پرداخت ۵۲ میلیارد ریال تسهیلات به شغل‌های آسیب‌دیده از کرونا در میاندوآب

مهاباد- ایرنا- رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی میاندوآب‌ گفت: تاکنون ۵۲ میلیارد ریال تسهیلات بانکی برای کسب و کارها و اصناف آسیب‌دیده بر اثر شیوع کرونا در این شهرستان پرداخت شده‌ است.

علی حبیبیان روز پنجشنبه در جلسه کارگروه تسهیلات کرونای میاندوآب اظهار داشت: از زمان ابلاغ دولت برای ثبت‌نام از کسب و کارهای زیان دیده در این شهرستان، هزار و ۶۷۱ طرح با ایجاد اشتغال برای ۲ هزار و ۲۹۳ نفر در سامانه "کارا" ثبت‌نام و شرایط آنها تایید شده ‌است.

وی با بیان اینکه تسهیلات درخواستی برای این تعداد طرح، ۲۰۸ میلیارد و ۳۲ میلیون ریال است، افزود: تاکنون ۵۸۶ طرح با اشتغال‌زایی برای ۶۵۲ نفر موفق به دریافت تسهیلات شده و مابقی نیز در حال تشکیل پرونده و تکمیل مراحل بانکی برای دریافت این تسهیلات است.

رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی میاندوآب‌ با اشاره به کسب و کارهای آسیب‌ دیده براثر شیوع کرونا در حوزه‌های مختلف، اظهار داشت: تاکنون ۱۳ طرح آسیب‌دیده از کرونا در بخش کشاورزی در سامانه بانکی ثبت شده که یک مورد از آنها موفق به دریافت تسهیلات شده است.

حبیبیان اضافه کرد: علاوه بر این در حوزه فنی و حرفه‌ای ۶ مورد ثبتی و یک مورد دریافتی، در یخش بهزیستی ۵۶ مورد ثبتی و ۱۳ مورد دریافتی، در حوزه شبکه بهداشت و درمان ۲ مورد ثبتی و یک مورد دریافتی و در حوزه تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز از ۸۴ طرح ثبت‌نامی، ۲۹ مورد موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند.

وی ادامه داد: در حوزه حمل و نقل، ۲۸۶ پرونده در سامانه بانکی ثبت شده که برای ۹۹ مورد تسهیلات پرداخت شده، در حوزه صنعت، معدن و تجارت نیز از ۵۳۶ فقره پرونده ثبت‌نامی برای ۲۰۶ مورد تسهیلات به مبلغ ۱۷ میلیارد ریال پرداخت شده است، در حوزه علوم، تحقیقات و فناوری از ۱۷ فقره ثبت‌نام شده برای یک مورد تسهیلات پرداخت شده و در رابطه با حوزه فرهنگ نیز از ۱۰۶ فقره پرونده ثبت‌ شده به ۳۹ مورد تسهیلات کرونایی پرداخت شده است.

حبیبیان افزود: در حوزه وزارت کشور از ۴۵۰ پرونده ثبت شده به ۱۷۶ مورد تسهیلات پرداخت شده است، در بخش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از ۱۸ طرح ثبت‌نامی به یک مورد تسهیلات پرداخت شده است و در حوزه ورزش و جوانان هم به رغم ثبت و تایید ۶۴ طرح واجد شرایط، تاکنون ۱۳ طرح موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند.

وی اضافه کرد: وثایق و ضمانت برای تسهیلات کرونایی در شیوه نامه مشخص شده و بانک‌ها باید براساس شیوه‌نامه مصوب هیات وزیران و مورد تایید ریاست‌جمهوری از درخواست ضامن برای تسهیلات ۶۰ میلیون ریالی باید خودداری کنند.

حبیبیان با بیان اینکه بانک‌ها نباید از شیوه‌نامه‌های ابلاغی تخطی کنند، گفت: براساس این شیوه‌نامه تا سقف ۱۶۰ میلیون ریال تسهیلات کرونایی، از متقاضی یک فقره چک یا سفته بانکی، از ۱۶۰ میلیون ریال تا ۴۸۰ میلیون ریال هم یک فقره چک یا سفته بنا به تشخیص بانک عامل به همراه یک ضامن و از ۴۸۰ میلیون ریال تا یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال نیز چک یا سفته از متقاضی به همراه ۲ ضامن گرفته شود.

وی با بیان اینکه از یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال تا ۲ میلیارد ریال تسهیلات هم بنا به تشخیص بانک یک فقره چک یا سفته به همراه سه نفر ضامن باید معرفی شود، گفت: برای تسهیلات بیش از ۲ میلیارد ریال نیز وثایق مدنظر به تشخیص و در اختیارات بانک است.

وی اضافه کرد: در سال‌های گذشته در زمینه پرداخت تسهیلات اشتغال پایدار و فراگیر روستایی به‌رغم تلاش و برگزاری جلسه‌های متعدد با حضور دستگاه‌های اجرایی و مسوولان بانک‌ها، متاسفانه در اثر سخت‌گیری بانک‌ها وضعیت مطلوبی نداشته ولی در خصوص تسهیلات کرونا امید می‌رود بانک‌ها مساعدت بیشتری کنند.

وی با بیان اینکه این به منزله تخطی یا رعایت نکردن مقررات بانکی نیست، گفت: هدف این است که شهروندان به سهولت از تسهیلات کرونا بهره‌مند شوند چرا که آنها به واقع از شیوع این بیماری آسیب دیده‌اند.

وی با بیان اینکه بانک‌ها در پرداخت تسهیلات کرونا نباید معوقه بانکی و یا سایر مشکلات بانکی افراد و مشاغل آسیب‌دیده را مدنظر قرار دهند گفت: بانک ملت با پرداخت ۲۰ میلیارد و ۴۷ میلیون ریال تسهیلات کرونا به ۲۵۸ طرح با اشتغال‌زایی ۲۴۷ نفر در میاندوآب در میان سایر بانک‌ها پیشتاز است‌.

معاون توسعه و برنامه‌ریزی فرماندار میاندوآب‌ نیز در این جلسه گفت: این تسهیلات در شرایط کنونی نمی‌تواند برای مشاغل و واحدهای صنفی آسیب‌دیده از کرونا کارساز باشد ولی حداقل مایه دلگرمی برای مالکان آنهاست.

مریم مسرت افزود: بانک‌ها عینک بدبینی را باید کنار گذاشته و شیوه‌نامه‌های مربوطه به تسهیلات کرونا را مدنظر قرار داده و حتی فراتر از آن مساعدت کنند.

وی با قدردانی از تلاش‌ بانک‌ها برای تسهیل شرایط پرداخت تسهیلات در راستای منافع مردم، افزود: آسیب‌دیدگان از کرونا مشتریان خود بانک‌ها و مردم همین جامعه هستند و باید در برابر استرس و مشکلات مالی که در این ایام با آن مواجه هستند، کمک حالشان بود.

وی با بیان اینکه باید تکریم مردم مورد توجه قرار گیرد، گفت: انصاف نیست که مردم برای دریافت ۶۰ میلیون ریال بارها به بانک مراجعه کنند و دست خالی برگردند.

وی با قدردانی از اقدام ارزشمند کارشناس اداره ورزش و جوانان میاندوآب در ثبت‌نام اماکن ورزشی برای دریافت تسهیلات کرونایی بدون استفاده از امکانات اداره، اظهار داشت: در قبال آن برخی نهادها نیز هستند که به خود زحمت مطالعه شیوه‌نامه‌ و دستورالعمل‌ها را نمی‌دهند و این در حالی است که خدمت به مردم در نظام جمهوری اسلامی ایران وظیفه تمامی مسوولان است.

میاندوآب با بیش از ۲۷۷ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌غربی واقع است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha