صادرات همدان ۳۰ میلیون و ۷۴ هزار دلار ارزآوری داشت

همدان- ایرنا- رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان گفت: صادرات فصل بهار از گمرک استان به ۱۶۶ هزار و ۲۲۴ تُن رسید که ۳۰ میلیون و ۷۴ هزار دلار برای استان ارزآوری داشت.

حمیدرضا متین روز چهارشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در سه ماهه نخست سال جاری صادرات در بخش پتروشیمی و مواد شیمیایی ۱۴ میلیون و ۷۵۳ هزار دلار بوده است که سهم ۴۹ درصد از صادرات استان را دارد.

وی خاطرنشان کرد: وازلین غیربهداشتی و بهداشتی با ۳۹۰ هزار دلار از اقلام مهم این بخش به کشورهای مختلف صادر شده است.

متین به سهم ۲۲ درصدی صنعت در سبد صادراتی استان اشاره کرد و افزود: صادرات این بخش ۶ میلیون و ۷۰۷ هزار دلار و وزن ۱۰۷ هزار و ۲۴۰ تن بوده که کلینگر خاکستری مهمترین این کالاها به شمار می رود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان ادامه داد: موتور کولر آبی، شیرخشک صنعتی و سیمان سفید از دیگر اقلام عمده محصولات صادراتی صنعتی هستند.

متین افزود: صادرات در بخش معدن یک میلیون و  ۵۴۸ هزار دلار است که سهم ۵/۵ درصدی از میزان صادرات استان را به خود اختصاص داده است و فرو سیلیس با صادرات یک میلیون و ۵۴۴ هزار دلار سومین کالا عمده صادراتی استان محسوب می شود.

وی با بیان اینکه محصولات کشاورزی استان با صادرات هفت میلیون و ۶۵ هزار دلار سهم ۵/۲۳ درصدی در سبد صادراتی استان دارد گفت: این دسته شامل ۱۲ قلم محصول است که مهمترین آن کشمش تیزابی و انگوری است.

متین یادآوری کرد: واردات کالا از گمرک همدان نیز در این مدت چهار میلیون و ۲۹۰ هزار دلار به وزن ۹۸۴ تن بود که از این میزان ۳۴ درصد کالای مصرفی، ۴۲ درصد کالای واسطه ای و ۲۴ درصد مربوط به خطوط تولید است.

وی اظهار داشت: در مجموع ۵۸ قلم کالا در سه ماهه ابتدای سال جاری از گمرک استان همدان به  ۲۳ کشور جهان صادر شده است. 

تراز تجاری استان نیز با بیش از ۲۵ میلیون و ۷۸۴ هزار دلار مثبت اعلام شد و حجم مبادلات تجاری همدان در بهار امسال بیش از ۳۴ میلیون ۳۶۴ هزار دلار بود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha