۱ فروردین ۱۳۹۹، ۱۶:۴۴
کد خبر: 83720931
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

روایتی از امام کاظم (ع) درباره تلاوت قرآن

۱ فروردین ۱۳۹۹، ۱۶:۴۴
کد خبر: 83720931
روایتی از امام کاظم (ع) درباره تلاوت قرآن

تهران- ایرنا- یک کارشناس مذهبی با اشاره به تاثیر تلاوت قرآن با صوت به روایتی از امام هفتم استناد کرد که آن حضرت صوت دلنشین سیدالساجدین و امام باقر (ع) را به عنوان بهترین تلاوت معرفی کردند.

حجت الاسلام مهدی دردشتیان روز جمعه به مناسبت سالروز شهادت امام کاظم (ع) گفت: در این روزها که مردم ایران خانه نشین هستند، فرصت ناب برای همنشینی با اهل خانواده ایجاد شده و می توان زمانی را به همخوانی قرآن کریم در خانه اختصاص داد تا فرزندان از این چشمه سرشار هدایت بهره مند شوند.

وی تلاوت قرآن با صوت زیبا را در منزل دارای اثری ماندگار و متفاوت دانست و به روایتی از مـوسی بن جعفر (ع) اشاره کرد و گفت: روایتی از امام هفتم در کتاب کافی نقل شده و آن حضرت حدیثی را به نقل از امام صادق (ع) درباره اثرگذاری دعا و قرآن بیان کردند.

دردشتیان افزود: بر اساس این روایت به امام صادق (ع) عرض کردند شخصی معتقد است دعا و قرآن وقتی اثر دارد کـه با صدای بلند خوانده شود و امام در پاسخ فـرمود «ایرادی نـدارد. زیرا عـلی بـن الحـسین (ع) بـهترین صـدا را در تلاوت قرآن داشت و نیز بسیار بلند می خواند که تمام اهل خانه می شنیدند. همچنین صدای امام باقر (ع) از هـمه مردم در تـلاوت قرآن رساتر بود و شب ها که برمی خاست و قـرآن مـی خواند، با صـدای بـلند مـی خواند به گـونه ای که رهگذران به ویژه سقاها می ایستادند و گوش می دادند».

همان گونه که امام کاظم (ع) بـا قـرآن انس داشتند و روز و شب از این کتاب آسمانی جدا نمی شدند، دوست داشتند پیروان و علاقه مندان بـه اهـل بیت (ع) نیز انس و آشنایی خود را بـا قرآن بیشتر کنند. ازاین رو مـی بینیم از آن حضرت درباره قرآن و اسرار و مـعارف آن روایاتی بیان شده و امام کاظم (ع) روایاتی را از امامان پیش از خود نقل می کردند.

این پژوهشگر مذهبی افزود: مرحوم طبرسی در کتاب مکارم الاخلاق روایتی از امام هفتم نقل کرده که «شفای تمام دردها در قرآن است» انسان در بحران ها و سختی ها می تواند از مهارتی استفاده کند که قبل از بحران با آن مهارت مانوس باشد. به همین دلیل نیروهای امدادی برای مقابله با زلزله در طول سال مانور انجام می دهند، تا در بزنگاه حادثه آمادگی کافی داشته باشند یا نیروهای نظامی در طول سال رزمایش های متعدد انجام می دهند تا در زمان حمله دشمن، بتوانند به بهترین نحو عمل کنند.

وی گفت: بنابر این کسی می تواند در بزنگاه حادثه ها و ابتلائات و درد ها از قرآن، شفا و التیام بگیرد که انس با قرآن داشته باشد و در روایت دیگری امام کاظم (ع) فرمود «هرکه به یک آیه قرآن اکتفا کند و آن را برای نگهداری از خود کافی داند، اگر با ایـمان و عـقیده باشد همان آیه او را کفایت می کند».

دردشتیان اضافه کرد: بر اساس حدیث شریف ثقلین، قرآن و عترت همتای یکدیگرند و هدایت امت اسلامی در تلازم این دو ثقل است. بنا بر این اهل بیت (ع) مانند رسول خدا (ص) عهده دار تبیین آیات الهی و اصیل ترین مرجع برای دستیابی به فهم معارف قرآنی هستند.

وی افزود: از این رو روایات امام هفتم (ع) از منابع مهم علم تفسیر به شمار می رود و آن حضرت عمر شریف خود را صرف تبیین اسلام ناب و تفسیر صحیح قرآن و ارائه تصویری روشن از معرفت اسلامی می‌کردند و در عین حال که خود قرآن ناطق بودند، تلاوت قرآن آن حضرت نیز در نظر مردم جلوه گر بود.

در دشتیان به روایتی از کتاب الارشاد مرحوم شیخ مفید استناد کرد و برخی از فضائل امام کاظم (ع) در نگاه مردم را برشمرد و گفت: فقیه ترین فرد در زمان خود بودند. همچنین حافظ ترین فرد نسبت به کتاب خدا و از نظر لحن و صدا آشناترین فـرد بـه قـرآن بودند و هرگاه قرآن می خواندند، محزون مـی شدند و شـنوندگان نـیز می گریستند»

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha