۱۹ خرداد ۱۳۹۹، ۱۲:۵۶
کد خبرنگار: 2279
کد خبر: 83812489
T T
۱ نفر

رمالی چاره درد یا زخمی بر دل

۱۹ خرداد ۱۳۹۹، ۱۲:۵۶
کد خبر: 83812489
زهرا آخوندی
رمالی چاره درد یا زخمی بر دل

تهران- ایرنا- "بیا فالت بگیرم اگر راست نبود پول نده" همین یک کلمه کافی بود تا حس کنجکاوی هر شنونده  و بیننده‌ای را برای گرفتن فال و شنیدن آنچه خواهد شد و می‌شود تحریک کند.

فالگیری و رمالی، پدیده‌ای است که امروز هم علیرغم رشد و توسعه تکنولوژی و وجود افراد تحصیلکرده بی‌شمار باز هم وجود داشته و مشتریان بسیاری را برای خود به همراه دارد.

هر زمانی که از روبروی بازار قدیم تا مسیر بازار جدید را طی می‌کردم رمال‌هایی را می‌دیدم که بیشتر آنها نقاب بر چهره داشتند و نخود، رمل و اسطرلاب و دانه‌های نگینی مانند آبی رنگی مقابلشان قرار داشت.

آنها با اشاره دستانشان از رهگذران می‌خواستند تا بیایند و فال گرفته و از آنچه می‌خواهند خبردار شوند بشنوند انچه را که باب دلشان است و در انتظارش به سر می‌برند.

آنها با فاصله ۱۵۰ تا ۲۰۰ متری از یکدیگر با تعدادی بی‌شمار در طول مسیر بازار قدیم  و جدید نشسته‌اند و انگار شکار خود را هم به خوبی می‌شناسند و در تور و شکار کردن افراد هم مهارت کافی و لازم دارند.

کنجکاو می‌شوم و به سراغ یکی از آنها می‌رود و می‌پرسم قیمت فال چقدر است؟ او در جواب می‌گوید:" فقط پنج هزار تومان، کجای دنیا با این قیمت فالت را می‌گیرند. اگر هم راست نبود پول نده.

منم نشستم البته حسی به من گفت پنج تومان، دامی برای دریافت مبالغ بیشتر است بخاطر همین نمی‌دانم این حرف از کجا به ذهنم رسید و سریع گفتم من هیچ پول اضافه‌ای به تو نمی‌دهم چون اصلا ندارم که بدهم فقط همین پنج هزار تومان و او هم پذیرفت.

گفت: فالت فاله و بخت با تو یاره و علی نگهدارته. نکته جالب اینجاست چند تا جمله در مورد ویژگی‌های شخصیتی من و مشکلاتی که در محیط کارم داشتم گفت که بی‌کم و کاست همگی درست بودند.

پرسید همه را درست گفتم مگه نه؟ گفتم همه راست بود گفت حالا که راست گفتم باید ۲۵ هزار تومان دیگر هم بدهی وگرنه بدبیاری سراغت می‌آید.

در پاسخ گفتم که از اول بهت گفتم پولی ندارم و او دوباره شروع به گفتن حرف‌های تازه کرد و گفت خطر بزرگی دور و بر خانوادت بخصوص برادر بزرگت می‌پلکه اگه گوسفند نکشی همگی نابود میشید.

دیگه حوصله ماندن نداشتم و برخاستم و رفتم. اما کنجکاوی امانم نمی‌داد و اطراف بقیه فالگیرها که فال می‌گرفتند ایستادم و دیدم رفتار و گفتاری شبیه هم دارند.

نکته جالب اینجا بود که از هر قشری حتی تحصیلکرده هم سراغ این فالگیرها می‌آمدند و این را از گفت و گوی بین انها و رمال‌ها می‌فهمیدم.

فالگیری و رمالی انگار ارتباطی قوی با روانشناسی و شناخت درونی افراد دارد. همین موضوع سبب شده تا خبرنگار ایرنا به سراغ کارشناسان اجتماعی و مذهبی برود.

هر نیت و قصدی که داری بر آورده خواهد شد، چه مادی و چه معنوی. به زودی پول، ملک یا مقامی به دست می آوری. کسی قصد صدمه زدن به شما را دارد، موفق نمی شود ولی مراقب باش چون آدم حیله گری است اگر چیزی را از دست داده‌ای دوباره به دست می‌آوری اگر قصد انجام کاری داری، دودل نباش، آن کار را انجام بده چون به مقصود می‌رسی.

فال و فالگیری از دیر باز وجود داشت و حس کنجکاوانه هر فردی را تحریک می‌کند تا برای یکبار هم شده به سراغ این گونه موارد برود.

فال نخود، شمع، قهوه، ورق، تاروت، چایی و امروز هم فال های اینترنتی مخاطبان  ومشتریان زیادی را داشته و برای خود بازار گرمی می کنند.

مترو مملو از جمعیت بود و با وجود خستگی کار اما کتاب خواندن را بر هر چیزی ترجیح دادم. سرم پایین بود و غرق خواندن کتاب و ماجرای رمان شدم که یک دفعه خانمی با اشاره به من زد و کارتی را به من داد.

نگاه کرده تا ببینم کارت مربوط به چیست؟ چیزی که قابل تامل و تعجب بود متنی که داخل کارت نوشته شده است. "تمام مشکلات شما را در قهوه می بینم". فال قهوه توسط ر. م و در قسمت پایین هم شماره تماس.

برخی‌ها می‌گفتند زنگ بزنم و ببینم چی میگه و برخی هم بر بی‌اعتقادی به فال تاکید داشتند. در همین حین خانمی حدود ۴۰ ساله گفت من کاری به کسی ندارم همین الان زنگ می زنم و وقت می‌گیرم ببینم در مورد زندگی و بدبختی‌های من چی میگه. آیا بدبختی‌های من تمامی دارد یا نه؟

تماس او اشتیاق عده‌ای از مسافران مترو را برانگیخت تا آنها هم تماسی بگیرند و در مورد زندگی و مشکلاتشان بدانند.

خانمی جوان حدود ۲۵ ساله می‌گفت که چند وقت پیش فال چای و شمع گرفته و هر چه فالگیر گفته از قضا درست درآمده و طی یکسال گذشته همه وقایعی که برایش پیشگویی کرده رخ داده است.

همان لحظه خانمی مسن کنار من نشسته بود و به من کرد و گفت که اگر تو هم اعتقاد داری شماره خانمی را بهت میدم که فال شمع، قهوه، ورق و چایی را با هم می‌گیرد فقط ۴۰  هزار تومان. به نظرم مفته حتما برو خیلی راست میگه.

خبرنگار ایرنا برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص بساط فالگیری و رمالی و کسب اطلاعات از وضعیت فال و فالگیری به سراغ عده‌ای از این افراد رفت تا ببیند موضوع چیست و مراجعه‌کنندگان از چه اقشاری هستند.

خانه فالگیر در منطقه ۱۱ تهران، کوچه‌ای باریک، اولین خانه دست راست قدیمی و فرسوده که هر آن آدم تصور می کرد در حال فرو ریختن است. خانه ای سه طبقه و دو واحدی اما معلوم بود ۵۰ سال پیش ساخته شده است.

خواستم زنگ را بزنم اما خراب بود و دکمه زنگ فرو رفته. با موبایل شماره‌اش را گرفتم و زنی حدود ۶۰ سال با موهای سفید  آشفته در را برایم باز کرد.

پس از سلام و احوالپرسی مرا به خانه دعوت کرد. وارد شدم. زن به سمت آشپزخانه رفت و با لبخند گفت که می‌خواهد قهوه درست کند اول چایی می‌خواهی یا قهوه؟ در جوابش گفتم هر کدام را می‌خودت صلاح می‌دانی.

اول چایی و ورق آورد و شروع به گفتن مطالبی کرد که برایم جالب بود. بعد از فال چای، ورق‌ها را مقابل من قرار داد و گفت نیت کن و یک دسته به من بده.

خلاصه فال چای و ورق که تمام شد کاسه‌ای آب کرد و با یک شمع مقابل من نشست و شمع را روشن کرد. همینطور که شمع آب می‌شد او هم حرف‌هایی را می‌زد و حتی اسامی را به من می‌گفت که جود خارجی داشتند.

بعد از تمام شدن فال چای، ورق و شمع به سراغ فال قهوه رفت و باز هم مطالبی را که می‌گفت جالب و واقعی بودند.

از خانه فالگیر بیرون آمدم و فکرم مشغول شد که این همه اطلاعات را از کجا اورده؟ اصلا چطور حرف‌هایش به واقعیت نزدیک است.

از آنها سراغ فالگیری رفتم که می‌گفتند فال نخود می‌گیرد و فال‌هایش رد خورد ندارد.

رسیدم به کوچه تنگ و در مقابل ساختمانی فرسوده و پنج طبقه رسیدم. زنگ طبقه آخر را زدم. پیرزنی با صورت سیه چرده از پنجره نگاه کرد و پس از معرفی خودم، در را برایم باز کرد.

وارد خانه شدم با سه اتاق که فقط یک اتاق فرش داشت آن هم فرشی مندرس و داغان.

نخودها را از جیب شلوارش بیرون کشید و دو دوسته کرد یکی را سمت راست و دیگری را سمت چپ خود قرار داد.

این بار هم تقریبا بیشتر حرف‌ها درست از کار درآمد و گذشته و حال را درست بازگو و در مورد آینده هم پیشگویی‌هایی را بیان کرد.

گفتم هزینه فال چقدر می‌شود و با هزار منت که چون خانم فلانی شما را معرفی کرده ۳۰ هزار تومان وگرنه از غریبه‌ها کمتر از ۵۰ نمی‌گیرم. پول را دادم و باز به فکر فرو رفتم.

فردای آن روز هم با یکی از دوستان به سمت غرب تهران رفتیم تا رمال دیگری برایم پیشگویی کند. سوار اتوبوس شدیم و به سمت خیابانی که منزل رمال بود رفتیم.

خانه‌ای حدود ۱۵۰ متر اما اتاقی نداشت و گویی بنا را تغییر داده و یکسره هالی به شکل سالن ساخته بودند. دور تا دور سالن زنان و دختران با سن‌های مختلف نشسته بودند و از تجربیات خود و حضورشان در این مکان می‌گفتند.

یکی می‌گفت سالها مشتری این خانم است و ازش نتایج خوب و موثری گرفته و دیگری می‌گفت من بار اول است که به اینجا آمده‌ام.

از بوی سیگار فالگیر و نوچه‌هایش داشتم خفه می‌شدم یک لحظه از آمدنم پشیمان شدم اما چون برای نوشتن گزارش خبری آمده بودم چاره جز انتظار نداشتم.

برای هر سوال باید به او پول می‌دادی تا جوابت را بدهد و من هم مانند بقیه چاره‌ای از این نداشتم که برای هر سوال پولی پرداخت کنم.

البته چون اعتقادی نداشتم و فقط برای کارم آمدم بخاطر اینکه شکی به من نکنند فقط دو سوال پرسیدم. بعد از تمام شدن فال به من گفتند حتما از سفره‌ای که نان و پنیر و چایی دارد بخورم چون تبرک است.

سراغ فالگیری رفتم که ادعا می کرد می تواند اسم دشمنان و هرکس که مد نظرت باشد را بگوید و علاوه بر فالگیری اگر کسی بخواهد دعا هم می دهد.

نکته جالب این بود که با وجود ادعاهایش مبنی بر داشتن حس قوی و شناختن و دانستن همه چیز اما می گفت که صمیمی ترین دوستش به او خیانت کرده و با همسرش ازدواج می کند و همین موضوع سبب از هم پاشیدگی زندگیش می شود.

با خود گفتم اگر این رمال از احساس قوی برخوردار است و می تواند همه وقایع را پیش بینی کند زندگیش این گونه شده؟ و نکته قابل توجه و تامل اینکه برای گرفتن فال و دعا باید حتما وقت قبلی بگیری. روزهای شنبه تا چهارشنبه مخصوص خانم ها و روزهای پنجشنبه هم برای آقایان اختصاص یافته بود.

به هر حال آخرین جایی بود که فال گرفتم و قضیه رفتن پیش فالگیر و رمال را تمام کردم  تا بتوانم گزارشم را بنویسم.

ناامیدی و یاس سبب گرایش به فالگیری و رمالی

یک پژوهشگر مسائل اجتماعی به خبرنگار ایرنا گفت: گرایش به احضار ارواح و فالگیری ریشه در باورهای اعتقادی و گذشته انسان‌ها دارد.

وی خاطر نشان کرد: انسان اولیه به دلیل ناآگاهی و خبر از وقوع حوادث سراغ فالگیری و احضار ارواح می‌رفت تا از آینده خود خبری بگیرد.

امان الله قرایی مقدم افزود: هر گاه انسانی از همه دنیا مایوس و ناامید می‌شود و احساس ضعف و ناتوانی کند به سمت فالگیری و رمالی و احضار روح گرایش می‌یابد.

وی خاطر نشان کرد: افراد محروم از سواد، کم سواد، دارای فقر فرهنگی و درمانده و مستاصل از همه چیز، گرایش بیشتری در خصوص فالگیری و رمالی و احضار روح دارند.

این جامعه شناس عنوان کرد: افراد تحصیلکرده با توجه به علت‌جویی هر پدیده و پذیرش مسائل با دلیل و برهان، کمتر به سمت فال و رمالی گرایش دارند.

وی یادآور شد: در انگلستان موضوع احضار روح ریشه در مباحث اعتقادی، دینی و فرهنگی آنها داشته و در هند، چین، کره، ژاپن، غرب، آفریقا و ایران هم موضوع  گرایش به رمالی و احضار روح وجود دارد.

این پژوهشگر مسائل اجتماعی گفت: ناآگاهی انسان نسبت به آینده و کنجکاوی او در دانستن وقایع و رخدادهای آینده، افراد را به سمت فالگیری و رمالی و احضار روح سوق می‌دهد.

فالگیران روانشناس نما هستند

روانشناس و استاد دانشگاه به خبرنگار ایرنا گفت: فالگیران در واقع روانشناس نما هستند و با چندین پرسش و دریافت پاسخ به شخصیت درونی فرد پی برده و بر اساس آن فال فرد را می‌گیرند.

حسن احدی افزود: رمال و فالگیر در حقیقت با دریافت اطلاعات شخصی از افراد  بر مبنای همان اطلاعات و اسامی، مراجعین خود را فریب می‌دهند.

وی اظهار داشت: انسان چون ذاتا کنجکاو بوده و به دنبال پاسخ سوالات و نیازهای خود است به محض معرفی و آشنایی با یک رمال به او مراجعه می‌کند.

وی ادامه داد: افراد برای حل مشکلات خود به دنبال ساده‌ترین و آسان‌ترین راهکارها هستند و تصورشان این است که با مراجعه به رمال و فالگیر مشکل خود را حل می‌کنند.

این روانشناس و استاد دانشگاه اذعان داشت: برخی دیگر از افراد حتی قشر تحصیلکرده هم برای تحقق آرزوها و اهداف خود به سراغ فالگیر رفته و آنها را بهترین و موثرترین عامل در رسیدن به برنامه‌ها و کارهای آینده خود می‌دانند.

وی افزود: کمبودها و مشکلات عاطفی و اجتماعی هم از عوامل مهم و موثر در خصوص مراجعه افراد به سمت فالگیری و رمالی به شمار می‌رود.

رمالان حلال مشکلات نیستند؛ مشکل ساز هستند

معاون اجتماعی پلیس پیشگیری پایتخت در خصوص معضلات گرایش مردم به رمالی و فالگیری به خبرنگار ایرنا گفت: رمال و فالگیر نه تنها حلال مشکلات مردم نیستند بلکه برای آنها مشکلات و معضلاتی را در خانواده و خویشاوندانشان ایجاد می‌کنند.

سرگرد وحید سلطانی اظهار داشت: کار و فعالیت رمال و فالگیر با حیله و تقلب و استفاده از انواع ترفندها برای کسب درآمد و مال نامشروع است.

وی افزود: امید واهی دادن به مردم و بازگو کردن نکاتی که در واقع از خود مخاطب اطلاعات آن را به دست آورده‌اند فقط با هدف خالی کردن جیب افراد گرفتار انجام می‌شود.

معاون اجتماعی پلیس پیشگیری پایتخت اذعان داشت: فقدان یا ضعف اعتقادات و باورهای دینی و مذهبی زمینه ساز گرایش افراد به سمت و سوی رمالی و فالگیری است.

وی خاطر نشان کرد: پرونده‌های موجود نشان دهنده کلاهبرداری و استفاده از شگردهای گوناگون برای کسب درآمد بیشتر از سوی فالگیران است و مردم باید نسبت به این امور هوشیارانه عمل کنند.

سلطانی یادآور شد: برخی افراد بدون آگاهی از دعانویس، رمال و فالگیر برای حضور در منزلشان دعوت می‌کنند و همین اقدام آنها زمینه ساز بروز سرقت و جرایم اخلاقی می‌شود.

وی تاکید کرد: مردم برای حل مشکلات خود به مراکز مشاوره‌ای در کلانتری‌ها و محل‌های معتبر مراجعه کرده و از پرداخت هزینه و گرایش به فالگیری و رمالی بپرهیزند.

معاون اجتماعی پلیس پیشگیری پایتخت عنوان کرد: افرادی که محلی را برای انجام فعالیت‌های رمالی و فالگیری فراهم کرده و در این خصوص فعالیت کنند با حکم قضایی آن مکان پلمپ و فرد خاطی و کلاهبرداری دستگیر و اموالی که از طریق نامشروع به دست آورده نیز توقیف می‌شود.

وی افزود: افرادی برای کسب درآمد و تطمیع مکان‌هایی را که عمدتا در شهر تهران، محله‌های حاشیه‌ای و به دور از دید را در اختیار افراد کلاهبردار قرار می‌دهند و این افراد هم با توجه به اینکه از روی علم و آگاهی چنین اقدامی را انجام داده‌اند مجرم شناخته می‌شوند.

رمالی و فالگیری و جهل و خرافات در همه جوامع وجود داشته و هیچ جای دنیا مستثنی از این قضیه نیست. هر چه گرفتاری‌های اجتماعی و اقتصادی و معضلات در جوامع گسترش می‌یابد تعداد مراجعین به این افراد هم افزایش پیدا می‌کند.

متاسفانه علیرغم انتشار اخبار مبنی بر کلاهبرداری  و بروز معضلات خانوادگی به دلیل مراجعه افراد به رمال و فالگیر باز هم شاهد گرایش افراد جامعه به این گونه موارد هستیم.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha