خاورمیانه فرصت جلوگیری از گسترش شیوع کرونا را دارد

تهران-ایرنا- یک مقام سازمان بهداشت جهانی جمعه شب تأکید کرد که منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا همچنان این توانایی را دارند که فرصت را غنیمت شمرده و برای جلوگیری از شیوع گسترده کرونای جدید اقدامی صورت دهند.

دکتر "ایوان هیوتن" مدیر بخش پوشش جامع سلامت و بیماری‌های واگیردار دفتر منطقه‌ای سازمان بهداشت جهانی در مدیترانه شرقی که مقر آن در قاهره مصر قرار دارد، در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفت: در منطقه [خاورمیانه و شمال آفریقا همچنان] فرصت داریم تا اقدامی [برای جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا] انجام دهیم، چرا که افزایش ابتلا به کرونا تاکنون [در این منطقه] سریع نبوده است.
هیوتن گفت: دشوار است در حال حاضر رشد کند ابتلا به کرونا در برخی از کشورهای منطقه [خاورمیانه و شمال آفریقا] به استثنای ایران را که تاکنون شمار مبتلایان به کرونا در آن به بیش از ۷۶ هزار نفر رسیده و نزدیک به ۵ هزار نفر نیز در آن فوت شده‌اند، تفسیر کرد.
وی ادامه داد: ممکن است علتی [برای ابتلای کند به کرونا در این کشورها] وجود داشته باشد که با ترکیب سنی این جوامع جوان مرتبط باشد.
در کشورهای درگیر مانند یمن، لیبی و سوریه تقریبا شمار [زیادی] مبتلا به کرونا دیده نمی‌شود، اما هیوتن هشدار دارد که جلوگیری از به وجود آمدن شرایط دشوار در بار نخست، به این معنا نیست که ما در بار دوم نیز از بوجود آمدن این شرایط جلوگیری کنیم.
در مصر، جایی که دکتر هوتن از ماه مارس (اسفند/ فروردین ماه) مأموریت دارد تا اوضاع ابتلا به کرونا را ارزیابی کند، اکنون تعداد موارد بیشتر از چند هفته پیش است، اما هنوز شرایط به همه‌گیری سریع نرسیده است.
براساس گفته این مقام سازمان بهداشت جهانی، برای جلوگیری از بوجود آمدن شرایط مشابهی که در اروپا و آمریکا در خصوص ابتلا به کرونا پیش آمد و طی آن ده‌ها تن جان باختند، ضروری است [در خاورمیانه و شمال آفریقا]ستون‌های مقابله با ویروس را فراهم کرد.
به گفته هیوتن، ستون‌های مقابله با ویروس کرونا شامل پایبندی جامعه [برای رعایت فاصله اجتماعی]، بسیج سیستم بهداشتی و آماده‌سازی بیمارستان‌ها برای پذیرش مبتلایانی است که شرایط وخیمی دارند.
وی با بیان این که آنچه باید انجام شود، لزوماً پیچیده نیست، بر ضرورت قرنطینه بیماران بدون علایم شدید در هتل‌ها، مدارس و مراکز نظامی تأکید کرد.
هیوتن افزود: درخصوص مبتلایان به کرونا که حال آنان وخیم است نیز می‌توان با تبدیل تخت‌های معمولی بیمارستان‌ها به تخت‌های بخش مراقبتهای ویژه، اقدامات زیادی انجام داد.
به گفته دکتر هیوتن، اقدام دیگری که می‌توان برای جلوگیری از رشد انفجاری ابتلا به کرونا در منطقه انجام داد ، افزایش شمار تست‌ ابتلا به کروناست که می‌تواند با دستگاه های کوچکی انجام شود که نتایج آن سریع مشخص می‌شود.
این مقام سازمان بهداشت جهانی تصریح کرد: با وجود آن که همچنان موارد ابتلا به کرونا شناسایی نشده است، اما این موضوع "غیرقابل اجتناب" است، با این حال، اما هرچه تست بیشتری از افرادی گرفته شود که سرفه می‌کنند و درجه حرارت آنان بالاست، مبتلایان بیشتری به کرونا شناسایی می‌شود. 
این کارشناس بهداشت جهانی اعلام کرد: می‌دانیم که حدود یک درصد از مبتلایان می‌میرند، به همین خاطر زمانی که میزان فوتی‌های ناشی از کرونا در برخی از کشورها به ۵ درصد می‌رسد،این باور به وجود می‌آید  که بخشی از مبتلایان شناسایی نشدند.
هیوتن گفت: در منطقه [خاورمیانه و شمال آفریقا] میزان مرگ و میر حدود ۵ درصد است و این بدان معنی است که نیازمند افزایش ظرفیت [کشورها] برای گرفتن تست‌ ابتلا به کرونا هستیم.
وی در پایان افزود: با توجه به خطر بالقوه و قدرت این ویروس در به زانو درآوردن سیستم‌های بهداشتی، منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا باید برای بد شدن احتمالی شرایط [کرونا] آماده باشد.
براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی تاکنون در منطقه مدیترانه شرقی بیش از یکصد و ۱۱ هزار نفر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و  بیش از پنج هزار و ۵۰۰ نفر نیز در این منطقه جان‌باخته‌اند.
منطقه مدیترانه شرقی، منطقه‌ای است که در شرق دریای مدیترانه قرار دارد و  ۲۲ کشور را دربرمی‌گیرد و از مغرب تا پاکستان به استثنای الجزایر امتداد دارد.
همچنین تاکنون شمار مبتلایان به کووید-۱۹ در جهان از مرز ۲ میلیون نفر گذشته است و تاکنون  بیش از ۱۴۰ هزار نفر نیز در اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha