات بهداشتی در زمان شیوع بیماری همه گیر ویروس کرونا در روز یکشنبه ۳۰ اوت (۹ شهریور) انجام شد.

مونته نگرو در همه پرسی ۲۶ می ۲۰۰۶ میلادی (۵ خرداد ۱۳۸۵) با کسب آرای ۵۵.۵ درصد به استقلال دست یافت و بدین صورت روند فروپاشی یوگسلاوی سابق که از ۱۹۹۱ شروع شده بود؛ با استقلال مونته نگرو کامل شد و این جمهوری پس از گذشت ۸۸ سال دوباره به استقلال دست یافت.

این کشور در نوامبر سال ۲۰۱۰ برای پیوستن به اتحادیه اروپا نامزد و در ماه ژوئن ۲۰۱۲ مذاکرات آن در مراحل پیوستن به اتحادیه اروپا آغاز شد. با آنکه این کشور هنوز به عضویت اتحادیه اروپا در نیامده است اما یورو، پول واحد اروپایی، واحد پولی آن است.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha