برخورد قهری با کودکان قربانی خشونت به زیان جامعه است

تهران - ایرنا - مدیرعامل مؤسسه توانمندسازی زنان و کودکان مهر و ماه گفت: برخورد قهری بویژه با کودکانی که قربانی خشونت‌های آشکار و نهان هستند به زیان جامعه است.

افخم صباغ روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا، با اشاره به ارتکاب جرم توسط کودکان در جامعه و محکوم شدن آنها، با بیان اینکه همه ما مقصر به وجود آمدن این چرخه هستیم، افزود: کودکان قربانی شیوه‌های رفتاری غلط بزرگترها چه در خانواده، چه مدرسه و چه در جامعه هستند.

وی تأکید کرد: در بخش پرورش روحی و روانی کودکان خیلی کم کار کرده یا اصلاً کار نکرده ایم.

مدیرعامل مؤسسه توانمندسازی مهر و ماه با بیان اینکه خلاء آموزش مهارت های زندگی در مدرسه‌ها به کودکان مشهود است، خاطرنشان کرد: چه بخشی از آموزش ها، به پرورش کودکان اهمیت می دهد. متاسفانه این قسمت در جامعه ما مغفول مانده است و وجود ندارد.

صباغ ادامه داد: یکی از این مهارت ها کنترل خشم است و آموزشی در این زمینه برای کودکان در مدرسه‌ها و خارج از آن وجود ندارد که در مواقع خاص و قرارگیری کودک در وضعیت نامناسب مثل نزاع، کنترل خشم کند. در نتیجه عدم وجود این آموزش‌ها یک زمانی خود را در جامعه نشان می دهد.

وی تصریح کرد: خیلی از نهادهای مردمی که در حوزه کودکان فعالیت دارند، بارها از آموزش و پرورش درخواست کرده اند که در مدرسه‌ها مشاورهای روانشناس، حضور داشته باشند به‌خصوص در مدارسی که کودکان دوران نوجوانی را طی می کنند و تحت تاثیر هیجانات و احساسات هستند.

این فعال اجتماعی تأکید کرد: وجود مشاوره های روانشناس در مدرسه‌ها کمک می‌کند تا کودکان دوران اوج هیجانات خود به ویژه در دوران نوجوانی را بتوانند کنترل و به سمت درست هدایت کنند.

صباغ ادامه داد: بدون شک برخورد قهری کردن بویژه با کودکانی که خود قربانی خشونت های آشکار و نهان جامعه هستند به زیان جامعه هستند.

وی با بیان اینکه ایران در اسفند سال ۷۲ به پیمان نامه حقوق کودک پیوسته است، تصریح کرد: سال ۹۲ توسط قانونگذار یک ماده ۹۱ به قانون مجازات اسلامی اضافه شد که طی آن حکم اعدام برای افرادی که هنگام ارتکاب جرم بین ۱۵ تا ۱۸ سال داشتند، به احراز رشد و کمال عقلی توسط دادگاه مشروط شد. یعنی دادگاه باید تشخیص می‌داد که فرد در زمان ارتکاب جرم دارای رشد بوده یا نه.

صباغ بیان کرد: این درحالیست که طبق پژوهش های صورت گرفته توسط برخی محققان، ساختار مغز انسان به ویژه قسمت‌هایی که مربوط به قوه تشخیص و تمیز دادن احساسات و هیجانات است تا رسیدن به سن ۱۸ سالگی متغیر است و به هیچ وجه ثابت و پایدار نیست.

مدیرعامل مؤسسه مهر و ماه اضافه کرد: این نشان می‌دهد که فرد تا این سن رشد کافی نکرده و نوجوانان در این سن تحت تاثیر هیجانات رفتار کرده و دچار تغییرات زیادی هستند.

این فعال اجتماعی افزود: به همین دلیل شاید بتوان بیش از پیش به روش‌هایی دیگر برای تنبیه کودکان استفاده کرد. روش‌هایی که در دل آن، به رشد و تعالی این کودکان کمک کند.

مدیرعامل مؤسسه مهر و ماه یادآور شد: همگی باید تلاش کنیم تا با مداخله به‌ موقع مانع از ارتکاب جرم کودکان شویم تا هیچ کودکی پشت میله های زندان حضور پیدا نکند. همه مسئول هستیم و در این میان خانواده‌ها و آموزش و پرورش بیشترین سهم را دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha