۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۹:۴۵
کد خبر: 83776023
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

 آب بیش از چهار هزار هکتار زمین کشاورزی کرمانشاه تامین شد

کرمانشاه- ایرنا- رییس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه با اشاره به اجرای شبکه‌های آبیاری و زه‌کشی سامانه گرمسیری در استان، گفت: تاکنون چهار هزار و ۴۹۷ هکتار از مزارع قطعه یک این سامانه به بهره‌برداری رسیده و آب به مزارع کشاورزان وارد شده است.

«نوربخش حاتمی» روز سه‌شنبه به ایرنا افزود: براساس عنایات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در توافقنامه طرح اجرای شبکه‌های آبیاری و زهکشی استان های غربی در سال ۹۳ که با هدف مهار هفت میلیارد متر مکعب رودخانه ها برای اجرای شبکه های اصلی و فرعی در سطحی معادل ۴۷۶ هزار هکتار پیش بینی شد پس از کاهش تخصیص ها به ۲۲۷ هزار هکتار تغییر یافت.

او سهم استان کرمانشاه را از آب رودخانه ها در ابتدا ۱۰۰ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: بعد از تغییرات تخصیص آب در استان های غربی به ۶۴ هزار هکتار رسید.

وی سهم استان کرمانشاه از طرح سامانه گرمسیری را در مجموع ۳۴ هزار هکتار اعلام کرد و اظهار داشت: این سطح در ۲ قطعه اجرایی شده که در قطعه اول حدود ۲۳ هزار هکتار و قطعه دوم نیز حدود ۱۱ هزار هکتار است.

حاتمی، سپس به بهره‌برداری از چهار هزار و ۴۹۷ هکتار از قطعه یک سامانه گرمسیری اشاره کرد و گفت: باتوجه به برنامه زمان بندی مشترک با وزارت نیرو تا پایان سال جاری در صورت تامین اعتبار لازم این سطح به ۱۷ هزار هکتار خواهد رسید.

وی اظهارداشت: از ۲۳ هزار هکتار اراضی قطعه اول سامانه گرمسیری در استان، تاکنون ۲۲ هزار و ۵۰۰ هکتار آن آماده بهره‌برداری شده و ۸۰۳ هکتار نیز در دست اجرا است.

سهم استان در قطه دوم ۱۱ هزار هکتار است

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در ادامه سهم استان کرمانشاه در قطعه دوم سامانه گرمسیری را حدود ۱۱ هزار هکتار برشمرد و گفت: قطعه دوم سامانه گرمسیری استان که جزو اراضی ملی است مربوط به بخش سرمایه گذار است که تاکنون هزار و ۹۵۴ هکتار در حال بهره‌برداری بوده و واگذار شده و ۹ هزار و ۲۵۲ هکتار نیز از این سطح آماده واگذاری است.

حاتمی در ادامه به دستاوردهای مهم طرح سامانه گرمسیری در استان کرمانشاه پرداخت و افزود: با اجرای این طرح در استان اشتغالزایی مستقیم بیش از ۱۰ هزار نفر در منطقه فراهم می شود.

او روند افزایش بازگشت روستاییان مهاجر به منطقه، جلوگیری از خروج آبهای استان، افزایش رونق تولید با توجه به دو یا سه کشته بودن اراضی و استفاده از الگوی کشت مناسب، استفاده از کشت های پاییزه از جمله چغندرقند برای صرفه جویی در مصرف آب، افزایش میانگین تولید محصول در هکتار را از دستاوردهای طرح سامانه گرمسیری اعلام کرد.

وی دیگر دستاوردهای اجرای طرح سامانه گرمسیری را ایجاد پتانسیل لازم برای کشت و صنعت و صنایع تبدیلی محصولات، تثبیت عشایر منطقه با توجه به افزایش تولید علوفه و به تبع آن افزایش تولید فراورده های دامی برشمرد.

حاتمی سپس به مشکلات اجرایی برای آب اندازی اراضی کشاورزی در سامانه گرمسیری اشاره کرد و افزود: با توجه به نزدیک شدن به فصل برداشت غلات در مناطق گرمسیری، برای جلوگیری از ایجاد خسارت در اثر آب اندازی به مزارع کشاورزان، عملیات آب اندازی در مزارع تا پایان برداشت با کندی انجام می گیرد.

در استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه حدود ۱۲۵ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند.

این استان با بیش از ۹۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی و تولید سالانه چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی، دامی و باغی یکی از قطب های کشاورزی کشور است.
در استان کرمانشاه ۱۲ سد مخزنی باظرفیت یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون متر مکعب وجود دارد.
میانگین بارش باران در استان کرمانشاه از ابتدای سال زراعی جاری (اول مهر ۹۸ تا ۶ اردیبهشت ۹۹) نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته که بیش از ۷۶۵ میلی متر بوده ۴۲ درصد کاهش داشته ولی نسبت به دوره بلندمدت یک درصد افزایش نشان می دهد.

اخبار مرتبط