حصارکشی هوتگ‌ها در تلنگ قصرقند آغاز شد

چابهار- ایرنا- بخشدار تلنگ شهرستان قصرقند گفت: حصارکشی هوتگ ها(گودال ذخیره آب باران برای استفاده روستائیان و احشام) در این بخش به منظور حفاظت از جان کودکان و استفاده بهینه از آب آنها با همت خیران، شوراهای اسلامی و دهیاران آغاز شده است.

اکبر پاینده روزچهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ‌پس از وقوع سیلاب در دی ماه پارسال با ورود "بنیاد یاران عشق" فعالیت‌های عمرانی زیربنایی فرهنگی در سطح  بخش آغاز شد که از جمله آنها ساماندهی هوتگ ها است.

وی افزود: یکی از فعالیت‌های قابل توجه آغاز فنس کشی چهار دهانه هوتک در روستاهای جدگال آباد، شاهک بازار و دیرمان دنگری پایین بود که موجب خوشحالی مردم روستاها شده است.

بخشدار تلنگ ادامه داد: این اقدام در راستای حفاظت از آب آشامیدنی هوتک به صورت بهداشتی، جلوگیری از ورود حیوانات و حفاظت از جان کودکان انجام شده که با مشارکت دهیاری و شوراهای اسلامی روستاهای یادشده با هزینه‌ای حدود ۵۰ میلیون تومان انجام شده که هزینه تهیه وسایل موردنیاز برای حصارکشی از سوی بنیاد باران عشق تامین شده است.

وی تصریح کرد: حدود ۴۰ هوتگ برای ذخیره روان آب های بارندگی برای استفاده آب آشامیدنی و بیش از ۱۰۰ هوتگ دیگر ویژه احشام و آبیاری درختان در این بخش وجود دارد.

به گزارش ایرنا هوتک یا هوتگ(گودال حفر شده برای ذخیره آب) منبعی برای تامین آب آشامیدنی و مصرفی روستاییان و احشام و توسعه کشاورزی و دامداری در دشتیاری، پلان، پیرسهراب، تلنگ، باهوکلات، عورکی و منطقه سندها، دلگان‌ها و کلانی‌ها است.

هوتک که به گودالی بزرگ برای ذخیره آب گفته می شود و در زبان بلوچی در منطقه بلوچستان به هوتِگ مشهور است، یک نوع سامانه سنتی برای مهار، کنترل و بهره برداری از سیلاب و از راه‌های متداول تامین آب محسوب می شود.

یکی از فواید بیش از ۲ هزار هوتگ موجود در جنوب سیستان وبلوچستان رویش درختانی نظیر چش در اطراف این گودال‌هاست، این درخت محلی چش که از گونه های بسیار مهم و اقتصادی در منطقه خشک دشتیاری وچابهار است می تواند باعث اشتغالزایی مردم روستایی، توسعه و رونق لنج سازی، تامین علوفه، خوراک دام و تولید زغال شود.

بخش تلنگ ۷۴ روستا، ۲۰ هزار نفر جمعیت با ۶ هزار خانوار دارد.

سال گذشته چند کودک در جنوب بلوچستان هنگام بازی در کنار هوتک ها به داخل آب افتاده و جان خود را از دست دادند.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha