عقربه وجودمان به کدام سمت است؟

تهران- ایرنا- استاد حوزه علمیه حضرت عبدالعظیم (ع) گفت: عقربه وجودی انسان در مساله خیر و شر باید کاملا مشخص باشد، یعنی یا به سمت اولیای الهی است و یا به سمت دشمنان خدا.

پیامبر اکرم (ص) در بیست و پنجمین روز از ماه مبارک رمضان دست به درگاه الهی برداشته و اینگونه دعا کردند: اَللّهُمَّ اجْعَلْنِی فِیهِ مُحِبّا لِأَوْلِیائِک وَ مُعَادِیا لِأَعْدَائِک مُسْتَنّا بِسُنَّةِ خَاتَمِ أَنْبِیائِک یا عَاصِمَ قُلُوبِ النَّبِیینَ. خدایا مرا در این ماه دلبسته دوستانت و دشمن دشمنانت قرار ده و آراسته به راه و روش خاتم پیامبرانت گردان، ای نگهدارنده دل های پیامبران.

حجت الاسلام حسن عامری به خبرنگار معارف ایرنا گفت: در دعاهای روزهای گذشته مفاهیمی درباره محبت اولیای الهی داشتیم و در دعای امروز نیز می گوییم اللهم اجعلنی فیه محبا لاولیائک. این روایت که انسان با کسی محشور است که او را دوست دارد، مساله ای قطعی است و لذا باید ببینیم عقربه محبت انسان به کدام سمت می چرخد و برای این که همه این درخواست ها و دعاها حاصل شود باید ولایت اولیای الهی را به دست بیاوریم.

وی افزود: علت این که رسول خدا (ص) فرمود اگر همه انسان ها حول محور ولایت حضرت علی(ع) جمع می شدند، خدا آتش را نمی آفرید، این است که محبت به امیرمومنان (ع) باید پذیرش ولایت آن حضرت را برای انسان به دنبال داشته باشد.

عامری ادامه داد: همچنین باید با دشمنان خدا دشمنی کرد. به عبارت دیگر نمی توان محبت دشمنان خدا را در دل داشته باشیم و از خدا بخواهیم که هر توفیقی به ما بدهد. عقربه وجودی انسان در خیر و شر باید کاملا مشخص باشد. هیچ کسی نمی تواند در این جهان ادعا کند که اولیای الهی را دوست دارد ولی با دشمنان خدا نیز دشمن نیست و در واقع چنین چیزی ممکن نیست.

وی افزود: سنت رسول خدا (ص) به عنوان پیامبر رحمت للعالمین این گونه بود که دوستدار اولیای الهی و دشمن دشمنان خدا بود. یعنی سنت پیامبر فقط در بعضی از مسائل عبادی و ظاهری خلاصه نمی شود و اصل سنت پیامبر بر مبنای حق و باطل مشخص می شود که پرهیز از ظلم و رفتن به سوی عدالت است و همین مسائل است که انسان را نجات می دهد و لذا آن کسی که قلب پیامبران را در مدار الهی حفظ کرد، می تواند قلب های ما را نیز در این مسیر حفظ کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha