۱۶ خرداد ۱۳۹۹، ۲۰:۵۴
کد خبر: 83811182
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

توافق هند و چین برای حل اختلافات از طریق مذاکرات

۱۶ خرداد ۱۳۹۹، ۲۰:۵۴
کد خبر: 83811182
توافق هند و چین برای حل اختلافات از طریق مذاکرات

دهلی نو-ایرنا- در میان مناقشه مرزی هند و چین در بخش لاداخ واقع در منطقه هیمالیا، دو کشور روز جمعه برای حل اختلافات از طریق مذاکره دوجانبه به توافق رسیدند.

به گزارش رسانه‌های هند، "نوین سریواستاوا" معاون وزیر امور خارجه هند روز جمعه با "وو جیانگائو" مدیرکل امور آسیایی وزارت خارجه چین دیدار کرد که در این جلسه دو طرف برای حل اختلافات از طریق گفت وگوی صلح آمیز به توافق رسیدند. 
وزارت امور خارجه هند در بیانیه‌ای اعلام کرد: در این دیدار که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، دو طرف همچنین روابط دوجانبه خود از جمله تحولات اخیر میان هند و چین را بررسی کردند. در این راستا، آن‌ها ضمن بررسی دستاوردهای رهبران دو کشور، تاکید کردند که در شرایط کنونی جهان، روابط با ثبات هند و چین یک امر مثبت در عرصه بین المللی خواهد بود. 
در بیانیه آمده است: هر دو طرف توافق کردند که اختلافات باید از طریق مذاکرات صلح آمیز حل شوند و هر دو کشور باید به حساسیت‌ها، نگرانی‌ها و اهداف یکدیگر توجه کرده و اجازه ندهند که این امور به اختلاف و تنش تبدیل شوند. 
وزارت امور خارجه هند همچنین اعلام کرد که هند و چین به تبادل نظر در مورد سایر مسائل از جمله بحران کرونا و سایر موضوعات مورد توافق پرداختند. 
مناقشه مرزی میان هند و چین یکی از جدی‌ترین مناقشه‌ های مرزی میان دو کشور از سال ۲۰۱۷ تاکنون است. هند و چین در سال ۲۰۱۷ میلادی در منطقه دو کلم واقع در شرق هیمالیا شاهد تنش مرزی بودند که پس از ۷۳ روز و با دخالت رهبران دو کشور حل شد. 
همچنین هند و چین در سال ۱۹۶۲ یک جنگ کوتاه بر سر اختلاف‌های مرزی داشتند. 
 ناظران نظامی معتقدند یکی از دلایل افزایش تنش‌های مرزی میان هند و چین، ساخت یک باند فرودگاه و همچنین جاده در نزدیکی مرزها با چین است. هند سعی کرده است تجهیزات و زیرساخت‌های خود در امتداد مرزهای مشترک با چین را گسترش دهد. 
 مقامات آگاه هندی اعلام کردند که با وجود مذاکرات میان مقامات نظامی دو کشور، هنوز ارتش‌های دو کشور حاضر به عقب نشینی از مواضع خود نیستند. 
دهلی نو معتقد است که نیروهای چینی به خاک هند تجاوز کرده‌اند و برای پایان تنش، باید به درون خاک چین عقب نشینی کنند. 
از سوی دیگر چین می‌خواهد هند ساخت و ساز را در تمام مناطق مورد اختلاف متوقف کند. هند و چین در مرزهای مشترک به طول بیش از ۳ هزار کیلومتر دارای اختلاف هستند و با وجود برگزاری مذاکرات مختلف مرزی، دو کشور هنوز نتوانسته‌اند این اختلافات را رفع کنند.
 

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha