مشاور حامدکرزای: جنگ نرم کنونی در افغانستان زمینه سازی برای جنگ گرم است

مشهد- ایرنا- مشاور رییس جمهوری سابق افغانستان گفت: جنگ نرم رسانه‌ای که از مدتها قبل در این کشور در مقابله با جمهوری اسلامی ایران و بر اساس استراتژی ایران هراسی آغاز شده زمینه سازی و مقدمه‌ای برای وقوع یک جنگ گرم در افغانستان است.

محمد هاشم عصمت الهی روز پنجشنبه در نشست خبری با موضوع "جان باختن سه مهاجر افغانستانی در استان یزد" افزود: مصداق جنگ نرم یاد شده پوشش پرحجم خبری جان باختن سه مهاجر در استان یزد در رسانه‌هایی همچون بی.بی. سی و وی.او.ای و رسانه های افغانستانی وابسته به آمریکا و انگلیس و اشتراک گذاری مطالب مربوط به این موضوع در شبکه های اجتماعی فیسبوک و یوتیوب است.

وی ادامه داد: برخورد رسانه‌ها با این نوع وقایع به سه شکل انجام شد که دسته اول از سوی رسانه های معاند و دین ستیز و با نگاه خصمانه انجام گردید و دسته دوم رسانه‌ها نیز تحت تاثیر فضای ایجاد شده توسط گروه نخست قرار گرفته و همراه با رسانه های غربی به موضوع دامن زدند تاحدی که تعداد اندکی از نمایندگان مجلس نیز به این تبلیغات پیوستند.

این دانش آموخته دکتری ارتباطات گفت: برخلاف این دو، گروه سوم به بررسی و نقد بیطرفانه موضوع پرداختند، سایر رسانه ها به شیوه ژورنالیسم زرد و بر خلاف اصول اخلاقی روزنامه نگاری عمل نموده و فقط به تحریک عواطف مردم پرداختند، در این روش تحقیر و توهین به جامعه هدف امری حتمی است و  فقط با انعکاس گوشه ای از ماجرای فوت سه شهروند افغانستان، به تحلیل واقعه پرداخته و احساسات جامعه را هدف قرار دادند.

وی افزود: در این جنگ نرم، رسانه های همسو با غرب، از آمریکا تصویری دلربا و همسو با انسانیت ارائه داده اما از ایران تصویر کریه و زشت ارائه می‌دهند.

عصمت‌الهی ادامه داد: ایران به عنوان تنها کشور مخالف با سیاست‌های آمریکا در منطقه بر سر راه اجرای برنامه های این کشور قرار داشته لذا هدف حملات این جنگ نرم قرار دارد، ایران مخالف حضور نیروهای آمریکا در منطقه و روی کار آمدن مجدد طالبان در افغانستان است اما در مقابل آمریکا از مدتها قبل از طریق زلمای خلیل زاد در پروسه مذاکره با طالبان در پی وارد کردن این گروه در ساختار سیاسی قدرت در افغانستان است.

وی گفت: در ادامه این روند، طرح آزادی پنج هزار زندانی طالبان در افغانستان مطرح گردید، همچنین ۱۰ میلیارد دلار از دارایی های این گروه در کشور سوئیس آزاد شد و از طرف دیگر شاهد رژه نیروهای طالبان در جنوب و جریان حقانی در شرق افغانستان با تجهیزات نظامی و پوشیدن جلیقه‌های انتحاری هستیم.

مشاور حامد کرزای رییس جمهوری سابق افغانستان افزود: با تداوم جنگ رسانه ای یاد شده با ایران به عنوان مهمترین مخالفان طالبان و آمریکا در افغانستان و وارد شدن طالبان به عرصه سیاسی حادثه ای خطرناک در دستور قرار دارد که در مدت ۴۰ سال گذشته وجود نداشته است.

دولت افغانستان مرزهای خود را رها کرده است

وی به حادثه فوت شهروندان افغانستان اشاره کرد و ادامه داد: در بررسی بی‌طرفانه این حادثه باید متذکر شد دولت افغانستان از ورود مهاجرین به ایران جلوگیری نمی‌کند این در حالی است که ایران در قرنطینه کامل کرونا است و حتی نماز جمعه و حرم مطهر رضوی در مشهد به این دلیل تعطیل شده که برای ایران بسیار با اهمیت است، در این شرایط  دولت افغانستان مرزهای خود با ایران را رها کرده است.

عصمت الهی گفت: سرباز ایرانی در مواجهه با خودرو حامل اتباع افغانستانی نمی‌داند حاملان چه کسانی هستند آیا داعش یا طالبان هستند یا قاچاقچی مواد مخدر، لذا به وظیفه خود عمل می‌کند و از طرف دیگر خودرو یاد شده بعد از هشت کیلومتر به یک دکل برخورد کرده و آتش می‌گیرد.

وی افزود: اگر وعده‌های انتخاباتی اشرف غنی مبنی بر ایجاد یک میلیون شغل محقق می‌شد مردم مجبور به ترک کشور و عبور غیرقانونی از مرزهای ایران نمی شدند که البته هدف از این عبور گاهی گذر از خاک ایران و رسیدن به کشورهای اروپایی است.

مشاور رییس جمهور سابق افغانستان ادامه داد: البته از مقامات ایرانی می خواهیم بیطرفانه به بررسی موضوع پرداخته و با مسببان و خاطیان احتمالی این ماجرا برخورد نمایند.  

وی گفت: امروز نسل سوم مهاجران افغانستانی در ایران در کنار فرزندان ایرانیان به مدرسه و دانشگاه رفته و تربیت یکسانی یافته اند و اقدامات در جهت زدودن پیوند مستحکم دو ملت که از زمان دوره جهاد و مقابله با شوروی آغاز شده را محکوم می‌کنیم.

عصمت الهی افزود: از طرفی از مقامات دولت جمهوری اسلامی ایران می خواهیم زمینه تسهیل صدور روادید به اتباع افغانستان را  فراهم نمایند تا از بروز مجدد حوادثی مانند آنچه در رودخانه مرزی هریرود، استان یزد و نقطه مرزی ذوالفقار روی داد جلوگیری شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha