۳۱ فروردین ۱۳۹۹، ۱۳:۲۰
کد خبر: 83756429
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

دعوت ترامپ به شورش؛ سلب مسئولیت یا بازی با آتش

۳۱ فروردین ۱۳۹۹، ۱۳:۲۰
کد خبر: 83756429
دعوت ترامپ به شورش؛ سلب مسئولیت یا بازی با آتش

تهران- ایرنا- سی ان ان در گزارشی با اشاره به سخنان اخیر دونالد ترامپ که از سوی برخی مقامات آمریکا، نوعی دعوت به شورش و عصیان داخلی یاد شده، اقدامات رییس جمهوری ایالات متحده را سلب مسئولیت و عوام‌فریبانه و در عین حال بازی با آتش توصیف کرد.

شبکه خبری سی ان ان به گزارش روز یکشنبه در نوشتاری با مضمون «ترامپ با آتش بازی می‌کند» افزود: تنها ۲۴ ساعت پس از اینکه «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا حملات تندی علیه فرمانداران برخی ایالت‌های درگیر با کرونا داشت، سلسله پیام‌های آتشینی در توئیتر خود منتشر کرد که به نظر می‌رسید با این کار، طرفدران خود را به سوی شورش سوق می‌دهند.  

ترامپ در توئیتی با حروف درشت نوشت: «میشیگان را آزاد کنید». وی همچنین در توییت مشابهی برای ایالت‌های «مینه سوتا» و «ویرجینیا» همین گونه عمل کرد. مشخص نیست چرا ترامپ در اشاره به اقداماتی برای کاهش شیوع کرونا، حقوق اسلحه را مطرح کرده است، اما زبان آن آشنا است.

ترامپ همان کسی است که رد گردهمایی طرفداران خود پیش از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۶میلادی، با اشاره به متمم دوم قانون اساسی در مورد حق شهروندی برای مالکیت اسلحه، تلاش کرد هیلاری کلینتون رقیب انتخاباتی دموکرات خود را تضعیف کند. چه کسی می‌تواند نظرات وی را در گردهمایی طرفداران ترامپ در سال ۲۰۱۶ فراموش کند،

وی در آن زمان گفت: در صورتی که او (کلینتون) بتواند قضات خود را انتخاب کند شما مردم کاری نمی‌توانید بکنید». ترامپ سپس در میان هیاهوی جمعیت با اشاره به طرفداران متمم دوم گفت، اگر چه با توجه به هواداران مالکیت سلاح "شاید در آن‌جا [راهی باشد] نمی‌دانم. "باید مقاومت کرد".  

در ادامه گزارش آمده است: ترامپ دقیقا می‌خواهد چکار کند؟ کاری که او می‌کند دقیقا به معنای دعوت به شورش در ۳ ایالت کشور است؛ ۳ ایالتی که توسط فرمانداران دموکرات اداره می‌شوند. این ۳ ایالت همچنین دارای هزاران نفر مبتلا به کووید-۱۹ هستند، بیماری که تاکنون منجر به جان باختن ده‌ها هزار آمریکایی شده و در صورت برداشته شدن محدودیت‌های ایجاد شده، احتمال جان باختن میلیون‌ها نفر دیگر در کشور می‌رود.

سی ان ان در این گزارش تاکید می کند، اظهارات ترامپ، سه پیامد عمده به همراه دارد؛ نخست آنکه دعوت ترامپ به شورش در این ۳ ایالت، خلاف دستورالعمل‌های شخص وی نیز می‌باشد؛ رییس جمهوری درواقع دستورالعمل‌هایی را نفی می‌کند که خود پیش از این بر آن‌ها تاکید کرده بود. ترامپ با این اظهارات متناقض نه تنها دستورالعمل‌های خود را زیر سوال می‌برد بلکه، اعتبار کل تلاش‌های انجام شده برای وضع محدودیت‌ها را هم کاهش می‌دهد.  

دوم، ترامپ در بی‌ثبات‌ترین زمان ممکن در کشور، خواستار نافرمانی است. مردم به وضوح در شرایطی بسر می‌برند که احساس تنش حل نشدنی دارند. برای بسیاری، درآمد آن‌ها در حال از بین رفتن است و عصبانیت و ناامیدی آن‌ها همچون آتش زیر خاکستر است و تظاهراتی که ترامپ ممکن است سبب آن شود و اشاراتی که وی به حق اسلحه دارد، چشم‌انداز صلح آمیزی نخواهد داشت.  

سوم، ترامپ احتمالا باید بداند به محض تحریک هوادارانش، ممکن است نتواند آن‌ها را آرام کند. زیرا شرایط کنونی با تمامی تجاربی که پیش از این داشتیم، تفاوت دارد. وضعیت کنونی مانند بوم نقاشی سپیدی است که یک نقاش عوام فریب به دنبال طراحی نسخه خود است، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که ترامپ بتواند آنچه را که در پی آن است، بر روی این بوم پیاده کند.  

جی اینسلی فرماندار واشنگتن نیز ترامپ را متهم کرد که تلاش دارد مردم را به "ایجاد شورش داخلی" دعوت کند.  

اما پرسش مهم این است که چرا ترامپ دستورالعمل خود را هم زیر سوال برده است؟ بدون شک ترامپ نگران آن است که این تعطیلی چه پیامدهایی برای اقتصاد و آینده سیاسی وی دارد. وی متنفر است که کارشناسان به او بگویند که بازگشایی خیلی زود منجر به یک فاجعه بزرگتر خواهد شد.  

همچنین به نظر می‌رسد ترامپ از دو طرف تحت فشار است؛ از یک سو در کاخ سفید دکتر «آنتونی فائوچی» رییس موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی و عضو کارگروه کرونا و همچنین دکتر «دبورا برکس» مدیر پاسخگویی درباره کرونا در کاخ سفید به او می‌گویند که در مورد بازگشایی مشاغل شتاب زده عمل نکند. اما در تلویزیون پیغام رسان‌های خودخواه وی به او می‌گویند که قرنطینه اشتباه است.  

اما مشکل از جای دیگری هم آب می‌خورد؛ ترامپ دارای نوعی حس ششم عوام فریبانه است که قادر به سوء استفاده از نومیدی توده‌های مردم است. این تعطیلی در حال حاضر ده‌ها میلیون شغل را نابود و بسیاری از آمریکایی‌ها را از درآمد محروم کرده است. به همین دلیل ترامپ نمی‌خواهد مسئولیت هیچ یک از این اتفاقات را به عهده بگیرد. در واقع وی با تحریک ناآرامی در حوزه های انتخاباتی دموکرات‌ها، در حالیکه برای انتخاب مجدد خود نقب می‌زند، می‌خواهد به مردم آمریکا بگوید که چه کسانی را برای وضعیت کنونی سرزنش کنند.  

این یک فریب و اقدام حیله گرانه است که در نهایت منجر به محکومیت همانی می‌شود که ترامپ می‌خواهد. او با اینکار سعی دارد در ریاست جمهوری بماند. اما تلاش ناامیدانه وی برای انداختن مسئولیت شرایط کنونی بر عهده دیگری، تنها به بدتر شدن اوضاع کمک می‌کند. در واقع او با تکان دادن شعله آتش در میانه یک فاجعه، آتش سوزی را گسترده‌تر می‌کند.  

این در حالی است که با شیوع کرونا در سراسر جهان، آمریکا تا به امروز با داشتن ۷۳۸ هزار و ۹۱۳ مبتلا و ۳۹ هزار و ۱۵ فوتی، بیشترین آمار را از آن خود کرده است.  

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha