جریان اصلاحات نیازمند رهبر اجرایی است

تهران- ایرنا- دبیرکل حزب همبستگی دانش آموختگان ایران (هدا) با بیان اینکه خلاء رهبری اجرایی در صدر جریان اصلاح‌طلب احساس می‌شود، گفت: کسی نسبت به توان تاثیرگذاری رییس دولت اصلاحات به عنوان رهبر معنوی اصلاح‌طلبان شکی ندارد اما این جریان نیازمند کسی است که به‌شکل اجرایی امور اصلاح‌طلبان را اداره کند.

«احمد شریف» روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا همچنین افزود: در خلا رهبری اجرایی و میدانی، افراد و احزاب مختلف اصلاح‌طلب خود را صاحب نظر می‌دانند و به‌شکل پراکنده، ناهمگون و ناهماهنگ نظر می‌دهند و همین موضوع باعث نوعی سردرگمی در اتخاذ موضع واحد و فاصله گرفتن از انسجام می‌شود. با تعریف یک ساز و کار اجرایی و انتخاب رییسی برای پیش برد اهداف این جریان، باید ساختاری تعریف شود که مانند «دولت در سایه» عمل کند.

دبیرکل حزب همبستگی دانش آموختگان ایران (هدا)  با بیان اینکه جریان اصلاحات در انتخابات مجلس یازدهم به یک استراتژی واحد و انسجام همیشگی نرسید، گفت: قبل از انتخابات مجلس یازدهم در شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان صحبت از این بود که جلساتی برای آسیب‌شناسی داخلی برگزار شود تا آسیب‌های که در گذشته مخصوصا بعد از انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا در سال ۹۶ برای این جریان ایجاد شده بود مورد بررسی قرار گیرد ولی هیچ وقت فرصت نشد. البته در آخرین حلسه شورای هماهنگی هم مقرر شد کمیته سیاسی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات جلساتی برای آسیب‌شناسی و اتخاذ استراتژی واحدی را برای انتخابات ۱۴۰۰ برگزار کند.

شریف با اشاره اشتباهات اصلاح‌طلبان در انتخاب راهبرد در گذشته، خاطرنشان کرد: این اشتباهات موجب شد سرمایه اجتماعی اصلاحات دچار آسیب شود. در حال حاضر برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰ باید استراتژی مشخصی داشته باشیم تا بر مبنای آن ساختاری ایجاد شود.

وی، «پارلمان اصلاحات» را بدیل خوبی برای ایجاد ساختارها و جایگزین مناسبی برای نهادهای شورایی جریان اصلاحات عنوان کرد و گفت: طبق این طرح که پیشتر تا حدودی مورد بررسی قرار گرفت در دل آن نوعی فراگیری و شمولیت کشوری وجود دارد که البته نیاز به بحث و چکش‌کاری بیشتری دارد.  همه احزاب و بسیاری از شخصیت‌ها می‌توانند در این نهاد حضور داشته باشند و موضع واحدی اتخاذ کنند.

دبیرکل حزب همبستگی دانش آموختگان ایران گفت: روی طرح اولیه پارلمان اصلاحات ۲ سال در کمیته سیاسی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات کار شد اما وقتی متاسفانه از ۲۴ ماده آن فقط ۸ ماده تصویب شد و ماده ۹ که مربوط به کمیت و ترکیب اعضا بود محل اختلاف شد و فعلا کل طرح مسکوت مانده است.

شریف در ادامه با اشاره به نگاه مثبت رییس دولت اصلاحات و تعداد زیادی از اعضای شورای هماهنگی به این طرح، عنوان کرد: در دیداری که سال قبل شورای هماهنگی با خاتمی داشت، نظر او این بود که اولویت را به بحث پارلمان اصلاحات دهیم ولی تا آن زمان شورای‌عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاح‌طلبان امور این جریان را برعهده داشت. بنابراین نسبت به تشکیل پارلمان اصلاحات انتقاداتی در ترکیب و کیفیت آن وجود دارد اما نظر صد درصد مخالف وجود ندارد.

دبیرکل هدا درباره احتمال حمایت اصلاح‌طلبان از نامزد غیراصلاح‌طلب در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، اظهار کرد: یکی از عوامل ریزش سرمایه اجتماعی اصلاح طلبان حمایت از نامزد غیراصلاح‌طلب است. اکنون همه اصلاح‌طلبان بر این نظر متفق هستند که نامزد این جریان در انتخابات پیش رو حتما باید شناسنامه و برند اصلاح‌طلبی داشته باشد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار سیاست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha