۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۸:۰۸
کد خبرنگار: 1269
کد خبر: 83779629
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

حمایت از فعالیت‌های فرهنگی تیران متناسب با ظرفیت‌ها نیست

اصفهان- ایرنا- رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تیران و کرون گفت: حمایت و پشتیبانی از فعالیت‌های فرهنگی و هنری این شهرستان متناسب با ظرفیت‌ها و نیازها نیست.

اقبال صالحی روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: با وجود استعدادهای فرهنگی و هنری شناسایی شده و در حال رشد در تیران و کرون  متاسفانه زیرساخت‌ها و حمایت‌ها از گذشته تاکنون متناسب با این وضعیت نبوده است و بسیاری از افراد فعال هنرمند و ایده‌پرداز این بخش کمتر شناخته شده‌اند.

وی بیان ‌کرد: افراد خیر و برخی از مدیران محلی و ملی کمتر از حوزه فرهنگ و هنر نسبت به برخی دیگر از حوزه توجه و حمایت دارند که این موضوع مانع رشد این عرصه و دلگرمی برای اهالی آن است.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تیران و کرون اثرپذیری فعالیت‌های فرهنگی و هنری از رویدادهای سیاسی کشور و منطقه را موانع پیش‌روی انجام طرح‌های سالانه در این شهرستان برشمرد و ادامه ‌داد: برخی از فعالیت‌ها و رویدادهای فرهنگی پارسال به دلیل اتفاقات سیاسی و اجتماعی برگزار نشد.

وی به تلاش بر اجرا و پویایی تمام شاخص‌های فرهنگی در منطقه اشاره و تصریح‌ کرد: مشکلات زیرساختی، نبود اعتبارات و اثرگذاری سیاسی بر حوزه فرهنگی مانع تحقق این تلاش‌ها و برنامه ها شده است.

به گفته صالحی مشارکت مردمی برای انجام رویدادهای فرهنگی و هنری در تیران و کرون با تاسیس آموزشگاه‌ها، موسسه و سازمان‌های مردم نهاد افزایش یافته که این موضوع به توسعه زیر ساخت‌ها برای انجام فعالیت‌های جدید منجر شده است.

وی ادامه ‌داد: تاسیس ۲ باب نگارخانه، توسعه و راه‌اندازی مراکز فرهنگی و هنری،  تاسیس چهار مؤسسه فرهنگی و هنری، راه اندازی یک سایت فرهنگی و خبری، صدور یک پروانه انتشاراتی، راه‌اندازی آموزشگاه آزاد هنری و  آموزشگاه سینمایی از جمله فعالیت‌های صورت گرفته با مشارکت اهالی فرهنگ و هنر برای توسعه زیرساخت‌ها در تیران و کرون بوده است.

وی اضافه ‌کرد: این زیرساخت‌ها در سال گذشته انجام شد اما حمایت از سرمایه‌گذاران و فعالان توسط دولت، خیرین و مسئولان محلی برای تداوم فعالیت امری جدی است که نباید مورد بی‌مهری قرار گیرد بلکه اعتبار بخشی به این عرصه، حمایت از تولید و کمک به رشد فرهنگی و هنری در شهرستان خواهد بود.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تیران و کرون با بیان اینکه اطلاعات و آمار دقیق از فعالان فرهنگی، هنری، قرآنی و فعالان مجازی این شهرستان نداریم، خاطرنشان ‌کرد: بر اساس آمارهای گذشته ۳۰۰ نفر در این حوزه‌ها فعالیت داشتند اما باید به آمار واقعی برای برنامه‌ریزی آینده برسیم.

وی یادآور شد: وب سایت اطلاع رسانی و اطلس الکترونیکی فرهنگ و هنر شهرستان را راه‌اندازی شده اما فعالان حوزه های فرهنگی، هنری، قرآنی و کانون‌های مساجد کمتر نسبت به ثبت نام در این سامانه اقدام کرده‌اند و این موضوع مانعی برای تصمیم گیری‌ها شده است.

وی هنرآموزان، هنرجویان و فعالان فرهنگی و هنری به ثبت نام در سامانه دیجیتال توصیه‌ کرد و گفت: کسب اطلاعات دقیق برنامه‌ریزی‌ها را هدفمند و نیازها شناخته می‌شود.

صالحی به برگزاری برنامه‌های شاد و متنوع در تیران و کرون اشاره کرد و گفت: برنامه‌ها و فعالیت های شادی آفرین و امیدبخش مثل  اجرای صحنه‌ای موسیقی و جنگ‌های شاد فرهنگی و هنری و اجرای موسیقی سنتی بر اساس شاخص‌های اجرایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این منطقه اجرا شد که مدیریت شهرستان از این فعالیت‌ها حمایت و پشتیبانی داشت که علاوه بر پیشرفت هنرمندان جوان، محیط برای شادی مردم فراهم شد.

وی از قرار گرفتن  موضوع  بررسی و راهکار سنجی استفاده از ظرفیت جوانان، نقش و کارکرد نهادهای مذهبی در شهرستان ، موضوع شعار سال و راهکارهای اجرایی آن در شهرستان، بررسی نقش و جایگاه فرهنگی و اجتماعی بانوان، موضوع راهکارهای کسب و کار اینترنتی در دستور کار شورای فرهنگ عمومی خبر داد و گفت: کیفیت بخشی به مصوبات و دستور کارهای موثر به بازنگری در شیوه کار و ترکیب شورا و به روز رسانی اعضای این شورا مثل دعوت از گروه‌ها و تشکیلات فرهنگی  و اجتماعی نیاز دارد. 

به گفته وی برخی دستگاه‌های اداری به حوزه ماموریت‌های ذاتی و ساختاری فرهنگ و ارشاد اسلامی ورود پیدا می‌کنند و به اقدامات و فعالیت‌های غیر تخصصی انجام می‌دهند که این اقدام تبعات نامناسبی برای جامعه و حوزه فرهنگ و هنر دارد.

صالحی به انجام فعالیت‌های فرهنگی و هنری در قالب کانون‌های مساجد در تیران و کرون اشاره کرد و گفت: این شهرستان به دلیل سابقه مذهبی فعالیت‌های دینی و مسجدی کارساز و تأثیرگذار را هم اجرا که موفقیت‌هایی در بین کانون‌های مساجد در سطح ملی، استانی بدست آمده و کانون‌های مساجد این شهرستان نسبت به سرانه جمعیتی بیشترین عضوگیری را انجام داده‌اند.

به گفته وی فعالیت‌های اعضای کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در توسعه فرهنگی موثر بوده و با شیوع بیماری کرونا علاوه بر کمک به نهادهای اداری شهرستان در تولید محتواهای آموزشی فعالیت داشتند اما با وجود این دسته فعالیت ها، مسئولان استانی و متولیان ستاد کانون های مساجد کشور کمتر به آن ها توجه کردند.

شهرستان تیران و کرون دارای یک مجتمع دیجیتال، ۵۴ باب کانون فرهنگی هنری، انجمن تئاتر، تعزیه، موسیقی، شعر و ادب، سه موسسه فرهنگی هنری، یک نشریه محلی، یک باب کانون فیلم و یک موسسه قرآنی است.

سالانه افزون بر ۴۰ هزار نفر از مجموع جمعیت بالای ۷۲ هزار نفری این شهرستان از برنامه های فرهنگی، هنری، مذهبی و قرآنی استفاده می‌کنند.

استان اصفهان دارای بیش از ۲۰۰ موسسه فرهنگی و هنری است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha