۲۹ خرداد ۱۳۹۹، ۱۶:۲۹
کد خبر: 83825822
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مدیر زراعت یزد: تولید محصول کلزا در استان ۲۰ درصد کاهش یافت

یزد - ایرنا - مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی یزد گفت: تولید محصول کلزا به دلیل توفان و سرمازدگی ۲۰ درصد نسبت به سال ۱۳۹۸ کاهش دارد.

محمدعلی حاتمی زاده عصر پنجشنبه درحاشیه بازدید از برداشت محصول کلزا و گندم در ابرکوه به خبرنگار ایرنا  افزود: در سطح ۷۲ هکتار چهار میلیارد ریال خسارت به کشاورزان وارد شده است.

وی اظهارکرد: برداشت دانه روغنی گیاه کلزا از سطح ۳۶۰ هکتار مزارع استان آغاز شد و پیش بینی می شود با عملکرد متوسط ۱۰ تن در هرهکتار ۳۶۰ تن محصول امسال برداشت شود.

حاتمی زاده با اشاره به افزایش ۳۵ درصد بهای خرید تضمینی این محصول نسبت به سال گذشته ادامه داد: نرخ خرید کلزا سال گذشته به ازای هر کیلوگرم ۳۴ هزار و ۳۹۸ریال بود که این رقم برای امسال  به ۴۶ هزار و ۶۰۲ ریال افزایش یافت.

وی خاطرنشان کرد: در اجرای تحقق اقتصاد مقاومتی و طرح ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی توسعه کشت این گیاه به خاطر تولید مواد اولیه روغن خوراکی از جمله برنامه های راهبردی است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی یزد ، یادآور شد: توسعه کاشت این محصول با همت کشاورزان هرساله رشد چشمگیری با استفاده از روش آبیاری تیپ (نواری) دارد.

حاتمی زاده بابیان اینکه توسعه کشت این گیاه بیشتر در شهرستان های خاتم، ابرکوه و بهاباد رایج است، افزود: در زمینه کاشت این محصول ۵۲۰ کشاورز منطقه مشارکت و فعالیت دارند.

این مسوول اضافه کرد: دانه روغنی کلزا حاوی ۴۵ تا ۴۸ درصد روغن است و به دلیل ترکیب مناسب اسیدهای چرب غیر اشباع و درصد پایین اسیدهای چرب همانند زیتون ، جزو با کیفیت ترین روغن های خوراکی است و نقش مهمی در بهبود تغذیه و سلامت انسان دارد.

 در استان یزد ۱۱۴ هزار هکتار اراضی شامل ۳۳ هزار و ۱۵۱ هکتار ( ۲۹ درصد) زراعی و ۸۱ هزار و ۱۶۴ هکتار   (۷۱درصد) باغی و هزار و ۸۰۰ هکتار گلخانه‌ای به کاشت محصولات اختصاص دارد.

جمعیت بهره بردار بخش کشاورزی استان یزد حدود ۷۰ هزار خانوار است.                                             

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha