۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۷:۰۷
کد خبرنگار: 2546
کد خبر: 83775557
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

میشل عون: جامعه بین‌الملل به تعهدات خود در قبال لبنان عمل کند

تهران - ایرنا - رییس جمهوری لبنان تاکید کرد که فشارهای اقتصادی و آثار زیانبار شیوع «ویروس کرونا» با هزینه‌های سرسام‌آور میزبانی از پناهجویان سوری، بحران جدی برای کشورش داشته است. وی خواستار آن شد که جامعه بین‌الملل به تعهدات خود در قبال لبنان عمل کند.

به گزارش امروز (دوشنبه) خبرگزاری ملی لبنان ، «میشل عون» در گفت و گو با خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» گفت: لبنان اکنون با سه مشکل بزرگ بحران اقتصادی و بدهی‌های عظیم، رکود اقتصادی ناشی از قرنطینه به دلیل شیوع ویروس کرونا و میزبانی از بیش از یک میلیون پناهجوی سوری و همچنین پناهندگان فلسطینی مواجه است و اگر کمک‌های بین‌المللی دریافت نشود، این کشور با مشکلات جدی و خطرناک روبرو خواهد بود.

عون پیش از این گفته بود که مطابق آمار بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول، ورود و حضور پناهجویان سوری در لبنان تاکنون ۲۵ میلیارد دلار برای این کشور هزینه داشته و فشاری که کشورش در نتیجه حضور این پناهجویان متحمل شده، بسیار بالا است.

پس از آغاز جنگ داخلی در سوریه و ورود پناهجویان این کشور به لبنان، شمار آنها به یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر رسید که البته با فروکش کردن درگیری‌ها در سوریه، بخشی از آنها به کشورشان بازگشتند، اما همچنان بیش از یک میلیون نفر از پناهجویان سوری در لبنان زندگی می‌کنند که بخش مهمی از بودجه اشتغال و خدمات عمومی لبنان را جذب می‌کنند.

رییس جمهوری لبنان در این گفت وگو اضافه کرد که جامعه بین‌الملل باید هر چه سریعتر برنامه‌ای جامع برای حل مشکل سوریه در نظر بگیرد تا مشکل پناهجویان نیز در قالب همین برنامه گنجانده و حل شود، اما نباید شرایط به گونه‌ای باشد که مانند فلسطینیان پناهنده که ۷۲ سال است به امید بازگشت به سرزمینشان در دیگر کشورها منتظرند، در کشور ما باقی بمانند.

وی در همین زمینه از اعضای گروه بین‌المللی حامی لبنان شامل چین، فرانسه، آلمان، ایتالیا، روسیه، انگلیس، آمریکا، اتحادیه اروپا،  سازمان ملل و اتحادیه عرب خواست تا به تعهدات خود در قبال کمک به لبنان عمل کنند تا مشکلات بیشتر از این مردم این کشور را دچار بحران نکند.

برخی احزاب سیاسی لبنان در این شرایط دنبال امتیازگیری هستند

رییس جمهوری لبنان در بخش دیگری از این گفت و گو به شرایط سیاسی کشورش اشاره کرد و گفت که انباشت ۳۰ ساله سوء مدیریت‌ها، لبنان را با میلیاردها دلار بدهی، بیکاری، غارت سرمایه‌های مردم در بانکها، فرار مالیاتی، سوء‌استفاده‌های مالی و فساد گسترده مواجه کرده و اکنون که دولتی فن‌سالار روی کار آمده و اراده کرده تا کشور را نجات دهد، برخی احزاب سیاسی که خواهان حفظ منافع خود هستند و به جای کمک به دولت برای حل مشکلات، دنبال امتیازگیری بوده و ساز مخالف می‌زنند.

وی افزود: این افراد همان کسانی هستند که این کشور را به این شرایط بحرانی رسانده‌اند و امروز به جای مسوولیت‌پذیری و کمک به حل مشکلات، دنبال «چوب لای چرخ دولت» گذاشتن، هستند.

عون اضافه کرد: این دولت طرحی جامع برای برخورد با فساد اقتصادی و دولتی در لبنان ارایه کرده و همه نیز از آن پشتیبانی می‌کنند، اما عده‌ای که منافع خود را در خطر دیده‌اند، مخالف این طرح هستند و ما تحقیقاتی در این زمینه انجام داده‌ایم که نتایج آن در حال مشخص شدن است.

قوه قضاییه باید با دولت در زمینه برخورد با فساد همکاری کند

رییس جمهوری لبنان تاکید کرد که نتیجه دخالت سیاسیون در کار قوه قضاییه طی ۳۰ سال گذشته بروز فساد گسترده مالی و اقتصادی و اداری و غارت سرمایه‌های مردم از بانکها و بدهکار کردن کشور و فرار عاملان این وضع از مسوولیت و پاسخگویی بوده است و ما امروز در این شرایط حساس خواهان همکاری قوه قضاییه با دولت در زمینه برخورد با عاملان فساد و سوء‌استفاده‌کنندگان از مقام و موقعیت خود هستیم. قوه قضاییه باید از زیر بار فشار سیاسیون خارج شود و مسوولیت‌های قانونی خود را انجام دهد.

وی افزود: باید افراد مجرم و متعلق به طبقه تاثیرگذار بر وضعیت زندگی مردم که مسببان این وضع وخیم اقتصادی در لبنان هستند، به دست عدالت سپرده و عاملان غارت اموال عمومی مجازات شوند.

دعوت از مردم برای خودداری از تخریب اموال عمومی 

رییس جمهوری لبنان در بخش دیگری از این گفت و گو، با اشاره به اعتراض‌ها و تجمع‌های خیابانی مردم که مراتب نگرانی خود را نسبت به گرانی‌ها و فساد اقتصادی و دولتی اعلام می‌کنند، گفت: آزادی بیان و اعتراض مسالمت‌آمیز حق مردم است، اما معترضان باید مراقب باشند تا عده‌ای که ممکن است از سوی صاحبان قدرت و رهبران سیاسی برای شعله‌ور کردن آتش این اعتراض‌ها و تخریب اموال عمومی و درگیری با نیروهای امنیتی و ارتش وارد عمل می‌شوند، همکاری نکنند.

عون خاطر نشان کرد که این نگرانی وجود دارد که سران برخی احزاب که از اقدامات و عملکرد دولت ناراضی هستند، بخواهند این اعتراض‌ها را به حد انفجار برسانند و ما البته این اجازه را به آنان نخواهیم داد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha