۸ تیر ۱۳۹۹، ۹:۱۰
کد خبرنگار: 2176
کد خبر: 83835267
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

کدامیک از حاکمان عرب نگران شکست ترامپ در انتخابات 2020 آمریکا هستند؟

تهران-ایرنا- روزنامه العربی الجدید با اشاره به برخی نظر سنجی ها که حکایت از عدم موفقیت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری دارند، نوشت که برخی حکام عرب در کشورهای عضو شورای همکاری و اسرائیل که سیاست های افراط گرایانه آنها از سوی وی حمایت می شد، از رفتن او از کاخ سفید خرسند نخواهند بود.

" یاسر أبو هلالة " روزنامه نگار و مدیر عامل سابق شبکه الجزیره در این مطلب که دیروز در العربی الجدید منتشر شد، خاطرنشان کردکه اگر نتایج جریان نظرسنجی ها به همین شکل ادامه داشته باشد از جمله آخرین نظر سنجی که روزنامه نیویورک تایمز روز سه شنبه گذشته منتشر کرد، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در انتخابات نوامبر پیروز نخواهد شد و کاخ سفید را ترک خواهد کرد که دو دلیل عمده آن در ماه های اخیر عملکرد دولت ترامپ در برابر کرونا و برخورد پلیس آمریکا با یک شهروند آمریکایی- آفریقایی است.

براساس گزارش روزنامه نیویورک تایمز، جو بایدن رقیب ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری هم اکنون گوی سبقت را از ترامپ ربوده و جایگاه بزرگی میان زنان و رای دهندگان رنگین پوست دارد و حتی برخی گروههای قدیمی طرفدار حزب جمهوریخواه نیز از ترامپ فاصله گرفته و به او نزدیک شده اند و در کل بایدن اکنون  در نظر سنجی ها ۱۴ درصد جلوتر از ترامپ است، براساس نظر سنجی ها او ۵۰ درصد آرا و ترامپ ۳۶ درصد آرا را کسب نموده است.

ابوهلاله می نویسد:شهروندان کشورهای عربی از نزدیک انتخابات آمریکا را دنبال می کنندوازرفتن ترامپ از کاخ سفید به پنج دلیل خوشحالند از جمله به این دلیل که ترامپ طرفدار سیاسی نتانیاهو افراط گرا در الحاق کرانه باختری و جولان به این رژیم و انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس و حامی حکام عرب بخصوص در مساله قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار و منتقد خاندان سعودی بود و با اینکه محمد بن سلمان ولیعهد عربستان از سوی آژانس اطلاعاتی آمریکا (سی آی ای) و کنگره و نخبگان آمریکایی و رسانه ها و پژوهشگاه ها مورد اتهام بود، اما رییس جمهوری آمریکا از وی حمایت کرد.

وی افزود،  این مساله بر روابط ترامپ و محمد بن زاید و عبدالفتاح السیسی تاثیر خواهد داشت. ترامپ در بحران میان کشورهای عضو شورای همکاری در ابتدا از کشورهای محاصره کننده قطر حمایت کرد و با اینکه تلاش کرد تا این بحران را حل کند و کشورهای محاصره کننده را تحت فشار قرار داد تا به بحران پایان دهند اما دیگر کار از کار گذشته بود و این کشورها در موضعی قرار گرفته بودند که بازگشت از آن امکان پذیر نبود.

ترامپ در بیم افکندن میان کشورهای شورای همکاری نسبت به یکدیگر و باج خواهی از آنها موفق بود و به تجهیز عربستان و امارات به سلاح بر علیه یمن ادامه داد علی رغم اینکه کنگره با این مساله مخالف بود و در حالی که ده ها گزارش بین المللی حکایت از رخ دادن جنایت جنگی در یمن به دست آنها داشت. همچنین موضع ترامپ درباره اعراب و مسلمانان در ارتباط با مهاجرت و جریان اسلام هراسی بسیار متعصبانه و افراطی بود و آنچه جان بولتن مشاور سابق امنیت ملی آمریکا در کتاب جدید خود مبنی بر موافقت وی درباره عملکرد چین در قبال ایغورها و ایجاد پادگان ها نظامی برای بازداشت آنها، نشان دهنده دیدگاه عقب مانده و متعصب آن نسبت به اسلام است.
این روزنامه نگار در ادامه اضافه کرد که اگر اعراب و مسلمانان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مشارکت می کردند بی شک طرفدار جو بایدن بودند در مقابل  محمد بن سلمان، محمد بن زاید، السیسی و خلیفه حفتر در لیبی اگر می توانستند در انتخابات آمریکا تقلب می کردند تا او کاخ سفید را ترک نکند در غیر این صورت روزگارشان سیاه می شود و دیگر حمایت دولت آمریکا، سی آی ای، کنگره و دادگستری و رسانه های آمریکایی را ندارند. آنها به دشمن آمریکا تبدیل نمی شوند و همچنان متحد باقی می مانند اما مورد توبیخ و مجازات قرار گرفته و اقدامات خصمانه خود را نسبت به کشورهای منطقه و مردم آن کاهش خواهند داد.

وی معتقد است که روابط آمریکا با اسرائیل با رفتن ترامپ کم ترین صدمه را خواهد داشت هرچند ممکن است که مساله الحاق بخش هایی از کرانه باختری تحت تاثیر قرار گیرد. نتانیاهو نیز باید رفتار خود را با ساکن جدید کاخ سفید تغییر دهد. اما در این میان ایران از همه خوشحال تر خواهد بود چه بسا توافق هسته ای با ایران بازگردانده شود و یک روزنه اقتصادی و سیاسی به روی ایران باز شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha