۳۰ فروردین ۱۳۹۹، ۱۱:۴۵
کد خبر: 83754749
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آموزه‌های دینی بر عبادت پنهان تاکید دارد

تهران- ایرنا- یک کارشناس مذهبی معتقد است شیوع ویروس کرونا و خانه‌نشینی مردم، فرصت مناسبی برای عبادت‌های خالصانه به ویژه به شکل پنهان آن در ماه مبارک رمضان است.

عبادت به معنای اطاعت و پیروی خاضعانه است که برخی عبادت ها مانند نماز جماعت را که روح یگانگی و وحدت را تقویت می کند و جنبه تعظیم شعائر الهی دارد، باید به صورت آشکار انجام داد ولی سفارش شده عبادت هایی مانند نماز شب، روزه و دستگیری از نیازمندان پنهانی انجام شود تا از ریاکاری و وسوسه شیطانی دور باشد. پیامبر اکرم (ص) فرمود بالاترین عبادت از نظر پاداش، مخفی ترین آن هاست و علت آن این است که این گونه اعمال به صورت پنهانی صورت گیرد تا جنبه خودنمایی به خود نگیرد و اجر و پاداش آن نیز از بین نرود.

حجت الاسلام علیرضا شاهسونی روز شنبه با استناد به آیه ۵۵ سوره اعراف به خبرنگار معارف ایرنا گفت: طبق آیات قرآن بر عبادت های مخفیانه سفارش شده و کلمه خفیه به معنای تنهایی است. یعنی انسان در گوشه ای عزلت گزیند و به عبادت و قرائت قرآن مشغول شود.

اگرچه توصیه شده در محافل دینی شرکت کنید؛ تلاوت قرآن و مناجات به صورت پنهانی و تنهایی نیز سفارش شده است و اکنون با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مراسم جمعی در ماه مبارک رمضان، زمانی است که می توان در منزل به صورت فردی به تلاوت کلام الهی پرداخت و با خدا نجوا و برای رفع این گرفتاری ها دعا کنیم.

مدیرعامل موسسه فرهنگی قرآنی بیت الاحزان حضرت زهرا (س) افزود: با توجه به افزایش فعالیت های فرهنگی و هنری در فضای مجازی و ایجاد گروه های آنلاین مشاهده می شود تعداد زیادی از علاقه مندان به صورت جمعی فعالیت هایی را اجرا می کنند که همین کار را نیز می توان در حوزه قرآن انجام داد و تلاوت های جمعی را برگزار کرد.

وی با اشاره به راه اندازی پویش های مجازی و درخواست ارسال تصویر و فیلم از عبادت ها و برنامه های دینی در فضای مجازی اظهار داشت: گاهی لازم است بعضی از فعالیت ها و به ویژه عبادت ها را علنی نکنیم تا تاثیرات روحی روانی آن حفظ شود و لذا اگر عبادت ها به صورت غیرعلنی انجام شود، بهتر است ولی از جهتی دیگر ممکن است علنی بودن چنین فعالیت هایی باعث تشویق دیگران شود که در آن صورت اشکالی ندارد.

شاهسونی با استناد به آیه ۲۷۴ سوره بقره گفت: این موضوع مانند صدقه است که هم به صورت مخفیانه و هم به شکل آشکار سفارش شده است. چون وقتی صدقه ای را به صورت پنهانی به فقیر می دهیم، اخلاص در این عمل حفظ می شود و فقط نیت الهی در آن وجود دارد و از طرف دیگر وقتی صدقه را به صورت آشکار می دهیم، در واقع الگوسازی کرده و دیگران را تشویق به این کار می کنیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha