آغاز  نمایش ۱۱ هزار کیلومتر میراث تاریخی

تهران - ایرنا- معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری گفت: با پخش زنده برنامه ۱۱هزار کیلومتر در خانه، سفر به میراث جهانی با معرفی ۲۴ اثر جهانی ایران از امروز دوشنبه ۸ اردیبهشت ماه  در درگاه الکترونیکی به نشانی www.tva.tv  در دسترس علاقه‌مندان خواهد بود.

به‌گزارش وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، محمدحسن طالبیان امروز دوشنبه با اعلام این خبر گفت: بازدیدکنندگان این برنامه می‌توانند تا ۴ خرداد سال جاری همه روزه از ساعت ۱۶:۳۰ به مدت ۹۰ دقیقه به تماشای روایت فرهنگی ۲۴ اثر تاریخی فرهنگی کشورمان که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است بنشینند.

وی افزود: این برنامه در شب‌های قدر به معرفی معماری و فضای معنوی حرم مطهر امام رضا (ع) اختصاص یافته است.

طالبیان یادآورشد: در این طرح که با مشارکت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، ایکوم ایران و گروه گردشگری مارکوپولو انجام می‌شود و ۲۴ اثر جهانی در قالب تورگردشگری به علاقه‌مندان معرفی  می‌شود.

معاون میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: بخش نخست این برنامه به معرفی پایگاه تاریخی چغازنبیل اختصاص دارد که از جمله نخستین  اثار ثبت شده کشورمان است که در سال ۱۹۷۹ به همراه دو اثر تاریخی میدان امام اصفهان (نقش جهان) و تخت جمشید در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.

طالبیان پیش از این در نشست این پروژه گفت: قصد داریم به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که این همکاری‌ها بعد از مهار کرونا نیز ادامه داشته باشد چراکه میراث فرهنگی بسیار ارزشمند است و ایجاد بستر مناسب برای بازدید حضوری و مجازی یک فرصت مناسب برای آشنایی هرچه بیشتر با میراث غنی تاریخی و فرهنگی است.

او اضافه کرد: اردیبهشت همیشه برای حوزه میراث فرهنگی دارای اهمیت بوده چراکه بعد از عبور از روز جهانی بناها در آخر فروردین به‌روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی در اردیبهشت می‌رسیم. در این میان با توجه به شیوع کرونا امکان سفر برای گردشگران وجود ندارد لذا به نظر می‌رسد فراهم شدن بستر بازدید مجازی از آثار تاریخی و موزه‌ها یک فرصت مناسب است.

این مسوول  در ادامه خاطرنشان کرد: همچنین برای بازدید از آثار ثبت ملی نیز می‌توان برنامه‌ریزی کرد و بعد از ماه مبارک رمضان این فرصت بازدید مجازی برای این آثار نیز فراهم شود و آثاری که اهمیت بیشتری دارد و کمترمعرفی شده است، در قالب تورمجازی معرفی شوند.

طالبیان ادامه داد: در ادامه همکاری‌ها با وزارت ارتباطات به یک تفاهم خوب دیگری رسیدیم. یک صندوق ذخیره اطلاعات دیجیتالی با همکاری وزارت ارتباطات تشکیل خواهد شد و دو دیتاسنتر با ظرفیت بسیار بالا به این موضوع اختصاص خواهد یافت و آرشیو عکس، فیلم و ... مرتبط با آثار فرهنگی تاریخی که یک ثروت غیرقابل جایگزین است، در این صندوق دیجیتال ذخیره خواهد شد.

آغاز طرح ۱۱هزار کیلومتر مسیر ازچغازنبیل

امیر ناظمی معاون وزیر ارتباطات و رئیس مرکز فناوری اطلاعات ایران نیز در این نشست گفت: در این طرح که از چغازنبیل آغاز می‌شود، هرروز یک ساعت ونیم به‌صورت مجازی فیلم و تصاویر پخش می‌شود.

ناظمی ادامه داد: شیوع ویروس کرونا به‌عنوان یک چالش جهانی ما را بر این داشت تا یک کار جدید ارائه دهیم و این قدم در نوروز ۹۹ با بازدید مجازی از موزه‌ها برداشته شد و بیش از انتظار ما مورد استقبال قرار گرفت که در همین رابطه تصمیم گرفتیم این موضوع نیز در ادامه اجرایی شود.

معاون وزیر و رئیس مرکز فناوری اطلاعات ایران در بخش دیگری از صحبت‌های خود، تصریح کرد: اتفاق مهمی که در این خصوص وجود دارد نوع نگاه هم‌افزایی بین دو وزارتخانه و نیز همکاری بخش خصوصی در این طرح است که منجر به برگزاری تور مجازی به مساحت ۱۱ هزار کیلومتر شده است.

وی افزود: بازدید مجازی از اماکن تاریخی در این طرح برای علاقه‌مندان کاملاً رایگان است و این امکان وجود دارد که مخاطب در طول بازدید مجازی می‌تواند سؤالات خود را مطرح کند و کارشناسان میراث فرهنگی به‌صورت آنلاین پاسخ خواهند گفت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha