افزایش ۵۶ درصدی میزان باسوادی در آذربایجان‌غربی

ارومیه- ایرنا- معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی گفت: میزان باسوادی در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال این استان، از ۳۷ درصد در ابتدای انقلاب اسلامی به حدود ۹۳ درصد در سال جاری رسیده که نشان‌دهنده رشد ۵۶ درصدی با وجود افزایش قابل توجه جمعیت طی ۴۱ سال گذشته است.

علی‌اکبر صمیمی روز پنج‌شنبه در حاشیه کارگاه اعتبارسنجی مسوولان سوادآموزی مناطق شمال آذربایجان‌غربی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه امسال این استان در جذب دوره های سوادآموزی رتبه نخست کشوری را کسب کرده است، افزود: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در گروه سنی ۱۰-۴۹ تا سال ۱۴۰۴ و در گروه عشایر، زنان و دختران روستایی تا سال ۱۴۰۰ بی‌سوادی در استان ریشه‌کن می‌شود.

وی با بیان اینکه امسال سهمیه استان برای جذب در دوره های مختلف سوادآموزی ۳۵ هزار و ۳۵۸ نفر بود، ادامه داد: در این حوزه میزان موفقیت آذربایجان‌غربی بیش از ۱۰۳ درصد بوده و رتبه نخست کشوری را در اختیار داریم.

وی با اشاره به افزایش تعداد مراکز یادگیری محلی از ۴۹ به ۵۳ مرکز اضافه کرد: تلفیق سواد با مهارت و ایجاد انگیزه در افراد برای حضور در کلاس‌های سوادآموزی، افزایش تاب‌آوری، ارتقای شاخص‌های اجتماعی و فرهنگی مناطق آسیب‌پذیر و آموزش مهارت‌های اساسی زندگی برای ۶ هزار و ۴۶۱ نفر از دیگر دستاوردهای این حوزه است.

وی بیان کرد: طرح شتاب‌بخشی سوادآموزی مناطق مرزی برای یک‌هزار و ۶۰۰ نفر و طرح توانمندسازی زنان و دختران روستایی برای ۶۰۰ نفر طی سال جاری در آذربایجان‌غربی اجرا شده و به همه اهداف در این خصوص دست یافته‌ایم.

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی کسب رتبه خوب و قابل تقدیر در شاخص‌های کلی ارزیابی، کسب رتبه دوم در ایجاد و راه‌اندازی مراکز یادگیری محلی، کسب رتبه اول در قدر مطلق افراد شرکت‌کننده در طرح نماز کلید بهشت و دریافت جایزه بین‌المللی کنفسیوس برای اجرای طرح ICDL را از موفقیت‌های حوزه سوادآموزی در طول یک سال گذشته بیان کرد.

صمیمی گفت: همزمان با چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، مسابقه کتاب‌خوانی رنج و گنج بین سوادآموزان استان برگزار می‌شود که سهمیه اختصاصی استان در این مسابقه هشت‌هزار و ۸۷۵ نفر است.

کارگاه و دوره اعتبارسنجی و کیفیت‌بخشی برنامه‌ها برای کارشناس و کارشناس مسوولان و راهنمایان تعلیماتی ادارات سوادآموزی مناطق شمال استان به مدت یک روز برگزار شد.

آذربایجان‌غربی دارای سه‌هزار آبادی است، شرایط اقلیمی استان، درآمد اندک و مشکلات اقتصادی و فرهنگ حاکم در خانواده‌های روستایی موجب شده تا تمایل به تحصیل در استان کاهش یابد و ساکنان این مناطق تمایل کمتری به سوادآموزی داشته باشند.

آذربایجان‌غربی طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال دارای ۱۹۵ هزار بی‌سواد است که از این تعداد ۴۵ هزار نفر تاکنون باسواد شده‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha