۲۰ خرداد ۱۳۹۹، ۱۲:۵۰
کد خبرنگار: 2961
کد خبر: 83815397
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۶ پیشکسوت صنایع دستی حصیربافی در بافق تجلیل شدند

۲۰ خرداد ۱۳۹۹، ۱۲:۵۰
کد خبر: 83815397
۶ پیشکسوت صنایع دستی حصیربافی در بافق تجلیل شدند

یزد - ایرنا- ۶ بانوی پیشکسوت صنایع دستی حصیربافی شهرستان بافق امروز( سه شنبه) به مناسبت ۲۰ خرداد روز جهانی صنایع دستی با حضور تعدادی از مسوولان محلی تجلیل شدند.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بافق در حاشیه مراسمی که به همین مناسبت برگزار شد، در گفت و گو با ایرنا این افراد را فاطمه کارگران، بی بی جان مهری،معصومه برزگری، فاطمه طالعی ، زری برزگری و فاطمه مرشدزاده یاد کرد که با هدایی به رسم یادبود از آن‌ها تجلیل شد.

لیلا رنجبر با بیان اینکه ۱۰ ژوئن روزجهانی صنایع دستی نامگذاری شده است، افزود:  به همین مناسبت هرسال از ۲۰ تا ۲۶ خرداد با عنوان هفته صنایع دستی برنامه های ویژه ای برای هنرمندان و صنعتگران برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: ویژه برنامه‌هایی به همین مناسبت با حضور سرپرست فرمانداری، شهردار و تنی چند از هنرمندان و مفاخر صنایع دستی شهرستان در اولین روز از هفته صنایع دستی برگزار شد و 

راهکارهای فروش محصولات حصیری، ایجاد بازارچه عرضه این محصولات، آموزش ، توانمندسازی بانوان هنرمندحصیر باف و پرداخت تسهیلات بانکی بررسی شد.

رییس اداره میراث فرهنگی بافق، برپایی «ماه بازار» صنایع دستی و هنرهای فاخر شهرستان را یادآور شد و بیان کرد:  بازارچه یاد شده تا پایان هفته جاری با مجوز مرکز بهداشت در محل دایمی  واقع در  میدان خان  دایر می‌شود.

به گفته رنجبر پته دوزی، حصیربافی، مس، مینای مس، سفال و سرامیک، چلنگری و غیره از جمله صنایع دستی بافق است که در ۱۳ غرفه بازارچه عرضه می‌شود.

وی با بیان اینکه ماه بازار صنایع دستی جای خود را به خوبی در جامعه محلی باز کرده است، افزود: ایجاد حس رقابت، تقویت روحیه خودباوری در بین بانوان هنرمند، افزایش اعتماد به نفس در هنرمندان و ایجاد زمینه مناسب برای فروش محصولات صنایع دستی و معرفی آن به جامعه شهری از جمله اهداف برگزاری بازارچه یادشده است.

رنجبر تصریح کرد: علاقه مندان می‌توانند با رعایت نکات بهداشتی و استفاده از ماسک و دستکش یک بار مصرف ضمن بازدید از بازارچه یادشده، در ساعت اداری نیز رایگان از موزه وحشی بافقی بازدید کنند.

وی افزود:  اصلی‌ترین هنر مردم بافق از گذشته تاکنون حصیربافی بوده و اقتصاد صنایع دستی این شهرستان نیز بر پایه محصولات حصیری استوار است.

به گفته وی حصیربافی از جمله هنرهای سنتی شهرستان است که  بهمن ماه سال ۹۱  در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بافق ادامه داد:  این هنر به دلیل وجود درختان خرما و نخیلات فراوان به عنوان مواد اولیه، از اعتبار و ارزش فراوانی برخوردار است و در زمره صنایع دستی پرطرفدار شهرستان به شمار می‌رود.

وی ، حصیربافی، پادری ، بادبزن، جارو بافی ،ساخت کلاه حصیری و ریسمان را از مهمترین صنایع دستی بافق معرفی کرد و افزود: مواد اولیه آن از مشتقات الیاف درخت خرما تامین می شود که در شهرستان فراوان و به راحتی قابل دسترسی است.

پنجمین ماه بازار صنایع دستی و هنرهای فاخر شهرستان بافق  ۱۲ دی ماه ۹۸ در میدان تاریخی خان این شهر برگزار شد.

بیش از یکهزار هنرمند صنایع دستی در شهرستان بافق فعالیت دارند که تاکنون ۳۰۰ تن از سوی اداره میراث فرهنگی شناسایی شدند.

۲۰  تا ۲۶ خرداد هفته صنایع دستی در کشور نامگذاری شده است.

مرکز شهرستان ۵۰ هزار نفری بافق در فاصله ۱۱۰ کیلومتری جنوب شرق شهر یزد قرار دارد.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha