۲۱ خرداد ۱۳۹۹، ۱۷:۰۴
کد خبر: 83817015
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

آغاز به کار «حافظه جهانی یونسکو» در همدان

۲۱ خرداد ۱۳۹۹، ۱۷:۰۴
کد خبر: 83817015
آغاز به کار «حافظه جهانی یونسکو» در همدان

همدان- ایرنا- مدیرکل اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور از تشکیل کارگروه حافظه جهانی یونسکو در همدان خبر داد و گفت: حفاظت و نگهداری استاندارد میراث مستند و شناسایی و معرفی منابع باارزش برای ثبت در فهرست ملی، منطقه‌ای و جهانی مهمترین برنامه‌های این کارگروه است.

علیرضا تکلو روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: کارگروه حافظه جهانی استان به تازگی با هدف شناسایی و معرفی آثار مکتوب و معنوی استان برای ثبت در حافظه ملی و جهانی تشکیل و فعالیت رسمی خود را آغاز کرده است.

وی افزایش آگاهی عمومی درباره اهمیت میراث مستند و ترغیب افراد برای حفاظت آنها، برنامه ریزی برای نگهداری استاندارد اسناد، تسهیل دسترسی به منابع موجود برای محققان و تاریخ پژوهان را دیگر اهداف حافظه جهانی برشمرد و افزود: فهرست برداری منابع موجود و شناسایی و حفاظت اضطراری از میراث مستند در معرض خطر و پیشنهاد منابع با ارزش برای ثبت در فهرست ملی، منطقه ای و جهانی از دیگر مسائلی است که به آن پرداخته می شود.

تکلو خاطرنشان کرد: منابع مکتوب و معنوی بسیار خوبی در همدان وجود دارد که در صورت همگرایی و همفکری متولیان امر در کارگروه حافظه جهانی استان امیدواریم به زودی شاهد ثبت آثار ارزشمند استان در حافظه ملی، منطقه ای و جهانی باشیم.

مدیرکل اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور اضافه کرد: از ۲ سال پیش برنامه های آموزشی، عمومی و تخصصی حافظه جهانی در استان برگزار شده و با حضور اعضای کمیته ملی، منابع آرشیوی و تاریخی موجود مورد بررسی و ارزشیابی قرار گرفته است.

کارگروه حافظه جهانی در همدان به صورت فصلی و به ریاست استاندار همدان با حضور اعضای حقوقی و حقیقی برگزار می شود.

یونسکو برنامه حافظه جهانی را در سال ۱۹۹۲ میلادی (۱۳۷۱ شمسی) با انگیزه آگاهی نسبت به وضعیت وخیم حفاظت از میراث مستند و ایجاد شرایط مناسب برای دسترسی به آن در قسمت های مختلف دنیا تاسیس کرد. جنگ و آشوب های اجتماعی و کمبود منابع، مشکلاتی را که قرن ها وجود داشت، بدتر کرده و مجموعه های مهمی در جهان بر اثر تاراج و پراکندگی، داد و ستد غیرقانونی، خرابی، تعیین نشدن بودجه مناسب و حفاظت نادرست دچار سرنوشت های متفاوتی شده است بنابراین یونسکو وظیفه خود دانست تا برنامه حافظه جهانی را ایجاد کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha