اتحادیه جدید مرجعی برای حمایت‌ها و جهت‌گیری‌های قرآنی خواهد بود

تهران- ایرنا- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد کیفیت حمایت این وزارت‌خانه از اتحادیه جدید قرآنی گفت: یکی از نگاه‌های ما برای رسیدن ادغام این بود که موسسات به عنوان یک جریان فراگیر صنفی مردمی قرآنی، مرجعی برای حمایت‌ها، زیرساخت‌ها و جهت‌گیری‌ها باشند.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی در حاشیه انتخابات اتحادیه کشوری موسسات قرآن و عترت در جمع خبرنگاران در مورد چگونگی مشارکت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی در جهت ادغام این اتحادیه‌ها گفت: مجموعه موسسات قرآنی که بیش از ۳هزار موسسه به شمار می‌روند با یک انتخابات فراگیر در جهت ادغام کمک می‌کنند تا موسسات مردمی قرآنی بتوانند با قوت بیشتر حرکت کنند، این مساله از چندسال قبل مطرح و به عنوان یک مسیر در فرا راه موسسات قرآنی قرار داشت.

وی ادامه داد: وقفه‌هایی در این راه به وجود آمد، این وقفه‌ها دلایل مختلفی داشت که یکی از آنها اساسنامه موثر برای ادغام اتحادیه‌های فراگیر بود و در آئین‌نامه آن ابهاماتی وجود داشت، با ارجاعی که دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به مرکز موسسات برای ادغام داشت خوشبختانه از یک سال گذشته بر اساس جلسات مشترک هیات مدیره دو اتحادیه اساسنامه جدید تدوین و آئین‌نامه اصلاح شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز داشت: براساس تصمیم‌گیری در هیئت مدیره دو اتحادیه قرار شد ۱۵ نفر به عنوان اعضای هیئت مدیره جدید از میان ۵۹۰ نفری که در سراسر کشور رای خواهند آورد انتخاب شوند.

صالحی در مورد کیفیت حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از اتحادیه جدید خاطرنشان کرد: در همین راستا در اساسنامه جدید قرار است از طریق مشارکت موسسات در تصمیم‌گیری‌های اصلی قرآنی کشور به این اتحادیه‌ها کمک شود، همچنین در سایر حوزه‌ها همچون معافیت‌ها کمک‌های لازم را همچون گذشته خواهیم داشت؛ بنابراین یکی از نگاه‌های ما برای رسیدن به این ادغام و تلاش‌های یک‌ساله این بود که این موسسات به عنوان یک جریان فراگیر صنفی مردمی قرآنی، مرجعی برای حمایت‌ها، زیرساخت‌ها و جهت‌گیری‌ها باشد.

وی در خصوص بیمه فعالان قرآنی نیز افزود: بیمه فعالان قرآنی طی سال‌های گذشته با محدودیت‌هایی روبرو بوده است، با وجود این، در طول این چند سال تعدادی که ما در بیمه فعالان قرآنی داشته‌ایم نشان‌دهنده رشد بوده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در همین راستا اخیرا نامه‌ای به رئیس سازمان برنامه و بودجه ارسال و قید کردم با توجه به رشد قابل ملاحظه در این سال‌ها و چند برابر شدن بیمه فعالان قرآنی هنوز این امر فراگیر نشده است، امیدواریم با تمام منابع محدودی که وجود دارد این امر محقق شود.

در انتخابات امروز که بر اساس نتایج آن دو اتحادیه قرآنی (اتحادیه مؤسسات و اتحادیه تشکل‌های قرآنی) منحل می‌شوند و یک اتحادیه واحد برای انجام امور مؤسسات تشکیل می‌شود، ۶۶ نفر برای تصدی ١۵ عضو هیئت‌رئیسه و ١۵ نفر برای تصدی ٢ عضو هیئت‌بازرسان نامزد شده‌اند. همچنین هیئت‌رئیسه ٣ نفر عضو علی‌البدل و هیئت‌بازرسان نیز یک نفر عضو علی‌البدل خواهند داشت که برای سه‌سال انتخاب خواهند شد. همچنین در این انتخابات، ۵٩٠ نفر رأی اعضای موسسات قرآنی کشور شرکت خواهند کرد.

سیدعباس صالحی هفته گذشته در حکمی مهدی محمدی دبیر هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی را به عنوان رئیس ستاد برگزاری انتخابات اتحادیه کشوری موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت منصوب کرد.

وی دوشنبه گذشته (۳۰ تیر) در وبینار انتخابات اتحادیه کشوری موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت با بیان اینکه در حال حاضر اساسنامه و انتخابات پیش‌رو افق خوبی را در فرا راه جریان تشکل‌های مردمی قرآنی ایجاد می‌کند، ابراز امیدواری کرد: با رعایت قوانین و مقررات، نظم و اخوت بیشتر یک انتخابات خوب را داشته و در فضای اطمینان به پیش برویم.

سه روز پیش نیز عبدالهادی فقهی‌زاده در نشست مدیران استانی اتحادیه‌های موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت سراسر کشور، بر روند برگزاری انتخابات سالم و باشکوه اتحادیه های تشکل ها و موسسات فرهنگی قرآن و عترت تاکید کرد و گفت: وظیفه همه ماست در نهایت اخوت و برادری ایمانی و با رعایت انصاف و عدالت، در برگزاری انتخابات سالم و باشکوه نقش‌آفرینی کنیم.

وی با تاکید بر به رسمیت شناختن دو اتحادیه موجود گفت: از نظر معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تا روز سوم مرداد سال جاری که روز برگزاری انتخابات اتحادیه کشوری تشکل ها و موسسات فرهنگی قرآن و عترت است، با هر دو اتحادیه موجود ( اتحادیه مؤسسات و اتحادیه تشکل‌های قرآنی) همکاری کامل ادامه خواهد داشت.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن اشاره به لزوم همکاری با اتحادیه‌های استانی توسط ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: انتظار می‌رود ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها نیز با همین رویکرد با هر دو اتحادیه تعامل و همکاری مناسب داشته باشند.

مهدی محمدی نیز پیش از این از برپایی انتخابات اتحادیه مدغم کشوری در ادارات ارشاد استان‌ها خبرداده بود. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha