۱۰ مرداد ۱۳۹۹، ۷:۰۰
کد خبر: 83889952
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سینا نقطه آغاز لشکرکشی مصر به لیبی؟!

۱۰ مرداد ۱۳۹۹، ۷:۰۰
کد خبر: 83889952
محمدرضا عرفانیان
سینا نقطه آغاز لشکرکشی مصر به لیبی؟!

تهران- ایرنا- حادثه تروریستی هفته گذشته صحرای سینا که به کشته شدن ۱۸ تروریست انجامید و همزمانی آن با دیگر رویدادهای مرتبط با مصر این گمانه زنی را بوجود آورد که شاید تنش های اخیر در صحرای سینا سرآغاز مداخله نظامی مصر در لیبی باشد.

نیروهای ارتش مصر هفته گذشته یک حمله تروریستی را در شهر "بیرالعابد" به یک پست نظامی در شبه جزیره سینا خنثی کردند؛ این رویداد تقریبا همزمان بود با  درخواست جناح "ژنرال حفتر" از قاهره برای مداخله نظامی در لیبی و مصوبه پارلمان مصر مبنی بر اعطای مجوز به  نیروهای نظامی این کشور برای مداخله در لیبی که به پشتیبانی از اظهارات اخیر "السیسی" رییس جمهوری مصر انجام شد.

تقارن این سه رویداد موجب شد که برخی تحلیلگران حادثه صحرای سینا را بهانه ای برای مداخله نظامی مصر در لیبی تعبیر کنند.

 لیبی از زمان سرنگونی «معمر قذافی» دیکتاتور سابق این کشور در سال ۲۰۱۱ به دو دولت موازی در شرق و غرب تقسیم شد. «دولت وفاق ملی» به ریاست «فایز السراج» در طرابلس (غرب لیبی) مستقر است که در جهان و سازمان ملل به رسمیت شناخته شده و دیگری دولت «طُبرُق» در شرق لیبی که «خلیفه حفتر» ژنرال بازنشسته ارتش این کشور کنترل امور را در آن منطقه در دست گرفته است.

امارات، عربستان، مصر، فرانسه و روسیه از ارتش حفتر و دولت شرق لیبی حمایت می‌کنند؛ در حالی که ترکیه، قطر، الجزایر، ایتالیا و اتحادیه اروپا حامی دولت السراج هستند که در غرب این کشور مستقر و از سوی سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شده است.

در حالی که مصر اخیرا از مداخله نظامی در لیبی سخن می گوید، ترکیه نیز پیش از این نیروهایی را برای پشتیبانی از فایز السراج به طرابلس اعزام کرده است.

نیروی دریایی ترکیه ۸ ژوییه اعلام کرد که در حال آماده سازی برای انجام یک مانور نظامی گسترده در سه نقطه از سواحل لیبی است. همین مساله موجب افزایش تنش بین طرفهای درگیر در صحنه سیاسی لیبی شد.

از سوی دیگر "خالد المشری" رییس شورای مشورتی دولتی لیبی متعلق به جناح "فایزالسراج" بتازگی در دیدار با وزیر امور خارجه مراکش در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک بار دیگر تاکید کرد توافق نظامی طرابلس و آنکارا مبنی بر دفاع مشترک از لیبی همچنان پابرجاست.

وی افزود قرارداد نظامی لیبی با ترکیه که نوامبر ۲۰۱۹ امضا شد، هنگامی صورت گرفت که متوجه شدیم نیروهای ژنرال حفتر از حمایت و پشتیبانی همه جانبه ۱۰ کشور برخوردارند.

"المشری" گفت ما نمی توانیم به تنهایی از خود در برابر ۱۰ کشور دفاع کنیم و ناچاریم که از ترکیه کمک بگیریم.

در حالی که مصر اخیرا به مناسبت های مختلف از مداخله نظامی در لیبی سخن می گوید، ترکیه نیز به اعزام نیروهای بیشتر به لیبی ادامه می دهد.

براساس برخی رسانه های بین المللی ، ترکیه تا کنون ۱۶ هزار پانصد نیروی شبه نظامی از سوریه به لیبی اعزام کرده است. براین اساس برخی تحلیلگران معتقدند که حادثه اخیر صحرای سینا تحت تاثیر تحریکات داخلی و یا خارجی مصر می تواند طلیعه دار ورود نیروهای ارتش این کشور به لیبی باشد. رویدادی که می تواند بسیاری از مناسبات در حوزه مدیترانه ، آفریقا و حتی خاورمیانه را تحت تاثیر قرار دهد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha