نصب آب‌شیرین‌کن دشتک؛ منحصر به ‌فردترین طرح آبی رئیس جمهور شهید در سیستان و بلوچستان

زاهدان - ایرنا - بیش از یک میلیون نفر جمعیت سیستان و بلوچستان تصورشان این بود که به دلیل کمبود آب در این منطقه به انتها رسیده‌اند؛ اما وزارت نیرو در دولت سیزدهم برای تامین آب برای مردم با پیشبرد اقدامات جهادی و مدبرانه مبنی بر «نصب آب‌شیرین‌کن طرح جامع تأمین آب»، برگ زرین دیگری را در تامین آب هموطنان ورق زد.

به گزارش ایرنا، در طول سال‌های اخیر نسخه‌های فراوانی توسط مسوولان و کارشناسان امر برای حل مشکلات ناشی از خشکسالی در پهناورترین استان کشور یعنی سیستان و بلوچستان پیچیده شد که برخی از آنها در همان ابتدای امر با شکست مواجه شد و برخی نظیر آبرسانی سقایی با مشکلات فراوان هنوز هم به کار خود ادامه می‌دهد تا حداقل نیاز برخی روستاها در هر شبانه‌روز رفع شود.

اما میان تمامی این طرح‌ها حدود ۲ سالی است که عزم‌ها جزم شده تا کورسوی امید در دل مردم سیستان و بلوچستان بویژه در منطقه سیستان که با خشکسالی‌های بیش از ۲ دهه، قهر طبیعت و بدعهدی کشور همسایه در پرداخت حقابه رودخانه هیرمند که سالانه ۸۲۰ میلیون متر مکعب است، دست و پنجه نرم می‌کند، روشن شود.

با سپردن سکان اداره کشور به دولت سیزدهم شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی رسیدگی به مشکلات مردم و ضعف‌ها و کاستی‌های برجا مانده از دولت‌های قبل شتاب بیشتری گرفت به گونه‌ای که گام‌های رئیس جمهور شهید برای پایان دادن به محدودیت‌های آبی کار خود را با اجرای طرح بزرگ جهاد آبرسانی، آغاز انتقال آب از دریای عمان، ساخت آب‌شیرین‌کن‌ها و افزایش ظرفیت شیرین‌سازی آب از دریا و حفر چاه‌های آب ژرف آغاز کرد و اینها تنها گوشه‌ای از اقدامات دولت سیزدهم برای رفع مشکلات آبی در سیستان است.

اگر چه وضعیت منابع آبی در این خطه که ۱۱.۴ درصد مساحت کشور را به خود اختصاص داده از سایر نقاط به مراتب بدتر است؛ اما مردمانی که خشکسالی و کمبود آب امانشان را بریده و رس زمین‌هایشان را کشیده، اینک به همت دولت سیزدهم امید به دلشان بازگشته، چرا که طبق گفته خودشان صدایشان به گوش متولیان رسیده و عزم مسوولان امر برای کاهش این محدودیت‌های آبی جزم شده است.

با تمام این تفاسیر؛ منطقه سیستان دارای ۱۱ شهر و ۹۴۰ روستا و آبادی است که چاه‌نیمه‌ها تنها منبع تأمین آب آشامیدنی ساکنان آن محسوب می‌شود، این در حالیست که با عدم تحقق حقابه هیرمند در سال‌های اخیر، دولت سیزدهم اقدام به اجرای طرح جامع آبرسانی سیستان است که برای نخستین بار وابستگی آب آشامیدنی منطقه را به منابع خارج از سرزمین قطع می‌کند.

طرح تامین آب اضطراری سیستان و زاهدان از سه راهی دشتک که با برداشت آب از منابع آب زیرزمینی هامون هیرمند، حرمک، شیله و لواریاب از ابتدای آذر ماه سال گذشته در دستور کار شرکت آب و فاضلاب به صورت مطالعه و اجرا همزمان آغاز شد و هم اکنون در آستانه به بهره برداری رسیدن با نصب آب شیرین کن است.

رفع تنش آبی سیستان و زاهدان با نصب آب‌شیرین‌کن طرح جامع تأمین آب در سه راهی دشتک

طرح آب‌شیرین‌کن التیام‌بخش نگرانی‌های ۵۰ ساله مردم سیستان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان بیان کرد: آب‌شیرین‌کن طرح جامع تأمین آب سیستان و زاهدان به عنوان منحصر به ‌فردترین طرح آبی وزارت نیرو است که با تکمیل و بهره‌برداری از این طرح، امکان شیرین‌سازی ۱۰۰ هزار مترمکعب آب در شبانه روز فراهم می‌شود.

علیرضا قاسمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به وضعیت آبی سیستان و طرح‌های وزارت نیرو در این منطقه بیان کرد: رودخانه هیرمند اصلی‌ترین نقش را برای تأمین آب آشامیدنی و کشاورزی ساکنان سیستان و بلوچستان ایفا می‌کند؛ اما ساخت سدهای متعدد روی این رودخانه توسط افغانستان از ابتدای دهه ۵۰ و عدم پایبندی این کشور به موضوع تأمین پایدار حقابه ایران، منطقه را دچار چالش جدی کرده و این اتفاق باعث ایجاد خشکسالی‌های متناوبی در این دشت شده است‌.

وی ادامه داد: خشکسالی در منطقه سیستان و بلوچستان باعث افزایش آسیب‌ دیدگی اقلیمی و بیابانی‌تر شدن درون سرزمینی شده بگونه‌ای که مهاجرت اجباری و خالی شدن مرزها از مهمترین چالش‌های این منطقه در صورت عدم تأمین آب آشامیدنی است که این موضوع افزایش حاشیه‌نشینی برای سایر شهرها را نیز به دنبال دارد.

طرح آب‌شیرین‌کن برای نخستین‌بار در تاریخ سیستان، وابستگی آب شرب ساکنان این منطقه به آب‌های خارج از حوزه سرزمینی ایران کاهش خواهد یافت و این موضوع التیام‌بخش نگرانی‌های ۵۰ ساله مردم سیستان برای تأمین آب آشامیدنی استمدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان اظهار کرد: از نیمه سال ۱۴۰۱ که نگرانی‌ها درباره عدم تحقق حقابه قانونی ایران از رودخانه هیرمند افزایش یافت، برای جبران ناترازی آب آشامیدنی منطقه از سوی وزارت نیرو طرح‌های مختلفی در فازهای اجرایی متفاوت با موضوع تأمین آب اضطراری، کوتاه مدت، میان‌مدت و بلندمدت مطرح و مصوب و در دستور کار قرار گرفت.

وی تاکید کرد: پیرامون این موضوع از نیمه سال ۱۴۰۱ ضمن انتقال آب بین چاه‌نیمه‌ها و جابه‌جایی آب از چاه‌نیمه چهار و۲ به چاه‌نیمه سه و یک که محل برداشت آب آشامیدنی است، طرح‌های آبی جدیدی برای کاهش و قطع وابستگی آب آشامیدنی به آب‌های برون مرزی آغاز شد.

قاسمی گفت: طرح تأمین آب از سفره‌های آب زیرزمینی غرب سیستان به عنوان فاز اضطراری و کوتاه مدت از ابتدای زمستان ۱۴۰۱ با حفاری چاه‌ها و ایجاد راه‌های دسترسی آغاز شد، در همین راستا اجرای خطوط انتقال آب و برق و سایر سازه‌ها و تجهیزات مورد نیاز در مناطق، حرمک، هامون‌، هیرمند، شیله و لواریاب توسط شرکت آبفای سیستان و بلوچستان و از ابتدای سال ۱۴۰۲ نیز در منطقه میل نادر تا بندان توسط آب منطقه‌ای استان آغاز شد.

وی با اشاره به نتایج اقدام‌های صورت گرفته، افزود: در مدت کمتر از ۶ ماه با افزایش برداشت آب از منطقه حرمک، ۵۰۰ لیتر در ثانیه انتقال آب از چاه نیمه به زاهدان کاهش یافت و این منبع آبی جایگزین چاه نیمه سیستان برای تأمین بخشی از کمبود آب آشامیدنی زاهدان شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان بیان کرد: در این مناطق تاکنون ۷۳ حلقه چاه حفر و تجهیز شده و با اجرای خطوط انتقال آب و برق امکان استحصال آب به میزان ۲ هزار و ۱۵۰ لیتر در ثانیه فراهم شده است.

وی با بیان اینکه به دلیل نوع آبرفتی دشت و وجود املاح متفاوت در لایه‌های آبرفتی اشباع از آب، آب استحصال شده از مناطق هامون، هیرمند و شیله در محدوده آب‌های شور و لب شور قرار دارند، اظهار کرد: با توجه به این شرایط به منظور قابل آشامیدن کردن آب و ارتقای رفاه اجتماعی ساکنان منطقه سیستان و زاهدان، ساخت کارخانه آب‌شیرین‌کن و شیرین‌سازی آب با ظرفیت ۱۰۰ هزار متر مکعب در شبانه روز به عنوان منحصر به ‌فردترین طرح آبی در نوع خود در منطقه شروع شد تا با تکمیل آن طرح تأمین آب استان قابلیت بهره‌برداری پیدا کند.

قاسمی تاکید کرد: با بهره‌برداری از این طرح در سه فاز اجرایی با ۲ واحد ۳۵ هزار مترمکعبی و ۳۰ هزار مترمکعبی، برای نخستین‌بار در تاریخ سیستان، وابستگی آب آشامیدنی ساکنان این منطقه به آب‌های خارج از حوزه سرزمینی ایران کاهش خواهد یافت و این موضوع التیام‌بخش نگرانی‌های ۵۰ ساله مردم سیستان برای تأمین آب آشامیدنی خواهد بود.

رفع تنش آبی سیستان و زاهدان با نصب آب‌شیرین‌کن طرح جامع تأمین آب در سه راهی دشتک

نگاه ویژه دولت سیزدهم شهید آیت الله رئیسی به رفع تنش آبی در سیستان و بلوچستان

وزیر نیرو بیان کرد: بیش از یک میلیون نفر جمعیت سیستان و بلوچستان تصورشان این بود که به دلیل کمبود آب در این منطقه به انتها رسیده‌اند؛ اما وزارت نیرو در دولت سیزدهم برای تامین آب برای مردم این بخش از سرزمین در سه لایه برنامه‌ها و طرح‌های خود را تعریف کرد و با پیشبرد اقدامات جهادی و مدبرانه برگ زرین دیگری را در تامین آب هموطنان ورق زد.

علی‌اکبر محرابیان گفت: در منطقه سیستان و بلوچستان بارش ببارد یا نبارد، از هیرمند آب جاری شود یا نشود، زندگی و معیشت و آب آشامیدنی مردم سیستان و بلوچستان نجات یافت و امروز در آستانه افتتاح طرح‌های آبرسانی به این منطقه هستیم و پیشرفت این مساله مردم این خطه از سرزمین را بسیار خوشحال و امیدوار کرده است.

وی همچنین به تاثیر پروژه‌های وزارت نیرو در جلوگیری از وقوع حوادث فاجعه‌بار اشاره و خاطرنشان کرد: در سیلاب اخیر در منطقه بلوچستان اگر سد کهیر احداث نشده بود، فاجعه‌ای رخ می‌داد که در صدر حوادث سیل ایران جای می‌گرفت؛ با مدیریت مناسب و با اجرای این پروژه خدمت عظیمی ارائه شد.

وزیر نیرو آب و برق را ۲ عنصر حیاتی و اساسی توسعه و پیشرفت کشور دانست و افزود: این عناصر در اشتغال، امنیت و رضایت عمومی کشور نقش بی‌بدیلی دارند.

رفع تنش آبی سیستان و زاهدان با نصب آب‌شیرین‌کن طرح جامع تأمین آب در سه راهی دشتک

دیداری که حسرت شد!

قرار بود در یکی از همین روزهای خرداد ماه مردم سیستان و بلوچستان برای چهارمین بار میزبان رئیس جمهور مردمی باشند که با آمدنش محرومیت‌ها را رفع و روزنه‌های امید را یکی پس از دیگری روشن می‌کند، شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی قرار بود به زودی میهمان مردمان این استان باشد؛ اما حالا با خبر شهادت سید محرومان، مردم این منطقه تا همیشه چشم به راه میهمان خود ماندند.

مردم مناطق مختلف سیستان و بلوچستان بی‌صبرانه منتظر بودند تا ضمن استقبال از رئیس جمهور شهید، مسائل و مشکلات خود را به گوشش برسانند، بعضی از مردم حتی نامه هم نوشته بودند چرا که رئیس جمهور از جنس آنان خاکی و خونگرم بود.

ناگفته نماند علاوه بر آمادگی دستگاه‌های اجرایی و مسوولان سیستان و بلوچستان، خبرنگاران نیز خود را آماده پوشش اخبار رئیس جمهور کرده بودند، اصحاب رسانه‌ای که از روزها قبل اقدام به تهیه خبرها و گزارش‌هایی مبنی بر تبیین عملکرد دولت سیزدهم در سیستان و بلوچستان کرده بودند تا مردم را از خدمات و طرح‌های بزرگی که انجام شده مطلع کنند.

در این دور از سفر قرار بود رئیس جمهور شهید، طرح‌هایی را افتتاح کند که بواسطه آنان روزنه‌های امید مبنی بر موضوعات آب، گاز، صنعت، معدن، اشتغال، مسکن، بزرگراه و مدرسه در دل مردمان استان پهناور سیستان و بلوچستان روشن شود.

مردم مناطق مختلف سیستان و بلوچستان بی‌صبرانه منتظر بودند تا ضمن استقبال از رئیس جمهور شهید، مسائل و مشکلات خود را به گوشش برسانند، بعضی از مردم حتی نامه هم نوشته بودند چرا که رئیس جمهور از جنس آنان خاکی و خونگرم بودقرار بود بهره برداری از بزرگترین آب شیرین کن خاورمیانه در سه راهی دشتک سیستان، پروژه گازرسانی به سیستان، احیای واحد تولیدی ریسندگی و بافندگی زابل پس از سال‌ها، بهره برداری از بزرگترین کارخانه شمش طلا در تفتان، بهره برداری از معدن مس سیاستراگی در نیمروز تنها بخشی از برنامه‌های شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی در این دور از سفرهای استانی به سیستان و بلوچستان باشد.

به گزارش ایرنا بیش از سه سال از سپردن سکان اداره کشور به دولت سیزدهم می‌گذشت، دولتی که به ریاست شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و با شعار «دولت مردمی، ایران قوی» کار خود را آغاز کرده و به گفته بسیاری از کارشناسان و ناظران، در تاریخ دولت‌های پس از انقلاب، هیچ دولتی به‌اندازه دولت سیزدهم و آیت‌الله رئیسی میراث‌دار مشکلات، ضعف‌ها و کاستی‌های برجای‌مانده از دولت پیش از خود نبوده است.

با این حال اما شهید آیت الله رئیسی بدون لحظه‌ای درنگ و از همان روز نخست آستین همت را بالازده و با تلاش مجدانه، مجاهدانه و شبانه‌روزی، یک به یک در پی باز کردن گره‌های کور مدیریتی گذشته و سامان دادن به اوضاع آشفته کشور برآمده است.

سید محرومان لقب داشت، به جای مدیریت امور کشور و دولت صرفاً از دفتر رئیس‌جمهور و یا به واسطه نظام اداری، در جای جای ایران اسلامی حاضر شده و این حضور و بررسی از نزدیک مسائل را مبنای اصلی تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری برای ایران و مردم قدرشناس آن تعریف کرده است.

در همین راستا زدودن محرومیت و فقر از استان‌های کم برخوردار و محروم از ابتدا جزو اولویت‌های اصلی دولت مردمی سیزدهم بوده و شهید آیت‌الله رئیسی نگاه دولت خود را به رفع مشکلات این مناطق بویژه سیستان و بلوچستان معطوف کرده و با برنامه‌ریزی و حساسیت‌های بیشتر به اجرای طرح‌های مختلف بزرگ و کوچک پرداخته است، به نحوی که استانی را که بیش از ۹۰ درصد روستاهای آن فاقد زیرساخت‌های لازم بود، پس از حدود 2 سال به کارگاه بزرگ سازندگی تبدیل کرده و در هر گوشه‌ای از آن طرح‌ها و پروژه‌های زیربنایی به اجرا در آمده که بخشی از دستاوردهای کار جهادی دولت تنها در یک سفر یک روزه ایشان به جنوب این استان به ثمر نشست.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha