۲۳ تیر ۱۳۹۹، ۱۳:۰۹
کد خبرنگار: 2712
کد خبر: 83853979
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

خرید آنلاین از سایت‌های دارای نماد اعتماد الکترونیکی انجام شود

بیرجند - ایرنا - رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا) فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی گفت:: شهروندان سفارش کالا و اقلام موردنیاز خود را فقط از سایت‌های فروشگاهی معتبر انجام دهند و از سایت‌هایی خرید کنند که «نماد اعتماد الکترونیکی» را داشته باشند.

سرهنگ علی محمدپور روز دوشنبه اظهار داشت: با توجه به شیوع ویروس کرونا خرید کالا از فروشگاه‌های آنلاین و کانال‌ها در شبکه‌های اجتماعی افزایش یافته است که شهروندان در این خصوص باید مراقب باشند.

به گزارش پایگاه خبری پلیس، وی افزود: افراد سودجو و کلاهبردار با سوء‌استفاده از موقعیت پیش آمده و با ایجاد سایت‌های فروشگاهی جعلی و انجام تبلیغات فریبنده در شبکه‌های اجتماعی با تبلیغ فروش کالاها و خدمات موردنیاز مردم در اوضاع کنونی با قیمت‌های پایین‌تر از عرف بازار و جلب اعتماد مشتریان پس از ثبت سفارش کالا و اقلام موردنیاز اقدام می‌کنند.

وی بیان داشت: کلاهبرداران پس از دریافت وجه تعیین شده، عموما کالا و اقلام سفارش داده شده را برای مشتریان ارسال نمی‌کنند یا با کلاهبرداری اقلام بنجل و تقلبی را برای متقاضیان می‌فرستند.

رییس پلیس فتا خراسان جنوبی با اشاره به ارسال پیام با سرشماره‌های پیامکی به ثبت‌کنندگان آگهی فروش کالا در سایت‌های درج آگهی تحت عناوینی مانند "جهت تمدید مدت آگهی خود یا جلوگیری از حذف شدن آگهی می‌بایست به لینک زیر مراجعه کنید" گفت: شهروندان می‌بایست به این گونه پیام‌ها توجه نکنند چرا که کلاهبرداران کاربر موردنظر را به درگاه جعلی پرداخت، هدایت و موجودی کارت قربانی را سرقت می‌کنند.

وی تصریح کرد: بستر شبکه‌های اجتماعی مکان مناسبی برای خریدهای آنلاین نیست و شهروندان باید پیش از انجام معامله و هر نوع پرداخت وجه هنگام خرید کالا از سامانه‌های تبلیغاتی از صحت کالا یا خدمات ارائه شده اطمینان حاصل کنند و قبل از پرداخت وجه، کالای خود را به صورت فیزیکی مشاهده کنند.

سرهنگ محمدپور افزود: کاربران مدنظر داشته باشند که نشانی درگاه‌های بانکی همیشه با پروتکل امن https// شروع می‌شود همچنین کد امنیتی درگاه‌های بانکی با هر بار refresh (تازه‌سازی) تغییر می‌کند ولی معمولا در اکثر صفحات فیشینگ (تله‌گذاری) کد امنیتی به صورت عکس بوده و با رفرش کردن تغییر نمی‌کند.

وی گفت: شهروندان رمز اینترنتی یکبار مصرف و اس ام اس بانک خود را فعال کنند و برای انجام کارهای بانکی در بستر اینترنت به هیچ عنوان از کارت‌های بانکی که مبالغ موجودی در آنها بالاست، استفاده نکنند.

رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات  فرماندهی انتظامی استان خراسان جنوبی بیان کرد: اولین پیش فرض برای حقیقی و سالم بودن خدمات یک فروشگاه الکترونیکی این است که کالاهای مجاز ارائه می‌کند بنابراین فروشگاه‌هایی که کالاهای غیرمجاز را به فروش می‌رسانند، با احتمال بسیار بالا به قصد کلاهبرداری به وجود آمده‌اند.

وی به شهروندان توصیه کرد: هشدارهای پلیس فتا را جدی بگیرند و در صورت اطلاع از هر گونه فعالیت مجرمانه در فضای ‌مجازی یا پیام‌رسان‌های ‌موبایلی مراتب را از طریق پلیس ‌فتا به نشانی www.cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی گزارش کنند.

سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی ۱۰ فروشگاه اینترنتی را به مردم معرفی کرده است که مورد تایید و دارای نماد الکترونیک هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha