۱۲ خرداد ۱۳۹۹، ۱۳:۰۰
کد خبرنگار: 1014
کد خبر: 83807063
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شناسایی نمونه های  برتر شیرین بیان با ارزش دارویی بالا

کرج - ایرنا - محققان پژوهشکده متابولیت‌های ثانویه پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی با جمع‌آوری و بررسی نمونه های مختلف گیاه شیرین بیان از ۲۱ استان کشور موفق به شناسایی جمعیت های برتر با متابولیت های دارویی و عملکرد کشت مطلوب و اقتصادی این محصول شدند.

عضو هیات علمی پژوهشکده متابولیت های ثانویه پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و مجری طرح روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران در کرج افزود: با توجه به تخریب منابع طبیعی، مشکلاتی در زمینه تأمین ریشه شیرین بیان در کشور داشتیم که طرح جمع آوری و آنالیز جمعیت های این گیاه دارویی  به منظور شناسایی ژنوتیپ های برتر و زراعی سازی آن ها از سال ۱۳۹۴ به درخواست اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان در پژوهشکده بیوتکنولوژی در دست اجرا قرار گرفت .

مرتضی ابراهیمی گفت:  در این راستا ده ها نمونه مختلف از این گیاه از ۶۰ رویشگاه طبیعی در ۲۱ استان کشور جمع آوری و نمونه های منتخب در مزارع تحقیقاتی پژوهشکده کشت شدند.

وی اظهار داشت: در ادامه پس از غربالگری و بررسی اثرات تنش های خشکی، شوری و آنالیزهای مختلف روی جمعیت های شیرین بیان از لحاظ ویژگی های فیتوشیمیایی، مولکولی و مورفولوژیک، ارقام مناسب برای فازهای بعدی طرح انتخاب شده اند.
به گفته وی جمعیت های برتر شناسایی شده پس از تکثیر جهت کشت آزمایشی در مزارع در اختیار کشاورزان علاقمند قرار می گیرد.
ابراهیمی با اشاره به تنوع بالای جمعیت های شیرین بیان کشور که از لحاظ عملکرد و میزان متابولیت های دارویی تفاوت زیادی دارند، خاطرنشان کرد: خوشبختانه با نمونه برداری وسیع و تلاش های صورت گرفته توانسته ایم جمعیت مطلوبی از گیاه شیرین بیان با متابولیت های دارویی بالا و عملکرد مقرون به صرفه را شناسایی کنیم با این حال با توجه به تنوع بسیار بالای جمعیت های شیرین بیان کشور روند نمونه برداری ها و تحقیقات پژوهشکده روی این گیاه استمرار خواهد داشت.

پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی ایران از سال ۱۳۷۹ با هدف توسعه و استفاده از فناوری‌های نوین کشاورزی به منظور حل مشکلات بخش کشاورزی، تامین امنیت غذایی کشور، ارتقای سطح سلامت غذایی جامعه، حفاظت از منابع پایه و بسترهای زیست محیطی در راستای توسعه پایدار، تولید علم و ثروت و کمک به ایجاد اشتغال مولد و خوداتکایی در محصولات کشاورزی در کرج تاسیس شده است.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha