۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۲:۵۴
کد خبرنگار: 2748
کد خبر: 83789000
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

جولان کرونا در روزهای گرم لرستان

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۲:۵۴
کد خبر: 83789000
جولان کرونا در روزهای گرم لرستان

خرم‌آباد - ایرنا - اندکی پس از ظهور کرونا در ایران فرضیه‌هایی مبنی بر تضعیف این ویروس با گرم شدن هوا ارائه و بدون هیچگونه استناد علمی دست به دست شد که نتیجه آن کم رنگ شدن فاصله‌گذاری‌های اجتماعی و شیوع مجدد کووید ۱۹ در لرستان بود.

به گزارش ایرنا، اواخر فروردین ماه که مردم پس از حدود ۲ ماه خانه نشینی تقریبی و البته رعایت دستورات پزشکی با کرونا مقابله کردند، وضعیت لرستان سفید و خیال مردم تا حدودی راحت شد، اما همزمان با فروکش شدن کرونا در استان، دستورالعمل عدم اعلام آمار روزانه بیماری در استان موجب کاهش حساسیت های مردم در این باره شد و عده بسیاری گمان کردند اکنون که خبری از آمار روزانه نیست لابد شرایط به حال عادی برگشته و می توان با ماسک و دستکش خداحافظی کرد.

برخی نیز با خوش خیالی فرضیه گرم شدن هوا و نابودی ویروس را به این مصوبه گره زدند و بدون توجه به رعایت ضوابط بهداشتی، مهمانی ها و دورهمی های خانوادگی را ازسرگرفته و کرونا را در میان شب نشینی های بهاری خود به دست فراموشی سپردند.

رفته رفته مراسم تشییع و تدفین جنبه عمومی پیدا کرد و بسیاری از خانواده ها چهلم رفتگان خود را که در اوج کرونا بدون مراسم خاکسپاری شده بودند را برگزار کردند و بار دیگر آرامستان های شهر مملو از مردم شد.

با عبور از نیمه اردیبهشت ارائه آمار مبتلایان از سر گرفته شد، آماری که این بار تفاوت فاحشی با تصورات مردم داشت و نشان داد کرونا بر خلاف باورهای ما در میان گرمای هوا ذوب نشده و این روزها حتی با قدرت بیشتری جولان می دهد.

این روزها روند صعودی شیوع کرونا در لرستان شکل گرفته و شرایط برخی شهرها همچون خرم آباد، بروجرد، دورود، ازنا و نورآباد ویژه و نزدیک به قرمز اعلام شده  و از سه شنبه هفته گذشته نیز بانکها و ادارات نورآباد تعطیل شدند.

مدارس الیگودرز، خرم آباد و دورود تا پایان ماه رمضان بازگشایی نمی شود و  ورود ارباب رجوع به ادارات مرکز استان بدون ماسک و دستکش ممنوع شده اما با وجود سیر صعودی ابتلا در  استان تاکنون  اقدام عاجلی همانند تعطیلی ادارات و بسته شدن اصناف غیرضروری صورت نگرفته است.

دیروز ۲۶ اردیبهشت نیز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی زنگ خطر کرونا در لرستان را به صدا درآورد و نسبت به احتمال افزایش کرونا در استان هشدار داد.

جهانپورسخنگوی وزارت بهداشت در ارتباط زنده با خبر سراسری گفت: در لرستان، آذربایجان شرقی و سیستان و بلوچستان هم گمان می‌رود ظرف روزهای آینده شاهد بالا رفتن موارد ابتلا باشیم که این زنگ خطر دقت و جدیدت بیشتر شهروندان این مناطق را می‌طلبد.

لرستان همچنان در وضعیت قرمز کرونا قرار دارد

استاندار لرستان می گوید: وضعیت استان از نظر شیوع کرونا همچنان قرمزاست و شهرهای خرم آباد، بروجرد، دلفان، دورود و ازنا در شرایط ویژه قرار دارند.

سید موسی خادمی افزود: متاسفانه  چند روز گذشته تعداد مبتلایان در استان افزایش یافته که یکی از دلایل این امر افزایش حجم آزمایش های تشخیص نسبت به گذشته است.

وی اظهار داشت: با توجه به افزایش تعداد آزمایشگاه ها، تشخیص افراد مبتلا بیشتر شده اما حضور مبتلایان در سطح جامعه و انتقال بیماری به دلیل عدم رعایت پروتکل های بهداشتی دلیل دوم شیوع بیماری در لرستان است.

وی با اشاره به اهمیت سلامتی افراد جامعه بر ضرورت اعمال سختگیریهای لازم تاکید کرد و گفت: با توجه به شرایط کنونی لرستان و شرایط استان‌های مجاور که روند بیماری در آنها افزایشی است به فرمانداران شهرستان‌های خرم‌آباد، بروجرد، دلفان، دورود و ازنا تاکید شده که اعلام وضعیت ویژه کنند.

استاندار لرستان خاطرنشان کرد: در این جلسه مصوباتی از جمله ممنوعیت ازدحام و تجمع در ادارات و سایر مراکز تجمعی در این شهرستان ها اعلام شده و کمیته ای برای شناسایی و برخورد با اصناف متخلفی تشکیل شده است.

خادمی اضافه کرد: با وجود بازگشایی مدارس در ۲۷ اردیبهشت اما اجباری برای دانش آموزان در کلاس های درس وجود ندارد و چنانچه دانش آموزی احساس نیاز به رفع اشکال دارد و از طریق فضای مجازی و تلویزیون مطالب آموزشی تفهیم نشده می تواند برای رفع اشکال به مدارس مراجعه کند.

استاندار لرستان در خصوص بازگشایی مساجد نیز گفت: با توجه به شرایط موجود برنامه‌ای برای بازگشایی مساجد نداریم اما برای شب های ارزشمند قدر با توجه به ضرورت در چند نقطه مشخص تصمیماتی گرفته و مراسمی در برخی نقاط فضای باز برگزار شد  اما در مجموع شهروندان مراسم را با پخش زنده و از طریق تلویزیون در خانه‌های خود دریافت کردند.

مدارس خرم آباد بازگشایی نشد/ممنوعیت ورود ارباب رجوع بدون ماسک و دستکش

فرماندار خرم آباد نیز گفت: با توجه به شدت شیوع کرونا و اعلام شرایط ویژه، ورود ارباب رجوع به تمامی ادارات شهرستان بدون ماسک و دستکش ممنوع شده است.

جعفر طولابی افزود:‌ تمامی پروتکل های بهداشتی باید توسط مراجعان و کارمندان ادارات رعایت شده و گندزدایی محیط به صورت مستمر انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه برگزاری مراسم تشییع، تدفین، چهلم و سالگرد با جمعیت بالا ممنوع است ادامه داد: جشن های عقد و عروسی  و برگزاری هر گونه همایش و جشنواره در ادارات نیز ممنوع شده است.

وی ادامه داد: مدارس سطح شهرستان خرم آباد تا اطلاع ثانوی تعطیل  هستند و نحوه حضور کارکنان ادارات، همچنان با همان روش قبلی به صورت دو سوم استمرار دارد.

فرماندار خرم آباد با تاکید بر ضد عفونی سالن جلسات و نمازخانه های ادارات گفت: ورودی آرامستان ها، بوستان ها، پارک ها و مناطق گردشگری و تفریحی توسط شهرداری مسدود شود.

طولابی افزود: تمامی اماکن اقامتی آموزش و پرورش از جمله خانه های معلم و اردوگاه های محل اسکان، تا اطلاع ثانوی تعطیل هستند و گندزدایی اماکن عمومی سطح شهر خرم آباد، توسط شهرداری انجام پذیرد.

وی تصریح کرد: تمامی کسب و کارها ملزم به رعایت پروتکل های بهداشتی از قبیل استفاده از ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی کننده و همچنین فاصله گذاری اجتماعی هستند.

وی با بیان اینکه شهرداری نسبت به جمع آوری و تعطیلی ضایعات فروشی ها  و رفع سد معبر اقدام نماید ادامه داد: تمامی اماکن ورزشی، سفره خانه ها، اماکن تاریخی و فرهنگی تا اطلاع ثانوی تعطیل و واگذاری ویلا و خانه به مسافران توسط بنگاه های معاملاتی و اشخاص حقیقی ممنوع است.

فرماندار خرم آباد اضافه کرد: برگزاری نماز جماعت در مساجد ممنوع است و مراسم معنوی و پر فیض نماز عید فطر به صورت مجتمع و با رعایت پروتکل های بهداشتی در مصلای الغدیر برگزار خواهد شد.

طولابی گفت: کشتارگاه ها، قصابی ها، مرغ و ماهی فروشی ها، نانوایی ها و مراکز سوخت نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی اقدام  و تیم های بازرسی متشکل ازاتاق اصناف، اماکن، نیروی انتظامی، دامپزشکی و شهرداری بر فعالیت صنف های مورد اشاره نظارت نمایند.

ادارات و بازار دلفان همچنان تعطیل است

فرماندار دلفان گفت: براساس تصمیم ستاد مبارزه با کرونا بازار و ادارات این شهرستان تا اطلاع ثانوی همچنان تعطیل است.

حشمت بهمنی افزود: این تصمیم پس از افزایش آمار مبتلایان به کرونا و  هماهنگی با استاندار لرستان و شورای تامین شهرستان دلفان اتخاذ شده است.
وی افزود: در شهر نورآباد نانوایی ها، داروخانه ها، پمپ بنزین‌ها و فروشگاه های عرضه مواد غذایی فعالیت خواهند داشت و مابقی اصناف و فروشگاه ها تا اطلاع ثانوی تعطیل خواهد بود.
وی تاکید کرد: با افرادی که به هر نحوی بخواهند در این روند خللی ایجاد کنند و دستورات شورای تامین شهرستان و ستاد مدیریت مبارزه با بیماری کرونا را نادیده بگیرند طبق قانون برخورد خواهد شد.
فرماندار دلفان بیان کرد: هرگونه تجمع و ازدحام در سطح بازار و معابر ممنوع است، ورودی آرامستان های سطح شهر و روستاها نیز مسدود شده و مراسم عزاداری و تدفین بدون حضور جمعیت و فقط با حضور چند نفر از نزدیکان انجام می گیرد.
بهمنی تصریح کرد: با مدیران دستگاه های اجرایی شهرستان که در اجرای مصوبات ستاد سهل انگاری و در اجرای وظایف خود در مبارزه با بیماری کرونا کوتاهی کنند برخورد قانونی خواهد شد.
وی یادآور شد: تمام ادارات شهرستان تعطیل خواهد بود و بانک‌ها نیز با یک سوم کارکنان فقط جهت انجام امور ضروری فعالیت می نمایند.
بهمنی تاکید نمود: شهرداری، اصناف، اداره صمت و نیروی انتظامی به طور مستمر و به صورت سختگیرانه بر نحوه تعطیلی بازار نظارت خواهند داشت و واحدهای کم توجه به این مصوبه پلمب می شود.

وی با بیان اینکه تمام زیارتگاه ها، مناطق تفریحی، پارکها و بوستان‌ها تعطیل و ورودی آنها مسدود  شده افزود: دوره گردها از قبیل خریداران ضایعات و میوه فروشان سیار در سطح روستاهای شهرستان کنترل شوند.
فرماندار دلفان  افزود: روند شیوع کرونا در دلفان نگران کننده است و به وضعیت قرمز رسیده ایم، لذا از مردم شهرستان تقاضامندیم در خانه بمانند و جهت کنترل این ویروس و حفظ سلامتی خود و دیگران در اجرای مصوبات اتخاذ شده همکاری لازم را داشته باشند.

افزایش تست‌های تشخیص و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی، دلایل شیوع مجدد کرونا در لرستان

رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز به ایرنا گفت: رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی توسط شهروندان و افزایش تست‌های تشخیص دلایل شیوع مجدد کرونا در استان است.

محمدرضا نیکبخت افزود: میزان توجه و رعایت مردم نسبت به اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک و دستکش عامل بسیار مهمی در کنترل کرونا است بنابراین مردم نباید به گمان اینکه بیماری کم و یا تمام شده، از این اصول غافل شوند.

وی اظهار داشت: روزانه به طور متوسط ۷۰۰ تست افراد مشکوک به کرونا در استان انجام می شود که این رقم نسبت به بسیاری از استان ها مطلوب و قابل قبول است.

وی گفت: تا پیش از این تنها بیماران مراجعه کننده به مراکز درمانی و افرادی که شرایط جسمی مشکوک به کرونا داشتند آزمایش می شدند اما اکنون شهروندان با علایم اولیه هم تست می شوند که همین امر منجر به افزایش کشف مبتلایان شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان ادامه داد: در شرایط فعلی با وجود افزایش بیماران مبتلا به کرونا اما به دلیل انجام تست های تشخیص بیماری در افراد کم علامت، بیماران با سرعت بیشتری شناسایی می شوند که با آغاز مراحل درمانی آنها در اوایل ابتلا، میزان مرگ و میر در استان کاهش یافته است.

نیکبخت تصریح کرد: علاوه برشناسایی بیماران بیشتر به دلیل  افزایش تست های تشخیص، بدون شک عدم رعایت پروتکل های بهداشتی از جانب مردم به شیوع بیماری دامن زده است.

وی اضافه کرد: بیماران دیابتی، قلبی، کلیوی، سرطانی، ضعف ایمنی و مادران باردار همچنان گروه های پرخطر ابتلا به کرونا هستند و فاصله گذاری اجتماعی برای این قشر ضرورت مضاعف دارد.

وی در خصوص تعطیلی ادارات و اعمال محدودیت های جدید شهرهای خرم آباد، بروجرد، دلفان، ازنا و دورود گفت: این مهم فردا یکشنبه در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا با حضور استاندار لرستان تصمیم گیری خواهد شد.

 کل مبتلایان به کرونا در ایران تا ۲۶ اردیبهشت ۱۱۶ هزار و ۶۳۵ نفر، بهبودیافتگان ۹۱ هزار و ۸۳۶  و فوتی‌ها ۶ هزار و ۹۰۲ نفر بوده است.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha