۷ بهمن ۱۳۹۶، ۱۶:۵۱
کد خبر: 82809985
T T
۰ نفر
ایران با 10 اثر رتبه هفتم حافظه جهانی یونسكو را به خود اختصاص داد

همدان - ایرنا - دبیر كمیته ملی حافظه جهانی با بیان اینكه ایران در حوزه ثبت آثار از كشورهای پیشگام در دنیا است گفت: ایران تاكنون 10 اثر در فهرست حافظه جهانی یونسكو به ثبت رسانده و رتبه هفتم كشورهای جهان را دارا است.

فرهاد نظری روز شنبه در نخستین كارگاه آموزشی تبیین 'حافظه جهانی' در استان همدان با بیان اینكه ایران در بین كشورهای آسیایی پس از كره و چین رتبه سوم را دارد افزود: در ایران آثار زیادی وجود دارد كه می توانند در حافظه جهانی ثبت شوند و هم اكنون 70 اثر در لیست انتظار هستند.
وی افزود: شاهنامه بایسنقری، وقف نامه ربع رشیدی، مجموعه اسناد تشكیلات اداری دوره صفویه ، التفهیم ابوریحان بیرونی، خمسه نظامی گنجوی، ذخیره خوارزمشاهی، مجموعه برگزیده نقشه های دوره قاجار ایران، كلیات سعدی، المسالك و الممالك اصطخری از این آثار هستند.
نظری خاطرنشان كرد: حافظه جهانی عنوان برنامه ای از یونسكو است كه با هدف افزایش آگاهی همگانی، حفاظت پایدار و دسترسی تمام انسانهای جهان به میراث مستند بشر، آن را طرح ریزی و برای نخستین بار در سال 1992 میلادی به جهانیان معرفی كرد.
دبیر كمیته ملی حافظه جهانی اضافه كرد:‌ در حافظه جهانی، آثاری كه دارای اصالت و معیارهای ارزشمند زمان، مكان و یا موضوع، شكل و سبك برخوردار باشند، در سه فهرست ملی، منطقه ای و جهانی به ثبت می رسند.
نظری یادآورشد: هر كشور 2 سال یكبار می تواند حداكثر 2 اثر برای ثبت در فهرست حافظه جهانی به یونسكو پیشنهاد بدهد.
وی اضافه كرد: حافظه جهانی تاكنون 348 اثر از یكصد كشور جهان را در خود جای داده است.
ایران در سال 84 پس از گذشت 14 سال از پایه گذاری حافظه جهانی به این برنامه پیوست.
7527/2087
خبرنگار: زهرا زارعی** انتشاردهنده: زهرا پیرنیا

سرخط اخبار استان‌ها