نماینده تربت حیدریه: دیوان محاسبات مهمترین رکن نظارتی مجلس است

تهران- ایرنا- عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: دیوان محاسبات مهمترین رکن نظارتی مجلس است و داشتن یک دیوان ‌محاسبات قوی می‌تواند باعث رفع مشکلات در کشور شود.

«محسن زنگنه» روز چهارشنبه در نطق میان دستور خود در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی خطاب به نمایندگان با اشاره به مشکلات تورم و ارز در کشور اظهار داشت: هر چند عده‌ای مایل هستند که بخش اعظم مشکلات کشور را به تحریم وابسته کنند، اما مشکل در جای دیگر است، به اعتقاد من متاسفانه یک عقل واحد اقتصادی در کشور وجود ندارد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس افزود: آقایان تصمیم می‌گیرند تا بازار سرمایه را تقویت کنند اما نمی‌دانند که تقویت بازار سرمایه باعث رشد بازارهای موازی در حوزه مسکن، ارز، طلا و غیره می‌شود و اصرار دولت بر ارز ۴۲۰۰ علیرغم همه نظرات کارشناسان، امری تعجب‌برانگیز است. تصمیمات خلق‌الساعه دولت در حوزه صادرات از جمله تصمیم اخیر در ایجاد یک فرصت برای بازگرداندن ارز صادراتی و یا عدم امکان تهاتر ارز صادراتی با واردات، از جمله دلایلی است که ارز را تا قیمت ۲۶۰۰۰ هزار تومان بالا برد.

زنگنه عنوان کرد: از آن عجیب‌تر اینکه در چنین شرایطی که از دولت انتظار می‌رود تصمیماتی مبتنی بر اقتصاد مقاومتی بگیرد گویا که عزمی وجود دارد تا همه راه‌های رشد و تعالی و رشد اقتصادی کشور سد شود. به عنوان مثال چرا باید در چنین شرایطی صادرات بنزین به افغانستان انجام نشود یا در زمانی که یک محصولی مانند زعفران می‌تواند تا ۰.۶ میلیارد دلار ارز را سالیانه وارد کشور کند چگونه است که من و برخی از نمایندگان دو ماه و نیم است که به دنبال رفع این مشکل هستیم اما هیچ عزمی در وزارت مربوطه نیست.

بازگشت اختیارات تقنینی و نظارتی مجلس 

وی ادامه داد: اما برای رفع این مشکلات چه اقدامی باید انجام دهیم، دردها را که همه می‌دانند. من ۲ پیشنهاد دارم، پیشنهاد اول بازگشت اختیارات تقنینی و نظارتی مجلس است. متاسفانه به دلیل بی‌کفایتی مجلس دهم و دلایل دیگر حوزه اختیارات مجلس در نظارت و تقنین کاهش یافته است که باید بازگردد.

نماینده تربت‌ حیدریه، مه‌ولات و زاوه در مجلس تصریح کرد: دومین راه داشتن یک دیوان ‌محاسبات قوی است. بدانید دیوان محاسبات مهمترین رکن نظارتی مجلس است. نگذاریم دیوان محاسبات نیز درگیر مسائل سیاسی شود امروز شما نمایندگان با رای دادن به فردی پاکدست، امین و شجاع، می‌توانید دیوان محاسبات را در مسیر اصلی خود قرار دهید. نگذاریم تا دیگران از خارج مجلس بر نمایندگان مجلس نقش‌آفرینی داشته باشند. ما نمایندگان مردم هستیم و برای مردم تصمیم می‌گیریم.

زنگنه خطاب به نمایندگان مجلس یادآور شد: من به عنوان عضو کمیته دیوان محاسبات کمیسیون بودجه، شرعاً و قانوناً از جانب همه افرادی که در آن کمیته ۲-۳ روز وقت گذاشتند به ملت ایران و نمایندگان شرعا تعهد می‌دهم که براساس قانون و براساس آیین‌نامه و استفساریه‌هایی که از معاونت قوانین مجلس گرفته شد همه ویژگی‌ها و همه شرایط نامزدها را بررسی کردیم.

وی عنوان کرد: در جلسات برخی از اعضای هیات رییسه و نمایندگان دیگر حضور پیدا کردند، سوالات و ابهامات خود را مطرح کردم و همه ۴ نفری که امروز به صحن معرفی شدند همه این سوالات را مستند جواب دادند و ما شرعا در برابر انتخاب خودمان براساس قانون متعهد می‌شویم و انشاالله مجلس و نمایندگان امروز با انتخاب خوب و صالح، کام مردم را شیرین کنند و انشالله مسیر برای نظارت مجلس بر دولت بیشتر فراهم شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha