فاز دوم غربالگری کووید۱۹ در مرکز بهداشت قم کلید خورد

قم- ایرنا- رییس مرکز بهداشت قم گفت: فاز دوم غربالگری کووید۱۹در همه مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی مرکز بهداشت قم، سیامک محبی در این زمینه افزود: این مرحله با اولویت پیگیری موارد خوداظهاری، گروه‌های پرخطر از جمله سالمندان، بیماران تحت درمان، اعضای خانوار در تماس با فرد بیمار کرونایی و همچنین جمعیت تحت پوشش اجرایی می‌شود.

وی هدف از اجرای این طرح را شناسایی زودهنگام موارد بیماری در استان و آن را گامی در راستای کنترل و پیشگیری از بیماری کروناویروس در شهر قم عنوان کرد.

وی اضافه کرد: در این مرحله نیز با شماره ۴۰۳۰ با خانواده‌ها تماس گرفته و وضعیت سلامت اعضای خانواده مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

به گفته محبی، در مرحله قبل بیش از یک‌میلیون و ۱۳۷ هزار نفر غربالگری شده‌اند که ۹۴ درصد کل جمعیت قم را شامل می‌شود.

وی از شهروندان تقاضا کرد: همانند مرحله قبل همکاری لازم را با مراقبان سلامت مرکز بهداشت داشته و به تماس‌هایی که با شماره ۴۰۳۰ گرفته می‌شود، حتما پاسخ دهند.

در استان قم ۴۱ مرکز سلامت جامعه و ۱۳۶ پایگاه سلامت فعال است و یک هزار و ۱۶ نیرو شامل پزشک، کارشناس تغذیه، کارشناس روانشناسی بالینی، پرستار، مراقب سلامت، بهداشت محیط و بهداشت حرفه‌ای به ارائه خدمات بهداشتی و سلامت می‌پردازند.

۱۴۹۴ بازرسی از اصناف قم صورت گرفت

رییس مرکز بهداشت قم در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در اولین روز از اردیبهشت‌ماه و در ادامه اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند تعداد یک هزار و ۴۹۴ مورد بازرسی توسط کارشناسان بهداشت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت انجام شد.

وی افزود: از این تعداد، ۹۰۲ صنف همه پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نموده و ۹۲۸ نفر از صاحبان اصناف نیز در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند.

وی ادامه داد: تعداد ۴ مورد از اصناف متخلف پلمب و به ۸۳ صنف کم‌خطر به دلیل عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی اخطار صادر شد و ۲۸ صنف پرخطر که مجوز فعالیت نداشتند، غیرفعال شدند.

به گفته محبی، پیگیری چهار مورد شکایت، معدوم‌سازی مقادیری مواد غذایی فاسد و غیرقابل‌مصرف، سه مورد پیگیری در درب منازل بیماران کرونایی، سه مورد پیشنهاد قطع سهمیه نانوایی به دلیل عدم رعایت کامل بهداشت، نظارت بر گندزدایی پنج دستگاه آمبولانس آرامستان بهشت معصومه(س)، نظارت بر گندزدایی ۶۲ چشمه سرویس بهداشتی آرامستان، نظارت بر گندزدایی ۷۳ مورد روشویی و آبخوری‌های آرامستان بهشت معصومه(س) و نظارت بر گندزدایی ۲ هزار و ۴۰۰ مترمربع محوطه آرامستان بهشت معصومه(س) از جمله فعالیت‌های مرکز بهداشت در این زمینه است.

به گزارش ایرنا،‌ کووید۱۹، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع و ازجمله راه‌های انتقال آن عطسه و سرفه و دست دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند علاوه بر پرهیز از دست دادن و روبوسی و عدم حضور در مراکز عمومی، به هنگام عطسه حتما جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

ویروس کرونا موسوم به «کوید ۱۹» اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی‌ماه ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۳۶۶۲۰۰۲۳، ۳۶۶۲۰۹۹۹، ۳۶۷۰۶۰۳۰ و ۳۶۷۰۴۳۶۸ (با پیش‌شماره ۰۲۵) تماس بگیرند و یا برای کسب آخرین اخبار از دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha