بازیگران عرصه سیاست در کارزار انتخابات ۱۴۰۰

تهران- ایرنا- هنوز خبر رسمی و متقنی از اینکه چه فرد یا افرادی می‌خواهند در کارزار انتخاباتی ۱۴۰۰ نقش‌آفرینی کنند در دست نیست و شاید اگر شیوع ویروس کووید۱۹ و مسائل و مصایب ناشی از آن، نبود، امروز فضای سیاسی نیز رونق بیشتری داشت و به تبع آن، گزینه‌های انتخاباتی بیشتری مطرح می‌شدند.

با توجه به شرایطی که امروز در عرصه سیاسی شاهد آن هستیم و مشکلاتی که از هر سو گریبانگیر کشور شده است، پیش‌بینی در خصوص روند انتخابات ۱۴۰۰ و گزینه‌هایی که در آن زمان مطرح می‌شوند کمی سخت است با این وجود به‌نظر می‌رسد، فعالیت‌های انتخاباتی هر ۲ جناح در این راستا شروع شده است و گمانه‌زنی‌هایی در خصوص فعالیت ها وجود دارد. در این خصوص به منظور بازتاب دیدگاه‌ها و نظرات منعکس شده در رسانه‌های گروهی در این مجمل، مطالب مربوط به انتخابات ریاست جمهوری به صورت گزیده‌وار انتخاب و گردآوری شده است.

رسانه‌های اصلاح‌طلب

فعالیت‌های انتخاباتی

روزنامه آرمان ملی در گفت و گو با سیدمحمود میرلوحی فعال سیاسی در مورد فعالیت‌های انتخاباتی زود هنگام برای انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰می آورد: اگر به انتخابات‌های گذشته نگاهی بیندازیم با توجه به ساختار سیاسی و حزبی در کشور متوجه برخی علت‌ها می‌شویم. در کشورهای دیگر معمولا دو ائتلاف یا حزب نیرومند هستند که انتخابات‌ها توسط آنها پایه‌ریزی می‌شوند به‌عنوان مثال در آمریکا گاهی اوقات از دوسال قبل رای‌گیری‌های مقدماتی شروع می‌شود و کنوانسیون‌های استان به استان صورت می‌گیرد و به نوعی فضای رقابت و انتخابات در هیچ‌زمانی به‌طور کلی تعطیل نمی‌شود اما در ایران فضا به شکلی است که شاید چون احزاب حضور ندارند این طور تلقی می‌شود که اگر بخواهند به انتخابات مشغول شوند از امور دیگر باز می‌مانند در حالی که اصلا به این شکل نیست و باید بتوانیم این نقیصه را رفع کنیم و به‌نظر می‌رسد ادامه این وضع بیش از این تکرار مکررات است. برخی از افرادی که شروع به فعالیت‌های انتخاباتی چراغ خاموش می‌کنند حزبی هستند و حتی نمی‌دانند تایید صلاحیت می‌شوند یا خیر، تقویت جایگاه احزاب در انتخابات امری ضروری است. برخی فکر می‌کنند مبحث اصلاح قانون بی‌مورد است در صورتی که اگر این اصلاح صورت بگیرد جایگاه احزاب در کشور تثبیت می‌شود و آنها می‌توانند قوی‌تر قدم بردارند و در پی آن هم تاثیرگذاری بیشتری در عرصه سیاست خواهند داشت یا حداقل فعلا باید اصلاح قانون در این موضوع در دستور کار قرار بگیرد چراکه در شرایط امروز برای برگزاری انتخابات رقابتی و پرشور نیاز جامعه است و بخشی از اعتماد افکار عمومی را به سیستم بازمی‌گرداند.

احمدی نژاد و اصلاح طلبان در انتخابات ۱۴۰۰

روزنامه اعتماد در گفت و گو با محمدصادق جوادی‌حصار روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی اصلاح‌طلب نوشت: در حقیقت اگر در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ کاندیداهای ریاست‌جمهوری موردنظر اصلاح‌طلبان امکان حضور داشته ‌باشند یا اساسا امکان نقش‌آفرینی اصلاح‌طلبان به شکل موثر وجود داشته‌ باشد، طبعتا باید کاندیدا هم معرفی کنند اما اگر این امکان فراهم نشود و نتوانند به ‌صورت موثر کاندیدا معرفی کنند، به این معنا نیست که باید عرصه کنشگری سیاسی را رها کنند؛ بلکه باید با ارایه چشم‌اندازهای مطلوب کشور و در نظر گرفتن اهمیت حوزه‌هایی چون سیاست داخلی و سیاست‌ خارجی و سیاست منطقه‌ای به گزینه مطلوب اشاره کرده و بگویند کاندیدای موردنظر و مناسب در شرایط کنونی باید چه مختصاتی داشته ‌باشد. مردم هم میان گزینه‌های موجود انتخاب می‌کنند. حتی اگر نگاه حاکمیت تغییر کرده و به این سمت برود که احمدی‌نژاد می‌تواند کاندیدا شود اما احمدی‌نژاد نمی‌تواند کاندیدای جریان اصولگرا باشد. درمورد آقای احمدی‌نژاد در متن جامعه به ‌خصوص میان اقشار آسیب‌پذیر ذهنیت به ‌شدت منفی وجود ندارد. این قشر می‌گویند او هم مثل بقیه بود اما کارهای خوبی هم انجام داده‌است اما میان اقشار فرهنگی و سیاسی و دانش‌آموخته و طبقه متوسط و بالا از مقبولیتی برخوردار نیست و به نظر من، امکان رای‌آوری‌اش حتی اگر تایید صلاحیت شود، بسیار پایین است.

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی آورد: در روزهایی که لیستی از اسامی برای حضور در گود رقابت ۱۴۰۰ ردیف می شود، نام احمدی نژاد نیز وارد لیست شده است، برخی از احتمال کاندیداتوری او روایت می کنند و برخی دیگر براین اعتقادند که او با علم به ردصلاحیت شدن وارد میدان نمی شود اما دست یک کاندیدا را خواهد گرفت و به وزارت کشور خواهد برد. احمدی نژاد کاندیدای ۱۴۰۰ می شود، این را نه فقط در حد احتمال که برخی با قطعیت و جدیت مطرح می کنند و تحلیل شان از تحرکات این روزهای احمدی نژاد و زمزمه هایی که از گوشه و کنار به ذهن شان می رسد آن است که مرد رفته از پاستور اینبار هم کاندیدای ریاست جمهوری خواهد شد. احمدی نژاد نمی آید اما کاندیدا می فرستد، این دومین سناریویی است که این روزها مطرح می شود، او سال ۹۶ هم با اینکه تصور می شد بعد از نهی رهبری از کاندیداتوری، دیگر وارد میدان نخواهد شد در اقدامی عجیب نه تنها خودش کاندیدا شد بلکه بقایی را هم همراه خود به وزارت کشور برد و هر دو کاندیدای ریاست جمهوری شدند. احمدی نژاد آنقدر هوش سیاسی دارد که بداند احتمال تایید صلاحیت شدنش از سوی شورای نگهبان یک احتمال غریب و دور است، با این وجود او برای زنده نگه داشتن خود در سیاست و رها شدن از کابوس مرگ سیاسی ناچار است خود را با جنجال و هیاهو در فضای سیاست نگه دارد.

اصلاح‌طلبان و اصولگرایان در انتخابات ۱۴۰۰

پایگاه خبری نامه نیوز در گفت و گو با عباس سلیمی نمین تحلیلگر مسائل سیاسی درباره جایگاه اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ نوشت: پایگاه رأی اصلاح‌طلبان دچار تزلزل جدی شده است؛ البته ممکن است که در انتخابات سال آینده بخشی از سبد رأی آنها احیا شود و تا حدی تغییر در وضعیت آنها نسبت به انتخابات مجلس ایجاد شود اما این تغییر در حدی نخواهد بود که یأس مردم از اصلاح‌طلبان از بین برود. آنها در سال‌های اخیر دولت و بخش زیادی از مجلس را در اختیار داشتند و در تمام این سال‌ها نتوانستند کارنامه خوبی از خود ارائه دهند.

روزنامه آرمان ملی در یادداشتی به قلم داریوش قنبری فعال سیاسی اصلاح‌طلب می نویسد: کمتر از یک سال دیگر پایان کار دولت حسن روحانی است و نوبت به انتخابات ریاست‌جمهوری می‌رسد اما چیزی که در شرایط امروز جالب توجه است تلاش و میل اصولگرایان برای پیروزی در انتخابات آتی است؛ در حالی که تا به امروز تلاش قابل‌توجهی از سوی اصلاح‌طلبان در خصوص انتخابات ۱۴۰۰ صورت نگرفته است و برنامه‌ای را هم اعلام نکرده‌اند. در خصوص اصلاح‌طلبان امروز شاهد سکوت این جریان فکری هستیم، علاوه براین در کشور ما ثابت شده است نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از رفتار انتخاباتی مردم و جریان‌ها داشت و فقط در ماه‌های پایانی متغیرهای اصلی مشخص می‌شوند. انتظار می‌رود که اصلاحات به عنوان یک جریان سیاسی برای انتخابات ۱۴۰۰ کاندیدا داشته باشد و فکر می‌کنم این موضوع محقق خواهد شد و اصلاح‌طلبان حتماً کاندیدا معرفی خواهند کرد. نحوه عملکرد اصلاح‌طلبان تا حدی به امکان حضور و مشارکت این جریان سیاسی در عرصه رقابت‌ها بستگی دارد.

پایگاه خبری نامه نیوز در گفت و گو با مصطفی هاشمی طبا می آورد: عملکرد مجلس یازدهم در سال نخست خیلی مهم است. مردم این موضوع را رصد می کنند بنابراین نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ بستگی به خروجی سال نخست مجلس دارد. معتقدم در مدت یک سال آینده خیلی تغییر و تحولات رخ خواهد داد. هیچ جناحی از پیش بازنده نیست. همه باید فوتبال را بازی کنند، یک مرتبه شاید یک تیم ضعیف برنده شد. کسی نمی تواند از حالا نتیجه انتخابات سال آینده را پیش بینی کند.

لاریجانی و مطهری در انتخابات ۱۴۰۰

خبرگزاری ایلنا در گفت و گو با محمدصادق جوادی حصارعضو شورای مرکزی حزب اعتمادملی در خصوص مطرح شدن احتمال حمایت از افرادی مانند علی لاریجانی و یا علی مطهری در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ از سوی اصلاح‌طلبان، نوشت: من قبلا هم اعلام کردم که آقای لاریجانی اصلا چه زمانی اصلاح‌طلب بود که ما بخواهیم بگوییم از ایشان حمایت می‌کنیم. متاسفم که بگویم گاهی اوقات دوستان ما در عالم سیاست دچار یک‌سری خوش‌بینی‌ها و وادادگی‌هایی می‌شوند که به هیچ روی معنا ندارد، درخصوص آقای لاریجانی من فکر نمی‌کنم که در شرایط کنونی بتوانیم اردوگاه اصلاح‌طلبان را متقاعد کنیم که پشت سر فردی مانند ایشان بایستد.

رسانه‌های اصولگرا

نوبخت و انتخابات ۱۴۰۰

خبرگزاری تسنیم در گزارشی آورد: رئیس سازمان برنامه و بودجه در توئیتی نوشت: عده‌ای سفرهای استانی‌ام را مبنای گمانه‌زنی درباره حضورم در انتخابات۱۴۰۰ قرار داده‌اند. ضمن رد آن، یادآور می‌شوم در ٧ سال گذشته مستمراً سفر استانی داشته‌ام. پس انگیزه انتخاباتی بی‌اساس است. محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در تویئتی به شرح زیر به برخی گمانه‌زنی ها درباره انگیزه انتخاباتی سفرهای اخیرش پاسخ داد: عده‌ای سفرهای استانی‌ام را مبنای گمانه‌زنی درباره حضورم در انتخابات۱۴۰۰ قرار داده‌اند. ضمن رد آن، یادآور می‌شوم در ٧ سال گذشته مستمراً سفر استانی داشته‌ام. پس انگیزه انتخاباتی بی‌اساس است. انس و الفت با مردم که همواره مورد تاکید امام و رهبری بوده بااین گمانه‌های بی‌مبنا کم‌اثر نمی‌شود.

آیت الله رئیسی و انتخابات ۱۴۰۰

خبرگزاری مهر در گفت و گو با احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی می نویسد: من فکر می‌کنم برای ۱۴۰۰ اگر یک شخصیتی که بالاخره در تراز رئیس دولت جمهوری اسلامی و تراز انقلاب اسلامی باشد بیاید، نیروهای انقلاب دور او جمع می‌شوند. من فکر می‌کنم اگر آقای رئیسی بیاید همه مشکلات حل می‌شود. من فکر می‌کنم آقای رئیسی می‌تواند افرادی را در قوه معرفی کند.

اصلاح طلبان و انتخابات ۱۴۰۰

روزنامه فرهیختگان در گفت و گو با غلامرضا ظریفیان، معاون وزیر علوم دولت اصلاحات و عضو انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها نوشت: تصمیم اصلاح‌طلبان برای ۱۴۰۰ به متغیرهای زیادی بستگی دارد. بخش زیادی از این متغیرها درونی و بخشی نیز بیرونی است. باید دید در چند ماه باقی‌مانده این متغیرها شرایط را چطور شکل می‌دهند. اکنون مسجل است که هم سرمایه اجتماعی اصولگرایان و هم سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان به‌شدت آسیب‌دیده است. طبیعتا بازسازی این سرمایه اجتماعی کار سختی است. این موضوع البته غیرممکن نیست، به همین دلیل می‌گویم اصلاح‌طلبی باید بازسازی خود را در دستور کار قرار دهد. قطعا عوامل بیرونی در برخی از این ناکارآمدی‌ها موثر بوده است، ولی درصورت عدم اقدام به بازنگری در عملکرد گذشته، هرنوع رویکردی در انتخابات ۱۴۰۰ چه حداکثری و چه حداقلی، چون معطوف به مساله اصلی خود (تجربیات پیشین) نیست، موفق نخواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha