۲۶ مرداد ۱۳۹۹، ۱۲:۵۸
کد خبر: 83909290
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بوی بهاران با تو آمد

۲۶ مرداد ۱۳۹۹، ۱۲:۵۸
کد خبر: 83909290
 بوی بهاران با تو آمد

بوشهر-ایرنا- واژه آزاده صادقانه‌تر از اسیر رزمنده‌های ایرانی را توصیف می‌کند که به پای ایمان راسخ و عشق به میهن تا مخوف‌ترین اسارت‌گاه‌های بعثی رفتند رفتنی چنین هدفمند آمدنی بهاران گونه و به یادماندنی به همراه داشت که تاریخ کمتر  بازگشتی چنین سرفرازانه را ثبت کرده است.

با مرور اجمالی تاریخ سیاسی و اجتماعی ایران می‌توان جایگاه والای آزادگان را در نزد مردم و مسئولان کشور یافت به طوری که مقام معظم رهبری درباره احساس امام به  آزادگان وطن می‌گوید: حال پدری را که فرزندانش به این شکل از او دور شده باشند، راحت می‌شود فهمید.  همین ارزشمندی جایگاه آزادگان بود که بازگشت فرزندان میهن را چنین شکوهمندانه رقم زد.

روز ۲۶ مرداد سال ۱۳۶۹، میهن اسلامی شاهد بازگشت نخستین گروه آزادگان سرافرازی بود که پس از سال ها اسارت، قدم به خاک پاک میهن اسلامی خود گذاشتند.

ستاد رسیدگی به امور آزادگان در ۲۲ مرداد ۶۹ تشکیل شد و ۵۰ هزار آزاده ایرانی که بیشتر بسیجی و غیر نظامی بودند با اسیران عراقی که بیشترین شمار آنان را نظامیان تشکیل می‌دادند مبادله شدند.

با آغاز بازگشت آزادگان ایرانی به کشور از ۲۶ مرداد ماه، استان بوشهر نیز غرق در شعف و سرمستی شد و گواه این گفته خاطرات آزادگان بوشهری از روزی است که پس از چند سال اسارت قدم در شهر خود گذاشتند.

جشن بازگشت آزادگان در تاریخ این سرزمین بی همتا است

مسئول هیات آزادگان استان بوشهر با یادآوری خاطرات شیرین روزهای بازگشت آزادگان به بوشهر، گفت: به جرات می‌توان گفت بعد از جشن پیروزی انقلاب، ایران جشنی به بزرگی شادمانی بازگشت آزاده‌ها ندیده است.

احمد دهباشی گفت: کوچک و بزرگ، فقیر و غنی، همه احزاب و گروه‌ها، اقلیت‌های دینی، اصناف و قشرهای مختلف مردم در این جشن سهیم بودند، خیابان‌ها آذین بسته شده بود و کوچه هایی که خانه آزاده‌ای ختم می‌شد حال و هوای دیگری داشت.

وی که خود نیز آزاده دوران دفاع مقدس است  در توصیف حال و هوای آن روزهای همرزمان آزاده‌اش گفت: با اینکه رهایی از اردوگاه‌های مخوف بعثی آنها را سر ذوق و شوق آورده بود اما جای خالی شهدا و امام شهدا برای آن‌ها سنگین بود و نگاه آنها را متفاوت کرده بود.

مسئول هیات آزادگان استان بوشهر ادامه داد: دغدغه آزاده‌ها رسالتی بود که پس از این به عهده داشتند بنابراین شور و شعف و دلهره‌ای شیرین را تومان در دل احساس می‌کردند.

دهباشی پس از گذشت ۳ سال از اسارت ۴ ساله‌اش در روزهای جوانی، بیان کرد: هیچگاه کوچکترین حسرتی از گذراندن جوانی‌ام در جنگ و جبهه در دل نداشتم و به آن دوران افتخار می‌کنم.

وی گفت: خدا را شکر می‌کنم که جوانی من در راستای حفظ دستاوردهای نظام و انقلاب اسلامی گذشت و خود را در مقابل اهداف نظام چون سربازی می‌دانم که انجام وظیفه کرد.

ایمان راسخ آزاده‌های ایران عشق به وطن را در پی داشت

خلیل رضایی آزاده بوشهری است که در دوره نوجوانی کلاس درس دوم دبیرستان را رها کرد به به اعلام نیاز جبهه‌های جنگ لبیک گفت. او در مرتبه هفتم حضور در جبهه در عملیات کربلای ۴ اسیر شد و ۳ سال و ۸ ماه اسارت را تحمل کرد.

او گفت: اسرای کربلای ۴ تا پایان جنگ مفقود بودند، کسی از زنده بودن و وضعیت ما خبر نداشت و  خانواده ما پس از آغاز مبادله اسیران از سرنوشت ما آگاه شدند.

رضایی ویژگی‌های بارز هم رزمانش در اردوگاه‌های عراقی را اینگونه برشمرد: ۳ شاخصه برجسته از خودگذشتگی ، اعتقاد راسخ ایمانی و دوستدار کشور بودن در بین بچه‌های رزمنده وجود داشت که این ویژگی‌ها را تمام و کمال در دوران سخت اسارت نیز حفظ کرده بودند.

وی افزود: جوانان همرزم من احساس مسئولیت بالایی به کشور داشتند و مصداق حدیث «حب الایمان حب الوطن» را به خوبی می‌شد در آن‌ها دید. عشق به وطن و امام  از ایمان محکم آن‌ها سرچشمه می‌گرفت.

این آزاده بوشهری به توصیف گوشه‌ای از نمودهای این استحکام فکری و عملی اسیران در اسارت‌گاه‌ الرشید پرداخت و گفت: افسر بعثی جمعه‌ها صبح برای جوانان سخنرانی می‌کرد تا به آن‌ها بقبولاند که فریب خورده‌اند تا آنها را از باورهای خود دلسرد کند اما پس از آنکه هیچ نتیجه‌ای ندید با عصبانیت گفت شما امام خود را دوست بدارید ما هم رهبر خودمان را.

رضایی از همبستگی مثال زدنی اسیران ایرانی در اردوگاه الرشید یاد کرد که هیچ اهرم فشار و آزار روحی و جسمی بر آن کارساز نبود و افزود:  شعار الله واحد خمینی قائد نشان از بصیرت سیاسی اعتقادی و عشق به میهن از سوی جوانان ایرانی بود بنابراین عراقی‌ها حساسیت زیادی بر این شعار داشتند.

رضایی که سال‌های زیادی از شور و نشاط جوانی خود را در جبهه های جنگ گذرانده، معتقد است: اکنون باید قدردان شهدا و جانبازی که سی سال بر بستر خوابیده است و مادران شهیدی که هیچ نشانی از فرزندان رزمنده خود نیافتند باشیم، هزینه‌هایی که برای این انقلاب شد را مرور کنیم و به ویژه به نسل جوان گوشزد کنیم تا آسیب‌هایی که متوجه آن‌هاست خنثی شود.

وی از احساسش در این روزها گفت و اظهارداشت: معامله با خدا هیچگاه پشیمانی ندارد و سراسر سود و نفع مستمر است.

رضایی گفت: هر گاه فرد هدف خود را با یقین و بصیرت انتخاب کند هیچگاه پشیمانی به دنبال ندارد و چون به دنبال هدفی مقدس رفتم هیچ گاه ذره‌ای در دل احساس پشیمانی نکردم.

آزادگان ارزشمندترین سرمایه برای ادامه آرمان‌ها

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان بوشهر گفت: آزادگان بهترین و ارزشمندترین سرمایه برای ادامه آرمان‌ها و اهداف امام راحل و شهیدان والامقام و نظام جمهوری اسلامی هستند زیرا باایمان راسخ خود در برابر همه فشارهای جسمی و روحی دشمنان ایستادند و از شکنجه‌های مزدوران بعثی هراسی به خود راه ندادند.
 

حجت الاسلام ابراهیم تشکری افزود: ملت ایران به ایستادگی و مقاومت آزادگان سرافراز در طول سال‌های سخت و مشقت‌بار اسارت افتخار می‌کنند و از اعماق وجودشان قدردان حماسه این رادمردان همیشه تاریخ هستند.

استان بوشهر در هشت سال دفاع مقدس ۶ هزار و ۵۷۸ جانباز تقدیم کرد و ۴۳۴ رزمنده بوشهری طعم تلخ اسارت در اردوگاه‌های بعثی را چشیدند تا به آرمان آزادگی برسند آرمانی که حفظ آن به همان سختی روزهای جنگ است و ملت ایران تا کنون به خوبی از پس آن برآمده است.

اکنون ۳۰ سال از بازگشت آزادگان به وطن می‌گذرد و دفاع مقدس در حالی پایان یافت که حتی یک وجب از خاک ایران به یغما نرفت و لطمه‌ای به آرمان‌های نظام و انقلاب وارد نشد. هزینه‌هایی که برای این دستاورد صورت گرفت بر کسی پوشیده نیست و برگزاری یادمان‌ها و یادآوری تجربیات آزادگان به این سبب ضروری است  تا مبادا تاریخ این سرفرازی‌ها از یاد جوانان امروز ایران برود.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha