نگاهی به مهمترین اخبار کرونایی در قم

قم - ایرنا - قم از نظرکرونا در وضعیت قرمز قرار گرفت، تمدید مصوبه ستاد مدیریت بحران قم مبنی برکاهش ساعت ادارات قم،بیانیه ۷۲ مداح قمی درحمایت از بیانات اخیرمقام معظم رهبری وآموزش رابطین بهداشتی هیات‌های عزاداری از مهمترین اخبار کرونایی این استان در هفته گذشته می‌باشد. 

تاکید آیت الله نوری همدانی بر رعایت التزام به توصیه متخصصان بهداشت و درمان، تاکید استاندار بر آموزش مجازی و بعید بودن امکان آموزش حضوری در مراکز آموزشی ،هشدارهای معاون دانشگاه علوم پزشکی قم ، لزوم جدی درخصوص فاصله‌گذاری اجتماعی برای مقابله با شیوع کرونا درقم از دیگر اخبار کرونایی استان است. 

قم از نظر وضعیت کرونا وارد منطقه قرمز شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان قم هفته گذشته اعلام کرده بود: متاسفانه بعد از آنکه پیک دوم ویروس کرونا در قم مشاهده شد، از روز ۱۴ مردادماه وضعیت استان قم به رنگ قرمز تبدیل‌ شده و شاهد گسترش این ویروس در بین همشهریان هستیم.

به گفته محمدرضا قدیر ، عدم استفاده از ماسک، حضور در تجمعات و برگزاری آیین‌ها و همچنین جدی نگرفتن بیماری توسط برخی از مردم موجب بازگشت وضعیت قرمز در قم شده‌است.

وی  افزود: قم مجدد وارد منطقه قرمز شد و ویروس روز به روز درحال گسترش و جهش است.

به گفته وی، تعداد بستری بیماران مبتلا به کرونا درحال افزایش است، دو ماه پیش بستری افراد مبتلا به کرونا ۷۰ نفر بود که امروز به بیش از ۳۵۰ نفر رسیده‌است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم هشدار داد که قدرت سرایت ویروس ۵ تا ۹ برابر شده است و باید ماسک و فاصله‌گذاری در اولویت باشد و تمامی قوانین ستاد ملی کرونا اجرایی شود.

تمامی مناطق استان قم وضعیت قرمز دارند

 قدیر همچنین هشدار داد که درحال حاضر تمامی مناطق، قم دارای وضعیت قرمز هستند و نباید تصور شود که بخش‌ها و روستاهای قم وضعیت قرمز ندارند، در صورتی که طبق اعلام وزارت بهداشت تمامی استان به منطقه پرخطر و با رنگ قرمز درآمده‌است.

وی تاکید کرد: همشهریان تا جایی که امکان دارد (جز در موارد ضروری) از منازل خارج نشوند و بدانند که بهترین و امن ترین محل برای حفاظت از آنها، درون منازل است.

تاکید آیت الله نوری همدانی بر رعایت التزام به توصیه متخصصان بهداشت و درمان 

آیت‌الله حسین حسین نوری همدانی از مراجع تقلید  هفته گذشته با تاکید بر ضرورت رعایت التزام به توصیه متخصصان بهداشت و درمان در عزاداری‌های محرم و صفر گفت که رعایت مسائل بهداشتی مثل فاصله‌گذاری و زدن ماسک و غیره با عزاداری قابل‌جمع است.

 وی هفته گذشته در دیدار با حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد قمی رییس سازمان تبلیغات اسلامی با بیان این که عزاداری را نمی‌توان تعطیل کرد، گفت:متدینین باید برای حفظ سلامتی خود و دیگران به توصیه‌های متخصصان بهداشت و درمان ملزم باشند و انتشار و فعالیت در فضای مجازی نیز برای زنده نگه‌داشتن ایام عاشورا مؤثر خواهد بود.

 وی ادامه داد: همان‌طور که امام راحل فرمود،«ما هرچه داریم از محرم و صفر است» ما عزاداری را در چارچوب اجرای دستورات مسئولان متدین و متعهد ستاد کرونا اقامه می‌کنیم.

تاکید ستاد پیشگیری بر لزوم رعایت جدی فاصله‌گذاری اجتماعی 

ستاد پیشگیری؛ هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران قم  هفته گذشته با توجه به ‌قرار گرفتن مجدد استان در وضعیت قرمز کرونایی و افزایش بستری بیماران در مراکز درمانی، در اطلاعیه ای خواستار تشدید رعایت فاصله اجتماعی شد.

در این اطلاعیه آمده‌است: مردم تا حد امکان در خانه بمانند و در صورت ضرورت برای حضور در جامعه از ماسک استفاده نموده و فاصله‌گذاری اجتماعی حداقل ۱/۵ متر را رعایت نمایند.

اطلاعیه افزوده‌است: از صاحبان تمامی مشاغل و اصناف تقاضا دارد در رعایت پروتکل‌های بهداشتی حداکثر کوشش را به عمل‌آورند و رعایت پروتکل‌های بهداشتی را در محل کسب‌وکار خود جدی بگیرند تا مجبور به تعطیلی آن‌ها نشویم.

اطلاعیه حاکی است: مردم از شرکت در مراسم عروسی؛ عزاداری؛ ترحیم و تشییع جنازه  پرهیز نمایند و در صورت لزوم به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی نمایند که در شرایط وضعیت قرمز تعداد افراد شرکت‌کننده بیشتر از ۱۰ نفر نبوده و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

تمدید مصوبه کاهش ساعت ادارات تا ۲۳ مردادماه

 استاندارقم گفت: مصوبه ستاد بحران استان مبنی بر کاهش ۹۰ دقیقه‌ای ساعت کار ادارات قم، تا ۲۳ مردادماه تمدید شد.

بهرام سرمست هفته گذشته درپایان جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران در تالار کرامت استانداری در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به درخواست شرکت توزیع نیروی برق و دانشگاه علوم پزشکی قم برای کاهش ساعت فعالیت ادارات استان به منظور جلوگیری از قطعی برق مشترکان خانگی و صنعتی و بروز اختلال در روند کار واحدهای تولیدی و همچنین مراکز بهداشتی درمانی، از هفته گذشته و طبق نظر ستاد بحران مقرر شد که ساعت کار اداره های مختلف به مدت یک ساعت و نیم کاهش پیدا کند.

وی با بیان اینکه مطابق گزارش شرکت برق قم اقدام فوق درصرفه جویی در مصرف برق موثر واقع شده‌است، گفت: بر همین اساس امروز نظر ستاد بحران بر این شد که اجرای این مصوبه تا ۲۳ مردادماه ادامه پیدا کند، و ساعت کار دستگاه های اجرایی از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۳ باشد.

کاهش ساعت کار دستگاه‌های اداری از ۹ مردادماه درقم به اجرا درآمد. 

حمایت ۷۲ مداح از بیانات اخیر مقام معظم رهبری 

۷۲ مداح و چند تشکل از مداحان قمی هفته گذشته دربیانیه‌ای ضمن لبیک و ابراز اطاعت تام خود از رهبری معظم انقلاب، بر پایبندی کامل به مصوبات ستاد کرونا تاکید کردند.

در این بیانیه آمده است: "در آستانه ورود به ماه محرم الحرام، پیرو بیانات حکیمانه مقام معظم رهبری امام خامنه ای (مدظله العالی) و در راستای لزوم  تبعیت از مصوبات ستاد مقابله با کرونا، در جهت پیشگیری از شیوع این ویروس منحوس در مراسم و عزاداری ها بدینوسیله، لبیک و اطاعت تام خویش را ، از اوامر ولی مسلمین جهان به گوش امت عزیز اسلام می‌رسانیم".

امضا کنندگان بیانیه، "از همه مداحان عزیز ، وعاظ محترم‌ ، مبلغین گرانقدر و مدیران هیات های مذهبی" خواسته‌اند که "نظرات کارشناسان و متخصصان حوزه سلامت را نصب العین قرار داده تا ان شاءلله با برگزاری محافل و مجالس سوگواری ایام محرم و صفر ، با محوریت رعایت پروتکل‌های بهداشتی و دستورات لازم الاجرای ستاد مقابله با کرونا ،  گامی بلند در قدردانی از زحمت کشان عرصه سلامت  و مصونیت و حفظ جان سوگواران سیدالشهدا برداشته شود .

آموزش رابطین بهداشتی هیات‌های عزاداری قم

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی قم، با تاکید بر اینکه هیات‌های عزاداری و مداحان کشوری و استانی خود را ملزم به تبعیت از دستور ستاد ملی مقابله با کرونا می‌دانند، گفت: سازماندهی و آموزش رابطین بهداشتی هیات های عزاداری قم متناسب با شرایط کنونی شیوع کرونا درحال اجراست.

حجت الاسلام و المسلمین رضا عزت‌زمانی هفته گذشته درگفت وگو با خبرنگاران، با تاکید بر تبعیت همه هیات‌های عزاداری از دستورالعمل‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا، افزود: همه مدیون تلاش مدافعان سلامت هستیم و هر چیزی که کارشناسان وزارت بهداشت برای برگزاری مراسم‌های محرم اعلام کنند، خود را ملزم به اجرای آن می‌دانیم.

وی شرایط عزاداری تاسوعا و عاشورا را ویژه دانست و ادامه داد:تاکنون ممنوعیتی برای دسته ‌ای عزاداری اعلام نشده‌است ولی خوشبختانه  هیات‌های عزاداری حساسیت لازم را برای رعایت مسائل بهداشتی دارند.

وی اظهار داشت: با نزدیک شدن به ایام تاسوعا و عاشورا شرایط برای برگزاری و امکان حضور دسته‌های عزاداری پایش می‌شود ولی آنچه به نظر قطعی می‌رسد، عدم امکان برگزاری مراسم های تاسوعا و عاشورا مانند سال‌های گذشته است.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی قم، گفت: برخلاف سال‌های گذشته که هیات‌های عزاداری در حرم حضرت معصومه(س) و بقعه‌های متبرک استان حضور می‌یافتند، امسال به دلیل حجم جمعیت و برای حفظ جان مردم و عزاداران، ایجاد محدودیت برای ورود هیات ها به برخی محیط ها اجتناب ناپذیر است.

تاکید استاندار بر آموزش مجازی

استاندار قم گفت: درحال حاضر و با توجه به قرار داشتن قم در وضعیت هشدار، اقتضای تشکیل حضوری کلاس‌های درس در این استان وجود ندارد و اصل فعالیت تحصیلی در قم بر مبنای آموزش مجازی می‌باشد.

بهرام سرمست هفته گذشته درگفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: مگر اینکه تا موعد تعیین شده برای آغاز به کار مدارس در قم گشایشی حاصل و وضعیت این استان سفید شود.

وی درعین حال گفت: با این وضعیتی که داریم‌ احتمال تحقق این امر بعید است.

هشدارهای معاون دانشگاه علوم پزشکی قم

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی قم، بی‌توجهی به هشدارهای کرونایی را دراین استان نگران کننده ذکر کرد و خواستار رعایت جدی مردم نسبت به پروتکل بهداشتی شد.

احسان شریفی پور هفته گذشته  دراین زمینه اظهار داشت: ‌شیب ممتد و رو به رشد شیوع کرونا در قم که برخلاف پیک اول درحال امتداد است، به دلیل عدم توجه اجتماعی به پروتکل‌های هشدار دهنده‌است.

وی گفت:‌چنانچه مردم به هشدارها توجه نکنند ماه‌های پیش رو  بسیار نگران کننده خواهد بود.

ویروس کرونا»، موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر سال گذشته (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و یا برای کسب آخرین اخبار از دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha