نگاهی به مهم‌ترین اخبار کرونایی قم در هفته گذشته

قم- ایرنا- اقامه عزاداری در مساجد قم منطبق با دستورالعمل‌های بهداشتی، تشکیل ۴۶۱ پرونده تخلف کرونایی در قم، عزاداری در مکان مسقف خط قرمز بهداشت و درمان قم، معیار چگونگی برگزاری مراسم محرم مصوبه‌های ستاد ملی کرونا، آمار بیماران کرونایی در قم پنج برابر شد و رعایت توصیه‌های ستاد مبارزه با کرونا بر همه عزاداران از جمله مهم‌ترین اخبار کرونایی یک هفته گذشته در قم است.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قم گفت: برگزاری مراسم عزاداری در ماه محرم منطبق با رعایت دقیق دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی ستاد ملی مبارزه با کرونا در مساجد استان اقامه می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سعید روحانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا،‌ افزود: برگزاری مراسم ماه محرم با رعایت دستورالعمل‌های ابلاغی وزارت بهداشت از جمله برگزاری مراسم بدون سینه‌زنی، زنجیرزنی و دسته‌ روی، با برگزاری سخنرانی و ذکر مصیبت در حداقل زمان ممکن، امکان‌پذیر است.

وی ادامه داد: همچنین سینه‌زنی در فضای باز مساجد، با رعایت فاصله و استفاده از ماسک بلامانع می‌باشد.

اولویت پلیس قم تامین امنیت هیات‌های عزاداری است

جانشین فرماندهی انتظامی استان قم، تعامل هدفمند پلیس با هیات‌های مذهبی و جامعه مداحان را زمینه‌ساز ارتقاء امنیت اجتماعی دانست و گفت: اولویت پلیس استان ایجاد امنیت برای هیات‌های مذهبی و عزاداران حسینی است که در سه بخش قبل، حین و بعد از برگزاری مراسم اعمال خواهد شد.

سرهنگ بهادر اسماعیلی در سومین کمیسیون عملیات تامین نظم و امنیت مراسم عزاداری سیدالشهدا (ع)، افزود: پلیس با تمام توان در ایام محرم به‌منظور تامین کامل نظم و امنیت و برگزاری مراسم عزاداری مطابق با دستورالعمل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا در کنار مردم است.

۴۶۱ پرونده تخلف کرونایی در قم تشکیل شد

مدیرکل تعزیرات حکومتی قم گفت: از ابتدای شیوع کرونا در قم تعداد ۴۶۱ فقره پرونده تخلف در رابطه با این بیماری تشکیل شده‌است.

مهدی ریاضی در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران در تالار کرامت استانداری قم، اظهار داشت: از این تعداد ۴۲۵ مورد منجر به صدور حکم در محاکم قضایی به مبلغ ۵۰ میلیارد ریال شده است.

وی  الزام به عرضه کالا، ضبط کالا و محدودیت کالا را از جمله مجازات و جرایم در نظر گرفته‌شده برای متخلفان این تعداد پرونده عنوان کرد و گفت: در این مدت همچنین ۷۲۰ مورد گشت و سه هزار و ۸۷۱ مورد بازرسی از مطب‌ها، درمانگاه‌ها و داروخانه‌های استان نیز انجام و ۴۶۱ مورد تخلف کشف شد.

وی با اشاره به ۲ هزار و ۱۱۰ مورد تذکر داده‌شده، افزود: ۱۳۰۰ واحد نیز پروتکل‌ها را رعایت و تخلفی نداشتند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی قم تعداد پرونده‌های تشکیل را ۴۶۰ فقره دانست و گفت: در جریان این بازدیدها مقادیر زیادی الکل، مواد ضدعفونی‌کننده، ماسک و دستکش بهداشتی که احتکار شده بود، کشف شد.

عزاداری در مکان مسقف خط قرمز بهداشت و درمان قم است

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: در موضوع مراسم ماه محرم خط قرمز حوزه بهداشت و درمان استان برگزاری عزاداری‌ها در فضای بسته و مسقف است.

محمدرضا قدیر در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران در تالار کرامت استانداری قم، اظهار داشت: چون ویروس کرونا مدام در حال چرخش است، در صورت برگزاری مراسم عزاداری در مکان‌های بسته با فاجعه مواجه خواهیم شد.

وی همچنین با یادآوری ممنوعیت حرکت دسته‌های عزاداری در خیابان‌ها، کنترل این موضوع از سوی شورای تامین استان را مورد تاکید قرار داد و گفت: طبق مصوبه ستاد ملی برپایی ایستگاه‌های صلواتی و همچنین پخش نذورات به‌ویژه مواد غذایی بیرون بر و خشک که باعث ایجاد صف و تجمع می‌شود، نیز ممنوع است.

معیار چگونگی برگزاری مراسم محرم مصوبه‌های ستاد ملی کروناست

استاندار قم با تاکید بر ضرورت توجه جدی دستگاه‌های اجرایی استان به مصوبه‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا، گفت: در خصوص امور مختلف ازجمله برگزاری عزاداری‌های محرم ملاک و معیار لازم، مصوبه‌های این ستاد است، از این‌رو نباید طبق تعبیر و تفسیر یک فرد و یا ارگان عمل شود.

بهرام سرمست در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران در تالار کرامت استانداری قم، اظهار داشت: اظهارنظرهای فردی اعضای ستاد ملی قابل‌پذیرش نیست و برای ما مصوبه‌های این ستاد اصل است.

استاندار قم یادآور شد: در ذیل ستاد استانی کرونا یک کارگروه عزاداری متشکل از سازمان‌های ذی‌ربط و هیات های عزاداری تشکیل‌شده که موظف است به‌ مرور جلسه‌هایی را برگزار و مصوبه‌های ستاد ملی کرونا را بومی‌سازی کند.

سرمست گفت: کارگروه مذکور باید به شکل روزانه تشکیل جلسه دهد و کمیته‌هایی نیز به‌صورت اقتضایی در درون آن شکل بگیرد.

عزاداری با رعایت پروتکل‌ برای حفظ سلامت عزاداران

در جلسه شورای اطلاع‌رسانی که به ریاست معاون سیاسی و امنیتی استانداری قم برگزار شد، بر برپایی عزاداری‌های ماه محرم با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و حفظ سلامت مردم تاکید شد.

معاون سیاسی و امنیتی استانداری قم در این جلسه، بیان کرد: نباید حساسیت‌ها را نسبت به خطر ویروس کرونا کاهش دهیم به‌ویژه با آغاز ماه محرم باید حساسیت‌ها افزایش پیدا کند.

بیژن سلیمان‌پور ادامه داد: طی روزهای اخیر شاهد کاهش ملموسی در بین بستری‌ها و فوت‌شدگان کرونایی در قم رخ نداده است.

معاون سیاسی و امنیتی استانداری قم تاکید کرد: بهترین راهکار جلوگیری و پیشگیری از کرونا رعایت بهداشت فردی و خود نگهداری است.

طرح همیاران نظارت بر پروتکل‌های بهداشتی محرم در قم اجرا می‌شود

مدیرگروه سلامت و کار مرکز بهداشت قم گفت: طرح همیاران سلامت هیات های مذهبی قم با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و اداره کل تبلیغات اسلامی این استان هم‌زمان با عزاداری‌های محرم به اجرا گذاشته می‌شود.

نرگس جعفری در گفت‌وگویی اظهار داشت: هدف از اجرای طرح فوق نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در آیین‌های عزاداری است.

مدیرگروه سلامت قم خاطرنشان کرد: در این طرح نیروهای داوطلب با اولویت نیروهای هلال‌احمر و امداد و نجات به مرکز بهداشت استان معرفی‌شده و ما نیز آن‌ها را به‌عنوان رابط و نماینده هیات‌ها جهت نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در هیات‌ها و مساجد و در صورت نیاز به دادن تذکر و ارسال روزانه گزارش‌ها به مرکز بهداشت و اداره کل تبلیغات آموزش می‌دهیم.

عزاداری‌های محرم با عقلانیت و رعایت پروتکل‌ها باشد

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه هیات‌هایی مذهبی عزاداری محرم خود را رعایت پروتکل‌های بهداشتی و نیز عقلانیت همراه کنند، گفت: هرچه یک هیات بتواند کار خود را با عقل‌گرایی و همراهی و مشورت استادان عالِم عجین کند، به‌طور حتم موفقیت‌های بیشتری خواهد داشت.

آیت‌الله علیرضا اعرافی در دیدار مسوولان هیات مذهبی خادم‌الرضا(ع) ابراز امیدواری کرد: مردم و هیات های مذهبی بتوانند امسال در این شرایط سخت کرونایی، مراسم خوب و بانشاط توام با حفظ سلامتی و بهداشت را داشته باشند.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه ضمن قدردانی از تلاش‌های همه هیات های مذهبی، گفت: انسان باید تمام عواطف و شور و هیجان خود را به عقلانیت مبتنی سازد، عواطف و شور و نشاط لازمه رشد بشر است، اما باید با عقل مدیریت شوند.

آمار بیماران کرونایی در قم پنج برابر شد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: در حال حاضر کرونا در قم کم و یا تمام نشده و متاسفانه تعداد بیماران در این استان به پنج‌ برابر افزایش‌یافته است.

سیامک محبی در رزمایش مدافعان سلامت، عاشقان حسینی که در مسجد جمکران برگزار شد، افزود: با ادامه این روند و با توجه به پیش رو بودن مناسبت‌های مختلف از جمله برگزاری کنکور سراسری و عزاداری ماه محرم به نظر می‌رسد در ۴٠ الی ۵٠ روز آینده استان در شرایطی مشابه اسفندماه سال قبل قرار خواهد گرفت و مدافعان سلامت نیز روزهای سختی را در پیش دارند.

محبی همچنین ضمن درخواست از همشهریان گفت: همکاری خود را با مدافعان سلامت افزایش داده تا بتوانیم هر چه سریع‌تر کرونا را شکست دهیم.

کرونا برنامه‌ریزی آموزشی کشور را تغییر داده است

معاون برنامه‌ریزی، توسعه منابع و پشتیبانی وزارت آموزش‌وپرورش گفت: بیماری کرونا تمام زیست‌بوم برنامه‌ریزی‌های مختلف از جمله آموزشی را تغییر داده از این‌رو آموزش‌وپرورش در این تغییرهایی که صورت می‌گیرد رسالت عظیمی را بر عهده دارد.

الهیار ترکمن در نشست شورای معاونان اداره کل آموزش‌وپرورش قم در تالار آموزش مجتمع رفاهی خانه معلم شماره یک قم، اظهار داشت: در جریان شیوع کرونا رفتارهای انسانی دستخوش تغییرهای ماهوی و اساسی شده است.

ترکمن با بیان اینکه مطابق گزارش سازمان جهانی بهداشت این بیماری دست کم تا پنج سال آینده به‌طور کامل مدیریت نخواهد شد، افزود: مطمئن باشید وقتی این دوره تمام شود به شرایط قبل از کرونا برنمی‌گردیم، چرا که آموزش بیشترین تاثیر را از کرونا گرفته و زمینه‌های کار و شیوه‌های عمل نیز تغییر پیدا کرده است.

بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی محرم شانه خالی کردن از ولایتمداری است

مدیرکل تبلیغات اسلامی قم گفت: وقتی مراجع تقلید می‌گویند رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی لازم است، آن‌هایی که ادعای ولایتمداری می‌کنند باید پای ولایت و آبروی سیدالشهدا و هیات بایستند و شانه خالی نکنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضا عزت زمانی در جلسه‌ای با کارشناسان مرکز بهداشت قم، اظهار داشت: رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در محافل عزاداری تکلیف شرعی عزاداران حسینی است.

وی ادامه داد: در تبعیت از فرمان‌ رهبر معظم انقلاب، مراجع عظام تقلید و علما و اساتید حوزه‌های علمیه، پای مکتب سیدالشهدا (ع) خواهیم ایستاد و مجالس عزاداری امام حسین(ع) را برگزار می‌کنیم.

وی تاکید کرد: برای حفظ جان مومنین، دستورالعمل‌های بهداشتی را با دقت و افتخار اجرا می‌کنیم.

نظارت‌های بهداشتی بر نانوایی‌های قم با بیشترین دقت انجام شود

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قم با انتقاد از رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی توسط برخی نانوایی‌های قم گفت: مردم همواره با نانوایی‌ها سروکار دارند ازاین‌رو در نانوایی‌های استان نظارت‌های بهداشتی باید با نهایت دقت همراه باشد.

بیژن سلیمان پور در جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی قم اظهار داشت: اتحادیه نانوایان استان باید پای‌کار آمده و کارشناسان بهداشتی نیز سختگیرانه عمل کنند، چراکه سلامت مردم از همه‌چیز مهم‌تر است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اهمیت آبیاری برخی محصول‌های کشاورزی را موردتوجه قرار داد و گفت: باید وارد مرحله عملیاتی شویم چون ما مسئول سلامت مردم هستیم به همین علت در خصوص تصفیه‌خانه‌ها و آبیاری کشاورزی نهایت دقت شود و دستگاه‌هایی که وظیفه دارند نهایت همکاری را داشته باشند.

رعایت توصیه‌های ستاد مبارزه با کرونا بر همه عزاداران الزامی است

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید با اشاره به در پیش بودن موسم اقامه عزای سرور و سالار شهیدان امام حسین(ع)، گفت: رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی ابلاغی از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا بر همه عزاداران الزامی است.

وی در دیدار رییس دانشگاه علوم پزشکی قم افزود: رعایت مسائل بهداشتی ازجمله زدن ماسک برای همه عزاداران لازم است.

وی گفت: توقع می‌رود که مردم مقررات اعلام‌شده از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا را جدا رعایت کنند؛ مکان سرپوشیده نباشد، جمعیت محدود، وقت محدود باشد و همگان از ماسک استفاده کنند.

آیت‌الله مکارم شیرازی ادامه داد: اگر این شرایط رعایت شود در این صورت عزاداری مانعی ندارد و عواقب منفی هم نخواهد داشت؛ ما جداً از مردم می‌خواهیم که در تشکیل جلسات عزاداری تمام آنچه مربوط به سلامت عزاداران هست را رعایت کنند.

 برگزاری آیین‌های محرم باید حداقلی باشد

رییس سازمان نظام پزشکی قم با اشاره به لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در عزاداری محرم و صفر، گفت: ضمن گرامیداشت ایام محرم، باید برگزاری مراسم به حداقل اکتفا شود، نذورات در محل توزیع نشود و فاصله‌گذاری مناسب رعایت شود.

سید حسن عادلی در نشست خبری که به‌صورت برخط برگزار شد، افزود: مانند سال‌های قبل نمی‌توانیم آیین‌های عزاداری محرم و صفر را برگزار کنیم، زیرا هر چه مدت تماس افراد با یکدیگر بیشتر و یا حضور در اماکن بسته بیشتر باشد، احتمال سرایت بیماری افزایش می‌یابد.

وی تصریح کرد: رعایت مسائل بهداشتی مانند استفاده از ماسک و شستن دست‌ها می‌تواند زنجیره انتقال ویروس را قطع کند.

مدیریت موج دوم کرونا با سازگار کردن جامعه

استاندار قم با تاکید بر اینکه شهروندان نقش مهمی در کنترل موج دوم کرونا در قم برعهده دارند، گفت: ریاست ستاد مقابله با کرونا برای مدیریت موج دوم شیوع این بیماری سازگار کردن جامعه و ایجاد نوعی سبک جدید زندگی است.

بهرام سرمست در پایان جلسه ستاد ملی کرونا که به‌صورت ویدیو کنفرانس در آن شرکت کرده بود، در پاسخ به سوالی مبنی بر چگونگی محدودیت‌های تعیین‌شده برای موج دوم کرونا در قم اظهار داشت: در موج نخست بیماری سیاست ستاد ملی مقابله با کرونا بیشتر بر روی تعطیلی اماکن و کسب‌وکارهای مختلف متمرکز بود.

وی ادامه داد: اما به مرور و با توجه به اینکه طول دوره کرونا قابل پیش‌بینی نمی‌باشد و مشخص نیست تا چه زمانی با ما خواهد بود، ستاد مذکور بیشتر برای سازگاری و سبک جدید زندگی تدبیر می‌کند.

سرمست با تاکید بر اینکه در تصمیم‌گیری‌های ستادهای ملی و استانی مقابله با کرونا هدف اصلی حفظ سلامتی مردم و همچنین تامین معیشت آن‌هاست گفت: تلاش داریم تا ترکیب مناسبی از این تعارض‌ها و تناقض‌ها را فراهم کنیم و پیوندی که بین دو مقوله سلامت و معیشت برقرار می‌شود، ما را از این بیماری عبور دهد.

برگزاری مراسم عزاداری محرم در فضای باز مجموعه شهید حیدریان قم

مسوول هیات خادم الرضا(ع) قم گفت: برای رفاه حال عزاداران حسینی، مراسم عزاداری دهه اول محرم امسال در فضای باز مجموعه ورزشی حیدریان برگزار می‌شود.

حمید ناطقی با اشاره به برگزاری مراسم عزاداری دهه اول محرم هیات خادم الرضا(ع) قم، اظهار کرد: ما همواره تابع منویات مقام معظم رهبری هستیم و به دغدغه ایشان مبنی بر نحوه برگزاری مراسم عزاداری امسال به خاطر شیوع ویروس کرونا، توجه ویژه و جدی داریم.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری چگونگی و تصمیم‌گیری برای برگزاری مراسم عزاداری را بنا بر نظر کارشناسان ستاد ملی مبارزه با کرونا ارجاع داده‌اند و ما نیز مثل همیشه پیرو فرمایشات ایشان هستیم.

وی عنوان کرد: بیش از یک ماه است منتظر نظر ستاد ملی مبارزه با کرونا و ستاد مقابله با بحران استان هستیم تا مراسم عزاداری دهه اول محرم را به چه شکل برگزار کنیم که چند روز قبل به ما اجازه برگزاری مراسم با در نظر گرفتن دستورالعمل‌های بهداشتی را دادند.

«ویروس کرونا»، موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر سال گذشته (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و یا برای کسب آخرین اخبار از دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha