۸ مرداد ۱۳۹۹، ۱۳:۱۷
کد خبر: 83888830
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سرانه جنگل در همدان کمتر از میانگین کشوری است

۸ مرداد ۱۳۹۹، ۱۳:۱۷
کد خبر: 83888830
سرانه جنگل در همدان کمتر از میانگین کشوری است

همدان- ایرنا- معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: سرانه جنگل در این استان حدود هشت برابر کمتر از میانگین کشوری است.

رضا الوندی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: سرانه جنگل به ازای هر نفر در همدان۲۵۰ متر بوده در حالیکه نُرم کشوری آن برای هر نفر ۲ هزار مترمربع است.

وی بیان کرد: مهمترین علت پایین بودن سرانه جنگل در همدان، مرتعی بودن اکوسیستم این استان است با این وجود حفظ، احیا و توسعه جنگل ها به عنوان رسالت منابع طبیعی در اولویت برنامه‌ها است.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: سطح اراضی منابع طبیعی این استان ۹۰۰ هزار هکتار است که ۴۰ هزار هکتار آن جنگل های طبیعی و دست کاشت، اراضی جنگلی و مابقی مراتع شناخته شده است.

الوندی ادامه داد: با توجه به وسعت اندک جنگل در همدان، از این استان به عنوان منطقه‌ای جنگلی یاد نمی‌شود بنابراین اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری توسعه پوشش گیاهی در خارج از حریم شهر را در دستور کار قرار داده است.

وی افزود: باید در مکان‌هایی که پیشتر جنگل بوده اما به علت دخالت مردم و سایر موارد از بین رفته است جنگل کاری صورت گیرد تا با استفاده از توان فنی کارشناسان این مجموعه و اعتبارات موجود، اراضی جنگلی تبدیل به جنگل شود.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان بیان کرد: با توجه به اینکه حفظ و احیای منابع طبیعی بدون مشارکت و همراهی مردم امکان پذیر نیست بنابراین طرح های مشارکتی با بخش خصوصی برای کاشت درختان در حال اجرا است.

الوندی یادآوری کرد: در این راستا طرح توسعه ۲ هزار هکتاری جنگل‌کاری در این استان سال گذشته صورت گرفت امسال نیز جنگل کاری با بهره گیری از گونه های مقاوم و سازگار با شرایط اقلیمی این استان در دستور کار است.

وی با بیان اینکه همدان دارای یک نهالستان در ملایر است افزود: گونه‌هایی نظیر سرو، کاج، زبان گنجشک، عقاقی، افرا، سنجد، توت در این نهالستان کشت می شود که برخی از این گونه ها بومی استان بوده و برخی دیگر با وجود بومی نبودن اما با طبیعت همدان سازگار است.

معاون حفاظت و امور  اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: اراضی این استان محل رویش گونه ای نادری از جمله گون بوده که برداشت آنها ممنوع است بنابراین نباید اجازه داد افراد سودجو با برداشت این گونه ها زمینه انقراض آنها، فرسایش خاک و بروز سیلاب را فراهم کنند.

الوندی گفت: روز ملی جنگلبان در پیش بوده که همه ساله برنامه هایی برای این روز پیش‌بینی می‌شد اما امسال به علت شیوع ویروس کرونا و برای پیشگیری از شیوع این ویروس محدودیت‌هایی پیش‌بینی شده است.

وی افزود: در این روز از ۶ تن از همیاران و محافظان رسمی و افتخاری این اداره کل قدردانی شد همچنین چند تن از جنگل بانان نمونه به منظور تجلیل و تکریم به سازمان جنگل‌ها معرفی می‌شوند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha