۷ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۸:۴۸
کد خبر: 83764668
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آبگرفتگی‌های شهر کرمان ساماندهی می‌شود

۷ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۸:۴۸
کد خبر: 83764668
آبگرفتگی‌های شهر کرمان ساماندهی می‌شود

کرمان - ایرنا - معاون حمل‌ و نقل و امور زیربنایی شهردار کرمان با بیان اینکه برای ساماندهیِ آبگرفتگی‌های داخل شهر، مشاور در حال مطالعه طرح است تا آب را از داخل شهر به خارج از شهر هدایت کنیم گفت: آبگرفتگی‌های شهر کرمان بزودی ساماندهی می‌شود.

محمدعلی قنبری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شهرداری کرمان تلاش می‌کند مطالعات آبگرفتگی شهرها هرچه سریعتر به پایان برسد.

وی اظهار داشت: خشکسالی، بارندگی و آب‌گرفتگی‌های کرمان پیش از سال ۹۶ جزئی بودند، اما با آغاز ترسالی، مشکلات شهری افزایش یافته لذا پس از ارائه این طرح توسط مشاور، نسبت به خروج آب از داخل شهر اقدام می‌شود تا در حد امکان مشکل آبگرفتگی‌های داخل شهر کرمان برطرف شود.

معاون حمل‌ و نقل و امور زیربنایی شهردار کرمان بیان داشت: البته نمی‌توانیم با توجه به شیب بسیار اندک کرمان از آبگرفتگیِ ۱۰۰ درصد این شهر جلوگیری کنیم، به‌ویژه در بارندگی‌های بیش از ۲۰ میلی‌متر، بسیاری از نقاط شهر دچار آبگرفتگی می‌شود که اگر بخواهیم مشکل آبگرفتگی‌های کوچک را حل کنیم، هزینه بسیار زیادی در بر دارد و از توان شهرداری و حتی منابع استانی خارج است.

وی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم آبگرفتگی‌های جزیی در مناطق مختلف شهر را نیز در سال‌های آینده و پیش از فرا رسیدن ترسال‌های بیشتر حل کنیم گفت: معضل اصلی آبگرفتگی‌های بزرگ داخل شهر از جمله خیابان شهید باهنر، الغدیر، خیابان کمیل، زیرگذر ابوذر، میدان سراسیاب، میدان خواجو، خیابان میرزارضا، خیابان هفده شهریور، خیابان مدرس و بلوار آیت‌الله خامنه‌ای است که در مرحله نخست طی کمتر از ۲ سال آینده باید مشکل آبگرفتگی این مناطق را رفع کنیم و پس از آن برای آبگرفتگی‌های جزیی راهکاری بیندیشیم.

قنبری با بیان اینکه در همین رابطه اقداماتی از جمله نصب لوله ۲۵۰ میلی‌متری در خیابان شهید باهنر و از چهارراه شهدای کارگر به دریاچه بلدالامین در سال‌ گذشته انجام شده است، افزود: این لوله نصب شد تا آب حاصل از بارندگی را به دریاچه بلدالامین پمپاژ کند، اما این خط لوله و پمپ‌ها با توجه به حجم فراوان بارندگی امسال پاسخ‌گو نبود لذا تقویت خط لوله و پمپِ این محدوده را در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی همچنین با بیان این‌که طبق قانون، شهرداری باید سیلاب‌های داخل شهر را جمع و مشکل آبگرفتگی معابر را رفع کند، تصریح کرد: در خارج از شهر نیز دستگاه‌های متولی باید مسیرهای رودخانه‌ها را لایروبی و مسیل‌ها را آزاد کنند و یا پخش سیلاب داشته باشند تا سیلاب به شهر وارد نشود.

کرمان از ناحیه شرق در برابر سیلاب آسیب‌پذیر است

معاون حمل‌ونقل و امو زیربنایی شهردار کرمان نیز با اشاره خشکسالی های پیاپی سال‌های گذشته گفت: متأسفانه در شرق شهر کرمان به علت ساخت‌ و سازها، رودخانه‌های قدیمی و بند مملکت تخریب شده و کرمان از این ناحیه برای ورود سیلاب هیچ آمادگی ندارد.

وی با بیان این‌که بند مملکت تخریب شده و دیگر وجود ندارد، گفت: بند مملکت، در قسمتی از کمربند شرقی کرمان تا بزرگراه آیت‌الله خامنه‌ای (از تخت دریاقلی‌بیگ تا شهرک قمر بنی‌هاشم) ادامه داشته که از طریق این بند، آب‌های حاصل از بارندگی به رودخانه‌ای که از دشت بلدالامین عبور می‌کرده، وارد می‌شده است.

قنبری با تأکید بر اینکه بند مملکت تخریب شده و دیگر نباید به‌دنبال ساخت این بند باشیم، عنوان کرد: باید با پخش سیلاب و جابه‌جایی مسیل‌های رودخانه، تلاش کنیم آب به داخل شهر وارد نشود.

وی پیشنهاد کرد: دستگاه‌های متولی برای خارج از حریم شهر برنامه‌ریزی کنند که اگر ساخت سد نیاز است، هرچه زودتر ساخته شود تا آب به داخل کرمان وارد نشود زیرا در داخل شهر، هیچ رودخانه یا کانالی نداریم که آب واردشده به شهر را به پایین‌دست شهر هدایت کنیم.

افزایش حجم دریاچه و بندهای کرمان در برابر سیلاب

معاون حمل‌ونقل و امو زیربنایی شهردار کرمان گفت: در زمستان سال گذشته قراردادی را برای افزایش حجم ۱۵ هزار مترمکعبی دریاچه بلدالامین منعقد کردیم که حدود ۱۰ هزار مترمکعب خاکبرداری شد، اما با آغاز بارندگی، داخل دریاچه را آب فرا گرفت و تا بارندگی اخیر، آب هم‌چنان داخل دریاچه وجود داشت و نتوانستیم ادامه گودبرداری را انجام دهیم.

وی بیان داشت: اسفندماه سال گذشته نیز قرارداد دیگری منعقد کردیم تا کنار دریاچه بلدالامین، ۳۰ هزار مترمکعب خاکبرداری کرده و به دریاچه موجود وصل کنیم.

معاون حمل‌ونقل و امور زیربنایی شهردار کرمان در رابطه با بند خاکی ده‌بالا نیز گفت: در بارندگی اخیر، ورودی آب به رودخانه ده‌بالا و پشت بند، هفت مترمکعب در ثانیه بود که بالافاصله در کمتر از ۲۴ ساعت، ۵۰۰ هزار مترمکعب آب پشت بند جمع شد.

قنبری با اشاره به اجرای سرریز موقت برای بند خاکی ده‌بالا در روزهای اخیر برای جلوگیری از ورود آب به داخل شهر تأکید کرد: ضرورت دارد هرچه سریع‌تر نسبت به ایجاد سرریز دائمی این بند خاکی اقدام شود.

وی افزود: در نشست ستاد مدیریت بحران مقرر شد شهرداری کرمان سرریز موقت بند خاکی ده‌بالا را به‌طور موقت اجرا کند و پس از بارندگی‌ها، دستگاه‌های مربوط ضمن انجام کار مطالعاتی جامع، نسبت به اجرای سرریز دائمی این بند خاکی اقدام کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha