امارات و اسرائیل؛ نخستین پرواز یا سقوط آزاد؟

تهران- ایرنا- مناسبات امارات و رژیم صهیونیستی با اولین پرواز مستقیم میان این دو، بار دیگر نگاه‌ها را به خود جلب کرد.

نخستین پرواز مستقیم تل‌آویو به ابوظبی از آسمان کشورهای عربستان سعودی و عمان گذشت تا به سرعت نتیجه توافق اماراتی- صهیونیستی که با واسطه‌گری دولت «دونالد ترامپ» جوش خورد، آشکار شود.

روز پنج‌شنبه ۲۳ مرداد، آمریکا، امارات متحده عربی و رژیم صهیونیستی طی بیانیه‌ای مشترک از دستیابی توافق بین «محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی و «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای عادی‌سازی کامل روابط خبر دادند. براساس این توافق دولت امارات از این پس روابط رسمی خود را با رژیم صهیونیستی آغاز خواهد کرد. در این گزارش مهم‌ترین محورهای تحلیلی منتشر شده در رسانه‌های عربی، پیرامون نزدیکی روزافزون امارات و رژیم صهیونیستی مورد توجه و بررسی قرار گرفته است.

 سودجویی نتانیاهو و ترامپ از روابط امارات و اسرائیل

برخی تحلیلگران معتقدند که ترامپ و نتانیاهو برندگان اصلی توافق‌عادی‌سازی کامل روابط امارات و رژیم صهیونیستی هستند. ترامپ حدود ۱۰ هفته تا انتخابات ریاست جمهوری فاصله دارد. رقابت‌های انتخاباتی در آمریکا آغاز شده و ترامپ براساس نظرسنجی‌ها بسیار از «جو بایدن» رقیب دموکرات خود عقب افتاده است. توافق عادی‌سازی روابط امارات و رژیم صهیونیستی می‌تواند به موقعیت ترامپ و شانس او در انتخابات کمک کند.

 نتانیاهو هم به دلیل اجرایی‌نشدن وعده انتخاباتی‌اش در زمینه الحاق کرانه باختری به سرزمین های اشغال شده و شیوع ویروس کرونا و اوضاع بد اقتصادی در سرزمین‌های اشغالی، تحت فشار قرار گرفته است. تظاهرات علیه او به طور مرتب در سرزمین‌های اشغالی برگزار می‌شود. شهروندان صهیونیست از شیوه برخورد دستگاه قضایی با پرونده‌های فساد او ناراضی‌اند و این نارضایتی‌ها احتمال سقوط او را بیشتر کرده است. در چنین شرایطی روابط امارات و رژیم صهیونیستی می‌تواند منافعی را برای ترامپ و نتانیاهو که در تنگنا گرفتار شده‌اند به دنبال داشته باشد.

تارنمای «العهد» لبنان در گزارشی به قلم «علی الدروانی» هدف امارات و رژیم اسرائیل از عادی‌سازی روابط را تلاشی برای رهایی نتانیاهو و ترامپ از تنگناها عنوان کرد و نوشت ترامپ در آستانه انتخابات ریاست با بحران آشکاری روبرو است. او برای رسیدن به بایدن رقیب خود که در نظر سنجی‌ها وضعیت بهتری از ترامپ دارد نیاز به برگه‌ای دارد که شرایط خود را بهبود بخشد. همچنین مشکلات اقتصادی، قضایی، پرونده‌های مربوط به فساد، افزایش تظاهرات روزافزون علیه نتانیاهو، افزایش بیکاری و پیامدها و زیان‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا سبب شده است نتانیاهو در تنگنا قرار گیرد و او از توافق همکاری با امارات برای بهبود جایگاه خود در داخل استفاده خواهد کرد.

منافع شخصی ولیعهد امارات و عربستان از عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی

در شرایطی که محمد بن زاید ولیعهد امارات و محمد بن سلمان به دلیل جنایت‌های جنگی در منطقه به ویژه لیبی و یمن و پرونده قتل «جمال خاشقچی» درگیرند، روابط امارات و عربستان در شرایط کنونی می‌تواند کارکردهایی را برای این ۲ نفر به دنبال داشته باشد. این توافق همکاری می‌تواند نگرانی‌های آنها درباره «آمریکای بدون ترامپ» را رفع کند و حمایت‌هایی را از جانب لابی صهیونیسم برای آنها به دنبال داشته باشد.

به نوشته روزنامه «القدس العربی» چاپ لندن، تصمیم امارات برای آشکار سازی روابط با رژیم اسرائیل اقدامی تاکتیکی است که هدف از آن آمادگی برای مرحله پس از ترامپ می‌باشد. همه شاخص‌ها نشان می‌دهد که ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا از جو بایدن شکست خواهد خورد. جو بایدن در بسیاری از پرونده‌ها از جمله روابط با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به ویژه امارات و عربستان به دلیل سیاست این دو کشور در جنگ‌های منطقه‌ای و نقش این دو کشور در مسائلی مانند ترور خاشقچی بازنگری خواهد کرد. در شرایطی که نهادهای بین‌المللی علیه محمد بن سلمان به دلیل پرونده خاشقچی و محمد بن زاید به دلیل جنایت‌های جنگی در یمن وارد عمل شده‌اند مقامات سعودی و اماراتی احساس می‌کنند که با آشکارسازی روابط با رژیم اسرائیل می‌توانند از نفوذ جهانی لابی صهیونیسم استفاده کنند و خود را از هرگونه پیگیری قضایی رهایی سازند.

تبعات همراهی امارات با صهیونیست‌ها

بسیاری از تحلیلگران اقدام امارات متحده عربی را خیانتی آشکار به آرمان مردم مظلوم فلسطین قلمداد کرده‌اند که رژیم اشغالگر قدس را به سرکوب بیشتر مردم مظلوم فلسطین و اشغال سرزمین فلسطینیان سوق می‌دهد.

روزنامه «الشرق» قطر نوشت: عادی‌سازی روابط با تل‌آویو صلح‌آفرین نیست، بلکه پایمال کننده حقوق مردم فلسطین است. استفاده از تعابیری مانند «توافق صلح تاریخی»، «گامی شجاعانه» و «آمادگی برای گشایش سفارت از سوی ابوظبی» سرابی بیش نیست. این اقدام به اشغالگری‌های رژیم اسرائیل مشروعیت می‌بخشد و هرگونه ابتکار عملی برای حل مساله فلسطین را از بین می‌برد.

روزنامه «القدس العربی» در گزارشی دیگر عادی‌سازی روابط امارات با رژیم اسرائیل را تحولی خطرناک به شمار آورد و نوشت این اقدام بیانگر نادیده گرفتن مخالفت‌ها با رژیم اشغالگر است. عادی‌سازی روابط امارات با این رژیم چراغ سبزی است که به رژیم اسرائیل اجازه خواهد داد به اشغالگری‌ها، استعمارگری‌ها و دزدی سرزمین‌های فلسطین و یهودی‌سازی قدس و لطمه زدن به مسجدالاقصی و مقدسات اسلامی و مسیحی ادامه دهد و حقوق مشروع مردم فلسطین را انکار کند.

روزنامه «رای الیوم» در گزارشی به قلم «سعد ناجی جواد» آورد: بار دیگر یک کشور عربی برای نجات سردمداران رژیم صهیونیستی از تنگنا وارد عمل شده است. نه تنها این سردمداران شایستگی رهایی را ندارند، بلکه این اقدام سبب قلدری بیشتر آنان و نادیده گرفتن حقوق مردم جهان عرب به ویژه فلسطین خواهد شد. این اقدام بیانگر به رسمیت شناختن غاصب سرزمین‌های فلسطین و نادیده گرفتن احساسات مردم جهان عرب است. به نظر می‌رسد حادثه انفجار بندر بیروت و متهم شدن حزب الله در این زمینه سبب شده است که امارات با تشویق آمریکا دست به چنین اقدامی‌بزند. این موضوع بیانگر آن است که رژیم اسرائیل در حادثه مصیبت‌بار بندر بیروت نقش داشته و با این اقدام خواسته است مقاومت لبنان را متهم کند و افکار عمومی جهان عرب و لبنان را علیه آن تحریک کند تا در پس آن، شیفتگان عادی سازی روابط در کشورهای عربی را تشویق کند به طور آشکار مواضع خود را درباره روابط با رژیم اسرائیل اعلام کنند.

حمایت‌ بی‌چون و چرای رسانه‌های سعودی – اماراتی از عادی‌سازی روابط

با وجود اینکه روابط امارات و عربستان تنها در راستای منافع شخصی ترامپ، نتانیاهو، محمد بن زائد و محمد بن سلمان است و هیچ سودی برای مردم جهان عرب و فلسطین به دنبال ندارد اما بازهم در این میان برخی رسانه‌های سعودی – اماراتی تلاش کردند این روابط را مثبت ارزیابی کنند و زیان‌های آن را برای مساله فلسطین نادیده بگیرند.

روزنامه «الشرق الاوسط» عربستان در گزارشی به قلم «مشاری الذایدی» با عنوان «توافق اماراتی- اسرائیلی کنار گذاشتن پرده توهم» آورد: به طور مستقیم دولت امارات پس از اعلام توافق امارات و اسرائیل در منطقه خاورمیانه یک پیروزی سیاسی، روانی و امنیتی بزرگی به دست آورد.

این روزنامه بدون هیچ‌گونه اشاره‌ای به نادیده گرفتن مساله فلسطین نوشت امارات از طریق عمل و نه از طریق شعار دستاورد ملموسی را درباره قضییه فلسطین به دست آورد.  

روزنامه «عکاظ» عربستان هم در گزارشی به قلم «طارق حمید» روابط اسرائیل و امارات را مقدمه‌ای برای روند صلح به شمار آورد و ادعا کرد آشکار شدن روابط امارات و اسرائیل نشان می‌دهد که کشورهای منطقه تصمیم گرفته‌اند به بازنگری در روابط خود بپردازند و طمع کشورهای منطقه را کم کنند. تصمیم اسرائیل و امارات در روند صلح نقش مهمی دارد. اکنون با این روابط قواعد بازی در منطقه ما بار دیگر از زمان سرنگونی صدام تغییر کرده است.

روزنامه «الاتحاد» امارات هم در گزارشی روابط اسرائیل و امارات را یک دستاورد تاریخی در راستای مساله فلسطین به شمار آورد و ادعا کرد هدف اول توافق امارات و اسرائیل حفظ حقوق مردم فلسطین و برپایی ثبات پایدار در منطقه است.

روزنامه «البیان» امارات هم در گزارشی به قلم «منی بوسمره» با عنوان «امارات برای بار دوم برای فلسطین پیروزی به دست آورد» ادعا کرد این توافق تحت هیچ شرایطی به مفهوم این نیست که امارات از فلسطین چشم پوشی خواهد کرد. فلسطین در قلب و وجدان امارات قرار دارد و این توافق سبب می‌شود که ما به فلسطینی‌ها نزدیکتر شویم و از اهداف آنان حمایت کنیم تا آرمان مردم فلسطین محقق شود.

این روزنامه در ادامه مدعی شد، این توافق فواید بسیاری را به دنبال خواهد داشت و زمینه همکاری اقتصادی و عملی بین دو اقتصاد بزرگ و پیشرفته منطقه را خواهد گشود و آثار مثبتی را بر روی شکوفایی و رفاه مردم به دنبال خواهد داشت.  

سرخط اخبار پژوهش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha