آسیب پذیری اقتصاد ایران از کاهش قیمت نفت کمتر از کشورهای منطقه است

تهران - ایرنا - محمد صالح صادقیان رئیس مرکز عربی مطالعات ایران و کارشناس مسائل خاورمیانه معتقد است که به دلیل کاهش سهم نفت در بودجه سال آینده کشور، میزان آسیب پذیری اقتصاد ایران بر اثر کاهش قیمت جهانی نفت نسبت به کشورهای منطقه کمتر است.

 صادقیان روز سه شنبه در گفت و گو با روزنامه الوطن عمان با بیان اینکه ایران به ۲ دلیل با پایین آمدن قیمت نفت جزو کم خطر ترین کشورهای منطقه و خارج از منطقه است، افزود: اولین دلیل این است که ایران به دلیل تحریم آمریکا کمتر وارد بازار نفت می‌شود.

وی افزود: دلیل دیگر این است که ایران وابستگی خود به درآمدهای نفتی برای سال آینده را به شدت کاهش داده است و تنها ۱۰ درصد از بودجه سال آینده خود که از ۲۱ مارس امسال (میلادی) شروع می‌شود را از درآمدهای حاصل از فروش نفت تامین خواهد کرد.

 رئیس مرکز عربی مطالعات ایران که درباره وضعیت اقتصادی کشورهای منطقه در پی سقوط قیمت نفت با این روزنامه عمانی گفت و گو کرده است، اظهار داشت: ما نباید شرایط و تحولات جامعه بین‌الملل را دست کم بگیریم زیرا تحلیلگران استراتژیک در آمریکا باتوجه به پدیده جهانی سازی که از ابتدای قرن حاضر پدید آمده است از گسترش رکودی که در جامعه بین‌المللی که حاکم است سخن می‌گویند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه نمی خواهم وارد تئوری توطئه شوم به تاثیرپذیری قیمت نفت از شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و افزود: در چنین شرایطی که هراس جامعه بین المللی را در برگرفته است قیمت نفت با سرعت به ۳۰ دلار در هر بشکه کاهش یافته است چیزی که ما کمتر شاهد آن بودیم و  ما نباید از این پدیده غافل شویم.

صادقیان تصریح کرد:  گاهی بدون آگاهی لازم از این شاخص ها چشم پوشی می کنیم . کشورهای عضو اوپک که اقتصادشان به بیش از ۷۰ درصد به درآمدهای نفتی وابسته است، خود را در ضعیف‌ترین و بیهوده‌ترین وضعیت قرار داده و سعی می‌کنند با افزایش تولید یا دادن تخفیف به برخی از مشتریان خود در آسیا، آمریکا و اروپا وارد یک جنگ شوند.

وی افزود: این موضوع اثرات مخرب قیمت نفت بر اقتصاد کشورهای تولید کننده نفت را افزایش می‌دهد.

رئیس مرکز عربی مطالعات  ایران افزود: کشورهای اوپک امروز به منظور حمایت از اقتصاد خود که  ۷۰ درصد آن به درآمدهای نفتی وابسته است، نیازمند مطالعه واقع بینانه از شرایط بازار هستند. 

وی اظهار داشت :  جنگ‌ها و بحران های سیاسی متعدد که منطقه با آن روبرو است این کشورها را سردرگم کرده است.

صادقیان ادامه داد: اکنون نگرانی این است که ما در آستانه یک بحران بین‌المللی قرار بگیریم همانند بحرانی که جهان در سال ۲۰۰۸ با آن روبرو شد زیرا با توجه به تولید نفت " شل " آمریکا دیگر نفت مشکل اساسی بازار جهانی نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha