دانشگاه علوم‌پزشکی ایران برای پساکرونا آماده می‌شود

تهران- ایرنا- رییس دانشگاه علوم‌پزشکی ایران از بازنگری برنامه های این دانشگاه برای دوران پساکرونا و برنامه‌ریزی جامع پزشکی عمومی در زمان بحران کرونا خبر داد.

جلیل کوهپایه زاده روز یکشنبه در جلسه تبیین ساماندهی و روابط بین‌ سازمانی گفت: برنامه های دانشگاه برای دوران پس از کرونا باید مورد بازنگری قرار گیرد.
وی اظهار داشت: بسیاری از فعالیت ها و برنامه های دانشگاه برای ارائه خدمت به مردم در دوران پسا کرونا باید مورد بازنگری قرارگیرد و مروری مجدد بر اقداماتی که در این مدت انجام شده، داشته باشیم تا به مدیریت بحران درآینده کمک شود.
رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران به  شیوع ویروس کرونا اشاره و تاکیدکرد: یک مدیریت واحد جهت کنترل بحران در سطح تهران با فرماندهی دکتر زالی ایجاد شد.
کوهپایه زاده افزود: آنچه مهم است اینکه کدام معاون و بخش آمادگی را دارد تا درچنین شرایط خاص بتواند پاسخ بهتری به سیستم بدهد که با انتخاب خوب و برنامه ریزی در ستاد کلانشهر سطح تهران، هماهنگی ها  وهمکاری‌های درون و بیرون بخشی  به صورت بهتر انجام شد.
وی تاکید کرد: این تجربیات موفق کمک می نماید تا در ستاد هدایت وستاد بحران تهران بر اقدامات پیشگیرانه تمرکز نماییم و قبل از وقوع بحران به آن توجه کنیم.
رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران با یادآوری تجربه نسبتا خوب بسیجی گونه، تلاشگرانه و شبانه روزی مدیران در این شرایط، تصریح کرد: با یک بازنگری بهتر بتوانیم به نوع دیگری اقدامات را سازماندهی کنیم ؛ ما الان در مجموعه دانشگاه، معاونت درمان و زیرمجموعه‌های مدیریت بحران را داریم، معاونت بهداشت و زیرمجموعه بحران را داریم، پدافند غیرعامل را داریم، بسیج جامعه پزشکی به عنوان بسیاری از تکالیف ذاتی خودش در بحران‌ها داریم، خوب اگر یک متغیر دیگر به نام رشته تخصصی حوادث و بلایا اضافه کنیم باید مشخص شود نقش آنها در این قضیه چگونه است.
کوهپایه زاده تصریح کرد: باکمک بسیج جامعه پزشکی و در یک حرکت خودجوش ستاد بحران تشکیل شد و یک تجربه به نظرموفقی به دست آمد که می توان از این تجارب برای موج های بعدی بیماری و حوادث پیش رو استفاده کنیم  و با هم اندیشی، تضارب آرا و ارائه آموزش های لازم بهتر از قبل اقدام نماییم، به هر حال یک تهدید را به عنوان فرصت در نظر بگیریم و بتوانیم از این فرصت خوب استفاده کنیم.  

وی افزود: ما از این فرصت در کنار هم بودن بهتر استفاده کنیم و  با بهره گیری از تجربیات ملی بتوانیم سریعتر به نتایج بهتری برسیم.

برنامه ریزی جامع پزشکی عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران در زمان بحران کرونا

همچنین معاون آموزش پزشکی عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران گزارشی از برنامه ها و اقدامات این حوزه در زمان بحران کرونا ارایه کرد. سمیرا وزیری گفت: با شیوع ویروس کرونا در اسفند ماه و با توجه به تعطیلی بخش های کارآموزی و کلاس های دانشکده پزشکی نیاز به یک برنامه ریزی آنی و دقیق برای دانشجویان که کمترین آسیب را ببینند احساس شد.
وی اظهار داشت: حدود ۲ هزار تا دانشجو دردانشگاه علوم پزشکی ایران حضور دارند که از این تعداد ۷۰۰ تا کارآموز، ۶۵۰ علوم‌ پایه، ۲۶۰ تا مقدمات بالینی و ۴۶۰ تا هم در مقطع کارورزی هستند.
وی گفت: برای نیم سال دوم تحصیلی ۹۸ با چالش های زیادی روبرو بودیم، برای مثال؛  ترس کارورزان برای حضور در بیمارستان بود که ما با هماهنگی انجام شده و با رعایت حفاظت پزشکی سعی کردیم از آنها مراقبت نماییم تا فقط در کشیک ها حضور یابند و در خط مقدم نباشند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: همچنین یکی دیگر از مشکلات ما تعطیلی کلاس‌های تئوری، عملی، آزمایشگاه و کارآموزی تا یک زمان نامعلوم بود و با توجه به مقتضیات خاص و غیرهمسان بودن بیمارستان های تحت پوشش، نیازبه یک برنامه جامع بود به طوری که دو تا از امتحانات بخش پزشکی عمومی؛ امتحان پیش ورزی و امتحان علوم پایه که باید در اسفند ماه برگزار می شد و نمره آن مبنا برای مقاطع بعدی است، لذا برای دانشجویان کارورزی و کارآموزی انتخاب لاین به صورت مجازی و بر اساس معدل موجود صورت گرفت.
وزیری تصریح کرد: برای ارائه آموزش مجازی باید زیرساخت لازم فراهم می شد و ما در کمتر از ۲۰ روز این بستر را آماده کردیم و حدود ۲۶۷ استاد و ۱۱۸۲ دانشجوی کارآموز و کارورز را به سامانه معرفی نمودیم تا آنها فارغ از لاین بتوانند به تمام مطالب آموزشی مورد نیاز دسترسی داشته باشند.
وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر در خصوص درخواست دانشجویان جدیدالورود برای کارورزی در مناطق کم خطر، سعی کردیم با هماهنگی صورت گرفته با معاون آموزشی و رعایت پروتکل های بهداشتی، وسایل حفاظت فردی رادر اختیار آنها قرار دهیم. همچنین برای کارورزانی که مراکز پر خطر را انتخاب کرده بودند یک امتیاز تشویقی در نظر گرفتیم که آنها به احتمال معدل پایین هم حق انتخاب بالاتری برای لاین های کارورزی داشته باشند و مشکل محدودیت تردد دانشجویان شهرستانی برای شروع کار با ارائه معرفی نامه برطرف شد.
معاون آموزش پزشکی عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: برای افرادی هم که  تمایل داشتند در بخش کرونا فعالیت کنند با هماهنگی آنها را به بخش عفونی بیمارستان فیروزآبادی که با کمبود نیرو مواجه بود، معرفی کردیم.
 وزیری اظهار داشت: با توجه به تعطیلات ناخواسته و بلاتکلیفی وضعیت عادی، تماس ها و مکاتبات متعددی با مدیران گروه ومعاونین آموزشی بیمارستان ها انجام گرفت وبر ارائه دروس تئوری به صورت آموزش مجازی تاکید شد.
وی تصریح کرد کرد: یکی دیگر از کارهای خیلی مهم ما این بود که با مصوبه شورای آموزشی دانشگاه برای حداقل آسیب به بخشها، درصد دروس مجازی را افزایش دادیم وکار آموزی بخش های رادیولوژی، بیهوشی، پزشکی اجتماعی و طب اورژانس به صورت مجازی ارائه  و مطالب آموزشی هم بارگذاری شد.  
معاون آموزش پزشکی عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران به دریافت بازخوردمحتوای آموزشی بارگذاری شده ازسوی دانشجویان اشاره کرد و اظهار داشت: از دیگر چالش ها می توان چالش سامانه مجازی (LMS)، بازگشت به کار کارورزان ارائه نمرات دانشجویان در سامانه، وضعیت فضای فیزیکی خوابگاه ها و برگزاری آزمون ها را نام برد.
وزیری گفت: برای ۷۲۳ کارآموز بر اساس نمرات یک برنامه‌ریزی دقیق و مناسب انجام شد، بدون اینکه تداخلی در کار بخش ها ایجاد شود، در واقع راهکارهایی را که برای حل مشکلات انجام دادیم؛ به صورت شروع کار قدم به قدم بود و ابتدا برای کارورزها و سپس برای کارآموزان برنامه‌ریزی کردیم.
همچنین در نظر داریم برای مقاطع علوم پایه و مقدمات بالینی در تاریخ ۲۴ خرداد ماه نشستی با حضورنمایندگان و مدیران گروه جهت برنامه ریزی مناسب برگزار کنیم.

برگزاری آزمون  های علوم پزشکی ایران به صورت مجازی 
وی با بیان این نکته که با همکاری تیم مدیریت دانشکده و دانشگاه توانستیم بهترین نتیجه را تاکنون کسب کنیم، اعلام کرد: دغدغه اصلی ما برگزاری آزمونها با رعایت فاصله گذاری اجتماعی است؛ تمام تلاش ما این است تا آزمون ها را به صورت مجازی برگزار کرده و برای دروس آزمایشگاهی و عملی یک برنامه ریزی در دست اقدام است تا دانشجویان این دوره را به صورت فشرده بگذرانند.
وی از راه اندازی سایت کامپیوتر دانشکده پزشکی در اواخر خرداد ماه جهت برگزاری آزمون ها به صورت مجازی خبر داد و افزود: آزمون صلاحیت بالینی برای اولین بار در دوران پس از کرونا، مورخ ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ با رعایت تمام موازین بهداشتی و با حضور داوطلبان و اساتید برگزار شد تا مشکلی برای فارغ التحصیلی دانشجویان بوجود نیاید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha