۱۱۲، آماده پاسخگویی به حادثه دیدگان

تهران - ایرنا - سرپرست روابط ‌عمومی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه شماره ملی ۱۱۲ آماده پاسخگویی به حادثه دیدگان و متاثرین از انواع حوادث و سوانح در کشور است، گفت: عموم مردم می‌توانند گزارش حوادث و نیاز به امدادرسانی خود و سایر هموطنان حادثه دیده را بدون وجود سیم کارت در تلفن‌های همراه به این شماره اعلام کنند.

محمد خادم‌الشیخ روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا با اشاره به این که شماره تلفن سه رقمی ۱۱۲ (ندای امداد) یکی از کلیدی ترین شماره های خدمات اضطراری در جهان محسوب می شود، گفت: این شماره برابر مفاد آیین ‌نامه واگذاری کدهای خدماتی مصوب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، جزو کدهای خدماتی سه رقمی اضطراری ملی بوده و در مصوبه این کمیسیون به سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر واگذار شده است.

وی اضافه کرد: شماره ملی ۱۱۲ از جمله شماره های بین‌المللی درخواست کمک های اضطراری است که نه تنها در کشور ما که در بیشتر کشورهای جهان شماره ۱۱۲ به عنوان شماره اضطراری حوادث اعلام شده است و از سوی سازمان های دخیل در حوادث طبیعی و غیر طبیعی از قبیل تصادفات جاده‌ای، سیل، زلزله و آتش‌سوزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سرپرست روابط ‌عمومی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با بیان ویژگی های منحصر به فرد این شماره تماس توضیح داد: یکی از بارزترین خصوصیت ویژه این شماره این است که بر اساس استانداردهای شبکه های تلفن همراه قابلیت برقراری تماس از این شماره از طریق تمامی شبکه‌ های تلفن همراه وجود دارد به‌ طوری که اگر در نقطه ای از کشور فقط پوشش یکی از شبکه های تلفن همراه وجود داشته باشد، مشترکان سایر اپراتورها با استفاده از پوشش این شبکه می‌توانند با شماره ۱۱۲ تماس برقرار کنند.

خادم الشیخ ادامه داد: در صورتی که هر فرد فقط یک گوشی تلفن همراه داشته باشد، حتی اگر این گوشی در حالت قفل یا بدون سیم‌ کارت باشد می‌توان از طریق شبکه هر یک از اپراتورهای تلفن همراه با شماره ۱۱۲ تماس برقرار کرده و حادثه رخ داده را به نزدیکترین شعبه جمعیت هلال‌ احمر اعلام کنند.

وی افزود: با برقراری تماس کمک اضطراری از سوی حادثه دیدگان انواع حوادث با شماره یادشده، امدادگران و نجاتگران هلال احمر به عنوان همکار در کنار سایر نیروهای امدادرسان به ویژه امدادگران اورژانس ۱۱۵ برای کمک رسانی به افراد مضطرب و گرفتار اقدام می کند.

این مقام مسوول در سازمان امداد و نجات خاطرنشان کرد: بیشترین مسوولیت پاسخگویی در حوادث در این سازمان مربوط به خارج از شهرها و در جاده های کشور است اما در صورت استمداد کمک اضطراری از سوی هموطنان برای حوادثی از جمله سیل، زلزله، آوار، جوی اقلیمی، غرق شدگی، سقوط هواپیما، انحراف از جاده، آبگرفتگی و حوادث کوهستانی امدادگران به کمک حادثه دیدگان خواهند شتافت.

وی از مردم خواست تا در صورت قرار گرفتن در وضعیت‌های اضطراری و پیچیده انواع حوادث و سوانح با شماره ۱۱۲ مرکز پاسخگویی فوری به انواع حوادث در سراسر کشور تماس بگیرند.

ارائه خدمات امداد و نجات، اسکان و تغذیه اضطراری در زمان وقوع حوادث و سوانح، ارائه آموزش های امداد و کمک های اولیه به اقشار مختلف جامعه، برنامه ریزی و اقدام در جهت آمادگی مقابله با حوادث و سوانح، ارسال محموله های کمک های بشردوستانه به کشورهای آسیب دیده و متاثر از حوادث طبیعی، غیرطبیعی و اعزام عوامل امدادی در داخل و خارج از کشور از جمله وظایف این سازمان راهبردی وابسته به جمعیت هلال احمر است.

سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با بیش از ۳۰ سال تجربه در زمینه آمادگی و پاسخگویی سوانح در داخل و خارج از کشور به عنوان یکی از بخش‌های اصلی جمعیت هلال احمر وظیفه دارد با امکانات گسترده عملیاتی، پشتیبانی، مخابراتی، امداد هوایی، جاده ای، دریایی، کوهستان و شهری، عملیات امداد و نجات را در فصول مختلف سال و برای خدمات رسانی به آسیب دیدگان و متاثرین از انواع حوادث و سوانح احتمالی در سراسر کشور اجرا کند.

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha