۱۹ اسفند ۱۳۹۸، ۱۱:۴۲
کد خبرنگار: 2520
کد خبر: 83706809
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

نقش ویژه جامعه پزشکی در خط مقدم مقابله با کرونا

۱۹ اسفند ۱۳۹۸، ۱۱:۴۲
کد خبر: 83706809
نقش ویژه جامعه پزشکی در خط مقدم مقابله با کرونا

تهران-ایرنا- شیوع و گسترش ناگهانی ویروس کرونا در حالی طیف وسیعی از مردم را نگران کرده است که پرستاران و کادر پزشکی و درمانی به عنوان پیشگامان و مبارزان خط مقدم مقابله با این بیماری، با نوعی انرژی مثبت به نوعی حال خوب را به جامعه تزریق کرده و نگرانی‌ها را کاهش دادند.

شیوع ویروس کرونا در ایران و تعداد بالای مبتلایان به نسبت جمعیت سبب شده تا جامعه جهانی با دقت بیشتری حوادث درون ایران را دنبال کند و به آسیب‌شناسی دلایل اپیدمی شدن این بیماری بپردازد. نگاهی به تجربه‌های پیشین ایران در کنترل و مبارزه با بیماری‌های همه‌گیر نشان می‌دهد که در اغلب موارد، سیستم بهداشت و درمان کشور توانسته موفق عمل کند و با اتکا به توانایی‌های داخلی و مشاوره‌های خارجی از بحران عبور کرده است. این بار اما مرگ ومیر بالای شیوع ویروس کرونا در کشور بیانگر آن است که سیستم بهداشت و درمان ایران طی چند سال گذشته خسارت‌های سنگینی را متحمل شده است. تحلیلگران و رسانه‌های غربی دلیل عمده این ضعف در سیستم بهداشت و درمان ایران را تحریم‌هایی می‌دانند که طی سال‌های گذشته از سوی آمریکا اعمال شده؛ تحریم‌هایی که از جمله پیامدهای آن کمبود دارو، افزایش قیمت خدمات پزشکی و کمبود تجهیزات به روز و کافی است.

رسانه‌های اصلاح‌طلب

علت آمار بالای مبتلایان به کرونا در ایران چیست؟

حسن شکرالهی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: برای عبور از بحران به‌وجود آمده ناشی از کروناویروس، همه مردم باید هشدارها را جدی‌تر بگیرند. کروناویروس از دو راه مستقیم و یا غیرمستقیم منتقل می‌شود در روش مسقیم ویروس از فرد ناقل به فرد دیگر منتقل و وی را مبتلا می‌کند و در روش غیرمسقیم نیز ویروس از فرد ناقل به سطوح مختلف منتقل و افراد دیگر با دست زدن با سطح آلوده به کروناویروس، آلوده می‌شوند.

وی با بیان اینکه تنها راه مبارزه با همه‌گیری این ویروس این است که برای هیچ کاری از خانه خارج نشوید ادامه داد: با شست‌وشوی مداوم دست‌ها و دست نزدن به مثلث چشم، دهان و بینی می‌توانیم مانع ابتلای خود به این ویروس خطرناک شویم.

خبرگزاری ایسنا: دکتر شکرالهی با بیان اینکه با رعایت موارد بالا می‌توان زنجیره انتقال ویروس را قطع کرد گفت: همراهی مردم و عمل جدی به توصیه‌ها در کنترل بیماری و قطع زنجیره انتقال نقش مهم و موثری دارد.

مدیرعامل پیشین هلال احمر استان سمنان در پاسخ به پرسشی در خصوص اینکه آیا با فرض رعایت همه مردم می‌توان یک بازه زمانی مشخص، برای ریشه‌کنی این ویروس نوپدید در کشور مشخص کرد افزود: نه متاسفانه نمی‌تون چنین بازه زمانی را با قاطعیت مشخص کرد. کروناویروس یک ویروس جدید بوده و شناخت ما از آن محدود است. ضمن اینکه رفتارهای آن هنوز به طور کامل شناخته شده نیست اما از آنجا که انتقال آن "فرد به فرد" صورت می‌گیرد، با رعایت همگانی بهداشت فردی و قطع زنجیره انتقال می‌توان بر "کووید ۱۹ هم غلبه و این شرایط بحرانی را پشت سرگذاشت.

رئیس نظام پزشکی شهرستان سمنان در پاسخ به پرسشی در خصوص برخی تشکیک‌ها در خصوص آمار اعلام شده در ایران و تفاوت میزان تلفات کروناویروس در ایران و دیگر کشورها و همچنین چرایی عدم اعتماد عمومی به آمارهای دولتی اعلام شده اظهار کرد: اولا آمار اعلام شده از سوی منابع رسمی مربوط به موارد ابتلای قطعی است یعنی آمار آنهایی است که نمونه‌گیری از آنها انجام و جواب آزمایش آنها مثبت اعلام شده است.

گزارشی مبنی بر انتقال کرونا از طریق مصرف فرآورده های خام دامی وجود ندارد

مرتضی بحرانی در خصوص ارتباط فرآورده های خام دامی (پروتئینی) و بیماری کرونا در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: در حال حاضر گزارشی مبنی بر انتقال بیماری کرونا از طریق فرآورده های خام دامی وجود ندارد و مصرف این مواد غذایی در شرایط بهداشتی عرضه ایمن و عاری از خطر مذکور می باشد. نظارت های مستمر دامپزشکی در بخش آبزیان و دیگر فرآورد های پروتئینی از زمان صید یا تولید تا مرحله حمل و نقل و عرضه با دقت و حساسیت ادامه دارد و در این بین مهمترین عامل رعایت زنجیره سرد می باشد. از عموم مردم تقاضا داریم در زمان خریداری محصولات آبزی تازه به یخ پوشانی محصول توجه جدی داشته باشند زیرا که حفظ شرایط دمای یخچالی مواد غذایی که به صورت تازه عرضه می شوند چه از طریق یخ پوشانی و یا نگهداری در یخچال های ویترین دار در مراکز عرضه می تواند بر کیفیت بهداشتی محصول بیفزاید.

بحران کرونا در صنعت قیر کشور

به گزارش ایلنا، صنعت فولاد کشور در یک سال گذشته با معضل خام فروشی سنگ آهن و صادرات سنگ آهن مواجه بود به نحوی که بسیاری از فولادسازان با کمبود شدید سنگ آهن و گندله مواجه بودند و ذخایر استراتژیک سنگ آهن و گندله کشور به شدت کاهش یافت. اگر چه این معضل به صورت کامل مرتفع نشده اما با ورود وزارت صنعت به موضوع و اتخاذ برخی تدابیر این مشکل تا حدودی فروکش کرد.

مسئولان و متولیان پاسخگو باشند که مواد خام تولید قیر با حمایت کدام مافیای قدرت و فساد، دوباره در بندر عباس آغاز شده است؟ مافیایی که با سوء استفاده از شرایط کنونی کشور  که همه توجهات درگیر مسئله کرونا است، فرصت را برای سوءاستفاده مناسب دیده و با خام فروشی وکیوم باتوم، کرونایی اقتصادی را به صنعت پتروشیمی کشور تزریق کرده و آن را از نفس انداخته است.

این در حالی است که به هنگام بحران‌های گوناگون همچون سیل و زلزله و شیوع بیماری، تمام مسئولان کشور از صنایع پایین دست نفت انتظار دارند به مسئولیت اجتماعی خود عمل کرده و با کمک‌های مالی و غیرمالی خود به یاری ملت بیایند. صنایع پایین دست نفت نیز تا کنون بارها و بارها نشان داده در انجام مسئولیت‌های اجتماعی، پیشگام و پیشرو است. در مسئله کرونا نیز صنایع پایین دست نفت، در انجام مسئولیت اجتماعی خود پیشگام بود و مسئولان امر نسبت به جزییات آن آگاه هستند. اما فعالان این صنعت انتظار ندارند عده‌ای سودجو و وابسته به مافیای قدرت و فساد، از یک بحران عمومی همچون کرونا سوء استفاده کنند و به خام فروشی مواد خام تولید قیر روی بیاورند و این صنعت کشور با بحران مواجه و به کرونایی اقتصادی مبتلا کرده‌اند و به تنگی نفس بیاندازند.

تغذیه مناسب؛ عامل مقابله با ویروس کرونا

مهدی کریمی تفرشی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا گفت: عملکرد سیستم ایمنی بدن نقشی مهمی در پیشگیری از بیماری‌های تنفسی از جمله بیماری کرونا دارد. برای تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از ابتلا به عوامل بیماری‌زا به ویژه کرونا ویروس در این مقطع زمانی، باید ضمن رعایت نکات بهداشتی، توصیه‌های تغذیه‌ای و دریافت مواد مغذی مورد نیاز بدن را بسیار جدی گرفت.

 رئیس هیات مدیره خانه صنعت، معدن وتجارت جوانان تهران گفت: مصرف ادویه‌جات بویژه زردچوبه که یک گیاه دارویی اعجاب انگیز در حفظ سلامتی و مقابله با انواع بیماریهاست و نیز زعفران توصیه می‌شود حتما در برنامه غذایی قرار گیرد. اما بهتر است ادویه جات در پایان پخت به غذا افزوده شود تا خواص آن حفظ شود. همچنین دقت شود که در تهیه ادویه‌جات حتما به خالص بودن و مرغوبیت آن توجه شود. همچنین مصرف روزانه حبوبات بویژه لوبیا و عدسی با توجه به اینکه این موادغذایی منبع پروتئین بالایی هستند بشدت توصیه می‌شود.

ریاست هیات مدیره تعاونی تولید کنندگان محصولات غذایی کشور افزود: جوانه‌ها مانند جوانه گندم، ماش و شبدر نیز در تقویت سیستم ایمنی بدن و مقابه با انواع بیماری‌ها بسیار موثر است. دانه‌ها و جوانه‌ی گندم، گردو، پسته و بادام، تخمه آفتابگردان، ذرت، روغن گردو، روغن کنجد و زیتون، روغن هسته انگور، روغن جوانه ذرت، روغن آفتابگردان، روغن جوانه گندم، غلات کامل و انواع مغزها مانند بادام زمینی و فندق دارنده ویتامین E هستند که مصرف آنها در تقویت سیستم ایمنی و مقابله با ویروس بسیار موثر است.

کرونا به منزله بحران

عباس عبدی در روزنامه اعتماد می‌نویسد: ما به‌طور معمول از کلمه بحران زیاد استفاده می‌کنیم هر جا هر مشکلی دیدیم که اندکی وسیع‌تر از انتظار بود، آن را بحران می‌نامیم. ولی واقعیت این است که منظور از بحران فراتر از این مشکلات عادی است. واژه بحران در اصل از علوم پزشکی به علوم اجتماعی و اقتصادی آمده است و به وضعیتی اطلاق می‌شود که ارگانیسم حیاتی دچار بی‌نظمی شده و به خطر افتاده است. در این میان شاید بتوان با قاطعیت ادعا کرد که مورد اپیدمی کرونا اولین بحران جدی به معنای دقیق است که کل سیستم با آن مواجه شده‌ است. زلزله، به لحاظ مکانی محدود است و بقیه نیروهای انسانی و امکانات کشور که بیش از ۹۹ درصد است به کمک آن یک درصد می‌آیند. سیل وحشتناک ابتدای سال با اینکه بسیار وسیع بود، باز هم بخش محدودی از کشور را درگیر کرد و چشم‌انداز آینده آن نیز کمابیش معلوم بود. ترور سردار سلیمانی می‌توانست به یک بحران جدی تبدیل شود، ولی در هر حال با رعایت ملاحظاتی کنترل شد. حتی جنگ تحمیلی نیز همه کشور را درگیر خود نمی‌کرد، ولی کرونا متفاوت از همه اینهاست. کرونا بحرانی است فراگیر. همه نهادهای جامعه و کشور را درگیر خود کرده، از خانواده گرفته تا نهادهای آموزش، دین، اقتصاد، دولت و رسانه، همه به نوعی درگیر آن هستند. همه افراد جامعه ایران، بدون استثنا درگیر آن هستند یا به زودی درگیر خواهند شد. کلیه زیرمجموعه‌های حکومت با آن درگیر هستند. کافی است که یک لحظه فکر کنیم در این وانفسا پرداخت‌های حقوق و دستمزد، وام، بدهی‌ها و رسیدگی‌های قضایی و... عقب بیفتد و در حوزه اقتصادی گردشگری به یک باره سقوط کند.

نهاد بهداشت و درمان با بزرگ‌ترین فشار مواجه شده و معلوم نیست که تا کی می‌تواند مقاومت کند و کمر راست دارد؟ سیاست خارجی کشور نیز از این وضعیت در امان نخواهد بود. تاثیرپذیری این نهادها از کرونا چند ویژگی مهم دارد؛ اول اینکه مستقیم است. دوم اینکه عمیق است و سوم آنکه با سرعت بالا و فوری اثر می‌گذارد. همه اینها را بگذارید در کنار یک دستگاه اداری بروکراتیک بدون انگیزه و غیرقابل انعطاف و با منابع درآمدی اندک. کرونا نه فقط هزینه‌های دولت را زیاد می‌کند، بلکه درآمدهای آن را نیز کاهش می‌دهد. آن هم دولتی که با وجود این وضع تحت تحریم‌های سفت و سخت نیز باشد. بدتر از همه اینکه سرعت پیشرفت این اپیدمی چنان است که نظام مدیریتی کشور به گرد پای آن نمی‌رسد. نظامی که فاقد راهبرد مشخص است. ساختاری که با شدیدترین شکاف درونی نیز مواجه است. هر اقدامی برای مواجهه با این ویروس نیازمند حضور موثر و هماهنگ مجموعه قوای مالی و اقتصادی، اجرایی، قضایی و نظامی و حتی تقنینی است که برحسب ضرورت اقدام فوری به عمل آورند. مردم نمی‌پذیرند که در آینده هر گونه کوتاهی‌های احتمالی به کارگزاران اجرایی و غیر اجرایی منتسب شود.

ویروس کرونا و شرایط تحریمی

‌ اردشیر نوریان در روزنامه اعتماد نوشت: متاسفانه مدتی است که ویروس کرونا به کشور ما نیز وارد شده و طی روزهای گذشته فراگیر شده است. تقابل و مبارزه با این اپیدمی نیازمند بسیج تمام امکانات از کادر پزشکی و بیمارستان‌ها تا فراهم کردن امکانات بهداشتی و درمانی برای تضمین سلامت مردم است. این درحالی است که کمبود امکانات بهداشتی و اقلام دارویی لازم برای مقابله با این بیماری در شرایطی که با تحریم‌ها مواجه هستیم، بیشتر خود را به رخ می‌کشد. هر چند به ‌لحاظ پزشکی و سلامت، امروز کشور در سطحی قابل ‌قبول قرار دارد اما در بعضی زمینه‌ها کمبودهایی اساسی احساس می‌شود. به هر حال در شرایط بحرانی مشابه معمولا تامین نیازمندی‌ها و اقلام از طریق مراودات خارجی بسیار راحت‌تر میسر و امکان‌پذیر می‌شود. ولی از آنجا که کشور ما در شرایط تحریم به سر می‌برد، تامین برخی اقلام یا غیرممکن شده یا به سختی امکان‌پذیر است. همچنین بعضی از کشورها به دلیل شرایط تحریمی ممکن است از انجام همکاری شایسته و بایسته سر باز زده و محدودیت‌هایی داشته باشند. بنابراین در این شرایط است که تحریم‌های اعمال شده خود را جدی‌تر نشان می‌دهند. لذا در شرایطی که تحریم‌ها فشاری مضاعف بر کشور وارد کرده و می‌کند، نیاز است مسوولان با برنامه‌ریزی و تکیه دوچندان بر توان داخلی، تلاش خود را برای فراهم کردن اقلام بهداشتی و داروهای مورد نیاز به کار بسته تا فشار روانی وارد بر مردم را مدیریت و کنترل کنند. در روزهای نخست مواجهه با این بیماری و زمانی که این ویروس اپیدمی به‌ تازگی در ووهان چین شناسایی شده بود، این مساله مطرح شد که ممکن است این بیماری ناشی از اقدامی بیولوژیک باشد. البته این دیدگاه از آنجا ناشی شد که بعضی مقامات ایالات متحده و اسراییل در این باره اظهارنظرهایی را مطرح کردند. به‌ خاطر دارم که در زمان شیوع این ویروس، رژیم صهیونیستی اعلام کرد که...

حفظ جان مردم، اوجب واجبات است

عباس موسایی فعال سیاسی اصلاح‌طلب در روزنامه آرمان ملی نوشته است: نخست؛ کرونا روز به روز گستره‌ای بیشتر از جمعیت و جغرافیای ایران عزیز را در بر می‌گیرد. بحران در حال فوران است، به گونه‌ای که همچون دیگر رخدادها، نمی‌توان با کنش‌های گفتاری، واقعیت را تغییر داد. به عبارتی کرونا و عواقب اش، تن به گفتمان اقتدار و ناواقعیت‌سازی از واقعیت نمی‌دهند. کرونا و پیامدهایش نشان داده‌اند که در مقابل تحت انقیاد/ اعوجاج/ انحراف در آمدن، مقاومت می‌کند. این ویروس هولناک که تاکنون دارویی برایش پیدا نشده است، تن به مناسبات گفتمان رسمی نداده است. از آنجا که سدها، حدود، بدن‌ها، مرزها و ... را در می‌نوردد، نمی‌توان عواقب‌اش را محدود، محبوس و نارسانا کرد. از آنجا که منحصر بفرد، مهارناپذیر، تکثیرپذیر، همه‌گیر، نفوذکننده، بی‌رحم، بی التفات و... ظاهر شده است، علاوه بر جان انسان‌ها، وضعیت‌های مستقر و اهالی تدبیر و تصمیم را نیز دچار اغتشاش و بحران تصمیم و تدبیر می‌نماید. رفته رفته، مهارناپذیری عواقب‌اش فزونی می‌یابد و اهالی تدبیر و تصمیم را بیش از پیش دچار فقدان تدبیر و تصمیم می‌کند. کرونا مناسبات نامعمول را که می‌خواستند، معمولشان جلوه دهند، بیش از پیش نامعمول و معلول نمایان ساخته است. چه بی‌تدبیری‌های تدبیرنما، ناسازگاری‌های سازگار، بی‌مسئولیتی‌های به ظاهر مسئولانه، پوشالی‌های قدرتمند واقعیات تخیلی، تخیلات جادویی، گفتارهای بی‌اساس، اساس‌های بی‌بنیان، بنیان‌های خیالین و... را بر آفتاب افکنده است. چه آرزوها و تخیلاتی که واقعی‌شان می‌پنداشتند، از فرط تخیلاتی بودن، خواب نما شده‌اند. چه نابالغی‌هایی که ادعای بلوغ می‌کردند، در باتلاق عدم تکامل و بلوغ‌های بچه‌گانه، دست و پا می‌زنند. قدسی کردن امور عرفی و تاریخی، تقدس بخشیدن به ایدئولوژی ها، ایدئولوژیک کردن سنت‌ها، کشیدن حصار ایدئولوژی حول منافع و مصالح کشور و ملت، ما را در آستانه یک آسیب پذیری جدی قرار داده است. فقدان تدبیر، تصمیم و مصلحت عموم در فقدان مردان تدبیر و تصمیم و مصلحت سنج، در تمام سطوح به وضوح دیده می‌شود. وقتی مصلحت شناسان، «رفتند از این ولایت»، بحران‌ها پشت در انباشته شدند. امروز ما مقهور دیروزهای به مسلخ رفته /برده ی ما، تحت اراده‌های
غیر از ما و بی ارادگی‌های دیروز ما است. نتیجه آن اراده‌ها،
بی ارادگی‌ها و «نا»... ها، بن‌بست و بحرانی است که جان عزیز انسان ناشهروند ایرانی امروز، در آن /با آن، قرار گرفته/مواجه شده است. اگر تا دیروز آن اراده‌ها، بی‌ارادگی‌ها و ناها، حقوق انسان ناشهروند ایرانی را به مسلخ می‌برد، امروز جان او را هدف قرار داده است.

رسانه‌های اصولگرا

استرس منفی کرونا با انرژی مثبت پرستاران شکست داده می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس، ویروس کرونا آمد نه آرام و بی‌صدا بلکه با جنجال و هیاهو؛ تا ترس و اضطراب در جامعه ایجاد کند اما کادر پزشکی و پرستاری با روحیه‌ای وصف‌ناشدنی در خط مقدم مبارزه با این ویروس منحوس قرار گرفتند تا نشان دهند نه تنها دلهره به دل راه ‌نمی‌دهند، بلکه با لبخند به دیدار بیماران کرونایی می‌روند و تمام خستگی تن‌شان تنها با ترخیص بیماران برطرف می‌شود، هر روز به زندگی سلامی دوباره می‌دهند و بر این باور هستند استرس منفی کرونا با انرژی مثبت پرستاران شکست داده می‌شود.

خبرگزاری فارس: چند وقتی است با شیوع ویروس کرونا تمامی مدارس و دانشگاه‌ها حتی مراسم‌های عروسی و دورهمی‌ها تعطیل شده است در این میان پرستاران شجاع و ایثارگر با تلاش‌های خالصانه برای خدمت به مردم تا پای جان ایستادند و از بیماران مراقبت می‌کنند و برخی دیگر جشن ازدواج‌شان را کنسل و در شیفت خدمت پرستاری از خود مایه گذاشتند.

پرستاران، این قشر زحمتکش ما را به یاد رزمندگانی می‌اندازند که روزی در سنگر جبهه و نبرد هنگامی که فضای جبهه با مواد شیمیایی مسموم شده بود ماسک‌شان را از صورت برمی‌داشتند و با طبق اخلاص آنچه نیاز خودشان بود به همرزمان‌شان می‌دادند و گاه خود شیمیایی می‌شدند و از شهادت هراسی نداشتند و حالا هنرنمایی مدافعان سلامت با ثبت روزهای پرافتخار در دفتر تاریخ به یادگار می‌ماند.

دانشجویان بسیجی به قرارگاه مبارزه با کرونا پیوستند

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، محمد جواد داوری مسوول بسیج دانشجویی الزهراء (س) دانشکده پرستاری بروجن گفت: دانشجویان بسیجی این دانشکده با احساس تکلیف در مورد جان و سلامتی انسان‌ها و اهمیت کارهای جهادی به قرارگاه مبارزه با کرونا پیوستند. قرارگاه جهادی مبارزه با کرونا با هدف افزایش آگاهی مردم و کاهش التهاب‌های عمومی در چهارمحال و بختیاری تشکیل شده است و دانشجویان جهادگر این دانشکده با پیوستن به هسته مرکزی این قرارگاه برای مقابله با کرونا وارد میدان شدند. حضور مؤثر نیروهای جهادی در برهه حساس کنونی برای افزایش آگاهی مردم در عرصه سلامت و تسریع خدمت رسانی وزارت بهداشت از اهداف تشکلیل این قرارگاه است.

هشدار درباره استفاده از «الکل صنعتی» یا «متانول» برای ضدعفونی

به گزارش خبرگزاری فارس، دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت  سازمان غذا و دارو اعلام کرد: با توجه به شیوع گسترده بیماری ناشی از کرونا ویروس جدید یا کووید-۱۹ در کشور و تاکید بر بهداشت دست ها و گندزدایی مناسب سطوح در منازل و اماکن و نقش مهم استفاده از اقلام ضدعفونی کننده از جمله  فرآورده‌های بر پایه الکل اتیلیک (اتانول) به منظور پیشگیری از این عفونت، متاسفانه بر اساس مشاهدات و اطلاعات بدست آمده از برخی  بیمارستانهای کشور، مواردی از مسمومیت در اثر مصرف  خوراکی محلول‌های حاوی الکل اتیلیک (اتانول) و حتی مرگ اثر مصرف خوراکی الکل متیلیک (متانول) به اشتباه و با هدف پیشگیری از عفونت کرونا ویروس جدید و کووید -۱۹ در برخی از بیماران گزارش شده است.

با توجه به موارد ذکر شده، به هموطنان عزیز توصیه می‌شود به هیچ وجه از الکل متیلیک (متانول) و یا الکل صنعتی (که حاوی درصدهای مختلفی از اتانول به همراه متانول است)، برای ضد عفونی دست و پوست استفاده نکرده و چنانچه قصد دارند از فرآورده‌های ضدعفونی بر پایه الکل استفاده کنند، تنها از محلول‌های آبی الکل اتیلیک (اتانول) و یا فرآورده‌های استاندارد حاوی الکل اتیلیک (اتانول) با غلظت مناسب (۶۲ تا ۷۰ درصد) و با رعایت اصول توصیه شده، استفاده کنند.

آن روی سکه کرونا/نمایش همدلی اقشار مختلف برای ایجاد آرامش روانی در جامعه

به گزارش خبرگزاری فارس، در شرایطی که بیماری کرونا امنیت روانی جامعه را بر هم زده، اقشار مختلف مردم خودجوش برای بازگشت آرامش روانی مردم حتی با ضدعفونی کردن سطح شهر، حتی با یک چرخ خیاطی برای تولید ماسک تلاش می‌کنند. اکثر آنها جوانان بسیجی، جهادی و یا هیئتی هستند که آخرش شب در خیابان های سطح شهر با ماسک و دستکش و مواد ضدعفونی کننده در کنار کارکنان شهرداری حاضر و به نظافت وسایل ورزشی پارک‌ها، عابر بانک‌ها و در و دیوار مغازه‌ها می‌پردازند.

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، در شرایطی که بیماری کرونا امنیت روانی جامعه را بر هم زده، اقشار مختلف مردم خودجوش برای بازگشت آرامش روانی مردم حتی با ضدعفونی کردن سطح شهر، حتی با یک چرخ خیاطی برای تولید ماسک تلاش می‌کنند.

اکثر آنها جوانان بسیجی، جهادی و یا هیئتی هستند که آخرش شب در خیابان های سطح شهر با ماسک و دستکش و مواد ضدعفونی کننده در کنار کارکنان شهرداری حاضر و به نظافت وسایل ورزشی پارک‌ها، عابر بانک‌ها و در و دیوار مغازه‌ها می‌پردازند.

یک خیر سیستانی با قرار دادن دو دستگاه چرخ خیاطی و خرید مواد لازم برای تولید ماسک، برای خانواده ای نیازمند، کارگاه کوچک تولید ماسک را در روستای سامانی شهرستان زهک راه اندازی کرده است.

مادر خانواده سرپرست دو فرزند ناشنوا است که خود نیز دچار بیماری ریوی است.

ماسک های دوخته شده نیز توسط این خیر خریداری می شود و رایگان در اختیار مردم نیازمند قرار داده خواهد شد.

همچنین مردم روایت میکنم از کارکنان شرکت هامون بافت کویر زاهدان که خط تولید خود را تغییر دادند و برای تولید ماسک دست به کار شدند تا کمبودها را تا حدودی برطرف کنند.

مردم با ماندن درخانه زنجیره ویروس کرونا را بشکنند

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر رعایت بهداشت فردی برای کنترل ویروس کرونا، در گفت و گو با شفقنا گفت: این مردم هستند که باید زنجیره ویروس را شکسته و باعث انتقال آن نشوند که مهمترین اقدام این است که در خانه بمانند و به خاطر کارهای غیر ضروری از خانه خارج نشوند.

دکترابوالفضل سروش در رابطه با شیوه‌های جلوگیری از گسترش ویروس کرونا، اظهار کرد: همه توصیه‌ها به وزارت بهداشت ختم می‌شود درحالی که این وزارتخانه هر کاری‌ که می‌توانست انجام داد؛ البته انتقادی هم در این خصوص وارد است که باید این ویروس را جدی‌تر گرفته و قبل از ورود به کشور تمهیداتی را اتخاذ می‌کردیم اما متاسفانه این کار را نکردیم. از این به بعد این مردم هستند که باید زنجیره ویروس را شکسته و باعث انتقال آن نشوند که مهمترین اقدام این است که در خانه بمانند و به خاطر کارهای غیر ضروری از خانه خارج نشوند و همچنین بهداشت را رعایت کنند.

خانواده؛ نهادی که کرونا به آن روحی دوباره بخشید

به گزارش خبرگزاری فارس: نهاد خانواده همواره به‌عنوان یک پایگاه بی‌نظیر، سالم و کوچک اجتماعی اما با تأثیر فراوان در هر جامعه‌ای شناخته شده است. این نهاد در هر دین و آیین و مذهبی بسیار مقدس و قابل احترام بوده و بر حفظ و تقویت آن همواره تأکید بسیار وجود دارد.

خانواده نمونه کوچک‌شده یک اجتماع بزرگ است که پدر، مادر و فرزندان با نقش‌های مختلف و وظایف کاری مشخص برای پیشبرد اهداف و پیشرفت در کنار هم تلاش می‌کنند؛ اما زندگی ماشینی، ابزارهای نوین و به روزی که وسیله سرگرمی هر یک از اعضای خانواده بیش از حد معمول شده و در کنار این مهم نیز وجود دریای بی‌انتهای فضای مجازی که فعالان آن با قایق‌های تندرو، افراد خانواده را به اعماق بی‌کران این پهنه وسیع می‌برند، دلیلی شد تا عضوهای این نهاد اجتماعی کوچک کمتر در کنار هم قرار گیرند.

اظهارات برخی فعالان اجتماعی و شواهد حاکی از این است کرونا میهمانی ناخوانده که این روزها سرزده وارد اجتماع بزرگ زندگی ما شده و تا پشت درهای خانه‌های ما به‌عنوان دژهای ایمن، مستحکم و پایگاه سلامت بیشتر نتوانسته نفوذ کند، جانی دوباره به این نهاد کوچک اجتماعی بخشیده است.

همین امر باعث شده تا اعضای برخی خانواده‌ها برای دوری از هم‌نشینی و ندیدن روی زشت و ناپسند این میهمان ناخوانده، درهای خانه را به رویش بسته و در کنار یکدیگر، تجدید دیدارهای صمیمی، شب‌نشینی‌های گرم، لذت دورهمی‌های شادانه و لذت بردن از هم‌صحبتی با پدر و مادر را نصیب خود سازند.

کرونا نفس گردشگری را نیز بند آورد!

به گزارش خبرگزاری فارس، صنعت گردشگری در بسیاری کشورها به عنوان یکی از بخش‌های بزرگ اقتصادی سهم قابل توجهی به خود اختصاص داده است. با نگاهی گذرا به درآمدهای این حوزه در کشورهای مختلف می‌توان به این نتیجه رسید که سرعت رشد آن روزانه در حال افزایش بوده و منافع عمده‌ای را به این کشورها وارد می‌کند. برای همین دادن عنوان صادرات نامرئی به آن پُر بی راه نیست.

در کشور ما علی‌رغم برخورداری از منابع طبیعی و پشتوانه‌های تاریخی، تمدنی و فرهنگی چندین هزار ساله هنوز نتوانسته‌ایم شکوفایی این صنعت را شاهد باشیم و اقتصاد تک‌محصولی وابسته به نفت بی‌توجهی‌ به آن را افزون‌تر کرده است.

در این خصوص امیرهوشنگ میر، رئیس هیئت مدیره شرکت خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی افلاک پرواز خرم آباد با بیان اینکه تنها شش ماه از سال آژانس‌های مسافرتی فعال و در مابقی ایام تعطیل هستند، افزود: این زمان از اسفند تا اواخر شهریور سال آینده بوده و بیش‌ترین فروش مربوط به تورهای نوروزی است.

مالک آژانس هواپیمایی افلاک پرواز خاطرنشان کرد: تا قبل از سرایت ویروس کرونا وضعیت آژانس‌ها به صورت وحشتناکی خراب بود و همه ما امیدوار به بهبود شرایط در پایان سال و نیمه اول سال ۹۹ بودیم که حال این بیماری وضعیت را بدتر از گذشته کرد. زمان پیش‌فروش بلیط‌های نوروزی از بهمن آغاز می‌شود و متاسفانه با توجه به شیوع بیماری کرونا تمامی این سفرها لغو و ما ناچار به بازگردانی پول و هزینه مردم شدیم.

رئیس هیئت مدیره شرکت خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی افلاک پرواز خرم‌آباد بیان کرد: تمامی تورهای داخلی و خارجی ورودی و خروجی شرکت ما لغو و پیش‌فروش‌های نوروزی بلیط و تور کنسل شده است. مسافرین خواهان استرداد وجه واریزی خود هستند و این درحالیست که شرکت‌های هواپیمایی و راه‌آهن جمهوری اسلامی هزینه‌ها را بازگشت نمی‌دهند و در حساب بستانکار دفاتر ذخیره شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha