استاندار خراسان شمالی: بخش خصوصی باید در پی سرمایه‌گذار خارجی باشد

بجنورد- ایرنا- استاندار خراسان شمالی گفت: میزان سرمایه‌گذاری خارجی در این استان ۸۶۳ هزار نفر صفر است و به همین علت باید بخش خصوصی در پی جذب سرمایه‌گذار خارجی باشد.

محمدعلی شجاعی روز یکشنبه در نشست گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان اظهار داشت: توسعه استان در گرو فکر و اندیشه بزرگ و همچنین پشتکار است، بخش خصوصی باید در استان فعال تر عمل کند.

وی از عملکرد ضعیف بخش خصوصی در نشست های گفت و گوی دولت و بخش خصوصی انتقاد کرد و اظهار داشت: این نشست ها هم اکنون به گفت و گو بخش دولتی و دولتی تبدیل شده، مدیران دولتی برای رفع مشکلات بخش خصوصی وقت می گذارند در جلسه حضور می یابند اما از نماینده بخش خصوصی خبری نیست.

وی افزود: افرادی که از بخش خصوصی در اتاق بازرگانی جایگاه دارند و به عنوان نماینده و عضو اتاق هستند باید در جلسه ها شرکت و نسبت به رفع مشکلات بخش خصوصی تلاش کنند.

وی با بیان اینکه هیات نمایندگان باید فعال تر عمل کنند افزود: رییس کمیسون های مختلف باید به تکلیف خود که همان رسیدگی به رفع مشکلات است عمل کنند اما حتی در جلسه های مرتبط حضور پیدا نمی کنند.

شجاعی با بیان اینکه تجارت مرز نمی شناسد و برای گسترش فعالیت های فرامرزی باید ببینیم در کدام کشورها موضوعات صادرات و واردات آسان و روان است گفت: افغانستان و عراق بازار های هدف صادراتی این استان هستند اما باید بازارهای بیشتری فراهم کنیم.

استاندار خراسان شمالی اظهار داشت: علاوه بر حفظ بازارهای قبلی خارجی باید به دنبال ایجاد بازارهای جدید باشیم،   هم مرز بودن استان با کشور ترکمنستان به معنای عدم ایجاد مراودات تجاری با دیگر کشورها نیست.

وی از نبود آمار منسجم از میزان صادرات کالاهای این استان که در سایر استان ها انجام می شود انتقاد کرد و افزود: دستگاه های مسوول و مربوط کنار هم بنشینند و این آمار را احصا کنند تا برنامه ریزی برای بخش صادرات استان داشته باشیم.

وی از واحدهای تولیدی و کارخانه ها نیز خواست تا در تامین منابع مالی تنوع ایجاد کنند و اظهار داشت: بورس و فرابورس ظرفیت های بسیار مناسبی هستند که حتی تولید کننده ها را از مشکلات وام نجات می دهد.

شجاعی از دستگاه های استان خواست تا در این زمینه بیشتر فعالیت کنند و افزود: در این راستا زمینه را برای وارد شدن شرکت ها و واحد های تولیدی به فرا بروس را فراهم کنید تا به نوعی نهادینه سازی و فرهنگ سازی شود.

استاندار خراسان شمالی در بخش دیگری از سخنانش خواستار ارائه آمار میزان مطالبات تمامی پیمانکاران استان از تمامی دستگاه ها شد و اظهار داشت: دستگاه ها باید میزان بدهی پیمانکاران را در سامانه ثبت کنند تا نسبت به تهاتر اقدام شود.

شجاعی در بخش دیگری از سخنانش از مسوولان دستگاه های اجرایی خواست تا در خرید کالاهای مورد نیاز برای دستگاه مربوط خود دقت کنند و گفت: در معاملات کوچک و متوسط باید از کالاهای داخل استان خرید شود و تلاش کنید تا در معاملات بزرگ نیز ملاک کالاهای استان باشد.

۱۶ واحد در حال تعطیل و راکد به چرخه تولید بازگشتند

رییس‌کل دادگستری خراسان شمالی گفت: ۱۶ واحد که در حال تعطیل شدن بودند یا اینکه تعطیل شده بوند به چرخه تولید بازگشتند که از بیکاری ۲۳۴ نفر جلوگیری شد.

حجت الاسلام اسدالله جعفری با اشاره به مصوبات ستاد اقتصاد مقاومتی استان اظهار داشت: هیچ واحد تولیدی حتی اگر معوقات بانکی داشته باشد نباید از چرخه اقتصادی خارج شود.

وی افزود: از مجموع این واحد ها ۱۰ واحد تولیدی در حال تعطیلی بودند که با تلاش های انجام شده از تعطیل شدن آنها جلوگیری شد و همچنین در سال های گذشته ۶ واحد به دلایل مشکلات مختلف تعطیل شدند که بار دیگر این واحد ها را به چرخه تولید برگردانده شدند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان شمالی گفت: در سال گذشته ۴۵ نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید برگزار که منجر به تشکیل۲۰۳ پرونده شد.

محمود قنبری تعداد مصوبه های این نشست ها ۲۵۷ مورد عنوان کرد و اظهار داشت: از مجموع این میزان ۱۸۵ مصوبه اجرایی شده و ۳۹ مصوبه نیز در دست اجرا است.

وی افزود: از مجموع تمامی مصوبه ها تنها ۳۳ مصوبه اجرایی نشده است که در ۳۰ مصوبه، سرمایه گذاران کوتاهی کرده اند اما در ۲ مورد مربوط به کسب مجوز ها دستگاه های اجرایی مقصر بوده اند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha