۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۳:۲۵
کد خبر: 83775028
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

رسانه‌های اسپانیا، مخالف خریداری محموله‌های بهداشتی چین

تهران- ایرنا- در حالی که شیوع گسترده ویروس کرونا در ماه‌های اخیر اقتصاد جهان را به رکود کشانده، بازار داغ فروش تجهیزات بهداشتی و ارسال محموله‌های حاوی این مواد از چین به اسپانیا به یکی از خبرسازترین سوژه‌های رسانه‌های این کشور تبدیل شده و صدای انتقاد آنها را درآورده است.

روزنامه اسپانیایی «آب ث» در حالی به ارسال ششمین محموله لوازم بهداشتی از چین به اسپانیا اشاره کرد که دیگر رسانه‌های مطرح اسپانیا از پرداختن به آن خودداری کردند.
ششمین محموله تجهیزات بهداشتی شامل ۵۶ تن انواع لوازم مراقبتی همچون ماسک، عینک و لباس محافظت‌کننده با هدف توزیع در بیمارستان‌های پایتخت اسپانیا از شانگهای به مادرید ارسال شد.

براساس این گزارش، پنج محموله گذشته تجهیزات پزشکی از چین در طول ماه آوریل (فروردین- اردیبهشت) به مادرید که درگیرترین شهر به بیماری کووید-۱۹ در اسپانیاست، ارسال شده بود.

همزمان با انتشار خبر محموله چینی، نشریه لاوانگواردیا تیتر زد: بازار انحصاری ماسک در دست چین؛ آنها جهان را به تولیدات خود وابسته کرده‌اند.
این رسانه نوشت: تجارت محصولات بهداشتی در ده هفته اخیر به جنگلی بی‌قانون تبدیل شده است؛ سرمایه‌داری که «پول» در آن حرف نخست را می‌زند و این یعنی، پرداخت بیشتر به معنای دریافت بیشتر است.

در ادامه گزارش آمده است: اتفاقی که در هفته‌های اخیر در مورد قرارداد یک محموله بهداشتی اسپانیا با یکی از تولیدکنندگان چینی رخ داد مثال بارز در تائید سودجویی‌های چین است؛ درست زمانی که قرارداد منعقد شده، به محض رسیدن به مرحله پرداخت مالی و تسویه حساب به ناگاه ناپدید شد؛ این یعنی پیدا شدن خریدار ثروتمندتری که شرکت‌های چینی را مجاز به زیرپا گذاشتن قواعد و اصول تجارت می‌کند.

روزنامه ال موندو نیز امروز دوشنبه در گزارشی نوشت: نتایج به‌دست آمده از ارزیابی‌های انستیتو ملی ایمنی و بهداشت شغلی اسپانیا و بررسی ۶۷ نوع ماسک N۹۵ بیانگر این است که ۶۰ درصد ماسک‌های وارداتی از چین دارای استاندارهای لازم نبوده و از لحاظ ایمنی و محافظت ضعیف است.  

اختلاف‌های اسپانیا با تولیدکنندگان چینی فقط به قیمت‌های بالای محصولات بهداشتی محدود نمی‌شود؛ بلکه کیفیت پایین و رعایت نکردن استاندارد برخی تجهیزات مانند ماسک یا نقص کیت‌های تشخیص کرونا نیز بارها با شکایت این کشور و برخی کشورها از جمله هلند، فنلاند و کانادا مواجه شده است؛ تا جایی که اسپانیا یک محموله کیت‌های تشخیص معیوب و ماسک‌های بی‌کیفیت خریداری شده از یک شرکت چینی را در اواخر ماه مارس (اوایل فروردین) به این کشور بازگرداند.

براساس آخرین آمارها از پکن، از اول مارس (۱۱ اسفند) تاکنون چین سه هزار و ۸۶۰ ماسک، ۳۷ میلیون لباس حفاظتی، حدود ۱۶ هزار دستگاه تنفسی و نزدیک به سه میلیون کیت تشخیص کرونا در ۷۰ کشور جهان  توزیع کرده؛ تجارتی که شیوع ویروس کرونا به طور انحصاری در اختیار بازار چین قرار داده است.

طبق آخرین داده‌های وزارت بهداشت اسپانیا، از دهم مارس (۲۰ اسفند) چند روز پیش از اعلام وضعیت هشدار تاکنون بیش از ۱۱۵ میلیون انواع تجهیزات بهداشتی همچون ماسک، دستکش، عینک، لباس و سایر اقلام محافظتی، بین کادر درمانی و بیماران کرونایی توزیع شده است. همه این اقلام از طریق ۲۵۲ هواپیمای حاوی محموله‌های بهداشتی از چین به فرودگاه‌های اسپانیا رسیده است.

اسپانیا که از نظر شمار مبتلایان کادر درمانی به ویروس کرونا با ثبت ابتلای ۱۵.۵ درصد از پرستاران، در جایگاه نخست کشورهای جهان قرار دارد، پس از اعلام وضعیت هشدار با چالش جدی کمبود ماسک و تجهیزات مراقبتی در بیمارستان‌ها روبرو بوده است؛ پس از اسپانیا، ایتالیا با گزارش ابتلای ۱۰ درصد و آلمان با ۵ درصد در رده‌های بعدی شیوع کرونا بین کادر درمانی قرار دارند.

چالش های کمبود تجهیزات بهداشتی مانند ماسک در اسپانیا از آغاز اعلام وضعیت هشدار در حالی گریبانگیر این کشور است که «پدرو سانچز» نخست‌وزیر اسپانیا استفاده شهروندان از ماسک را در ناوگان‌ عمومی مترو و اتوبوس از امروز دوشنبه اجباری اعلام کرد.

بنابر آخرین آمارهای رسمی از وزارت بهداشت اسپانیا، تاکنون در این کشور ۲۴۷ هزار و ۱۲۲ نفر به ویروس کرونا مبتلا شده که ۲۵ هزار و ۲۶۴  نفر از آنها جان خود را از دست داده‌اند.
2023

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha